Mäta vertikal hastighet på skidor med GPS?

Kommersiella GPSer är tydligen försedda med en inbyggd osäkerhet i Z-led för att undvika att de används i hemmabyggda missiler. Militära GPSer får korrekt information.

90 km/h på skidor och vanliga skidkläder är riktigt snabbt. Vilken backe kör du i?

Felet i höjdled beror endast på att triangulering i höjd kräver satelliter under mottagaren.
Och tyvärr så är moder jord emellan. Därför ökar felet när det lägsta vi kan utnyttja är de satelliter som ligger strax över horisonten.

Medvetet fel, Selectable availibility kan slås av och på som USA önskar, men det påverkar då hela systemet. Risken att det skall ske är i princip obefintlig då USA har tillgång till en krypterad kanal och kan störa ut övriga frekvenser lokalt.
 
Kommersiella GPSer är tydligen försedda med en inbyggd osäkerhet i Z-led för att undvika att de används i hemmabyggda missiler. Militära GPSer får korrekt information.

90 km/h på skidor och vanliga skidkläder är riktigt snabbt. Vilken backe kör du i?

Storklinten utanför Boden. Snabbt men inte jättesupersnabbt, varje år så brukar det anordnas "speed-skiing"-tävling i backen med öppen deltagan runt påsk på en rätt kort och lite flackare sträcka och då kommer man upp i ca 75-80 km/h. I går när jag åkte var det ganska hårt före och pga kylan var jag nästan ensam i backen så jag försökte stå på lite. Nu körde jag ändå super-g sväng och hade nog kunnat åka lite fortare men då jag åker till Schweiz nästa vecka ville jag inte riskera något. :)

Tack för svaren. Jag är på väg ut igen och tänkte som sagt se om det är någon skillnad mellan iphonen och 60csx vilket jag gissar att det är. Nu har det dock snöat sen igår så det lär gå långsammare (men roligare).
 
Du skulle ju kunna prova några av dom flertalet "speedometer"-appar (många gratis) som finns till iPhone, dom använder accelerometrarna i kombination med GPS för mätningen och det sägs ge bättre precision.
 
Google Earth har höjdinformation som verkar stämma ganska bra. Från GPSen kan du ladda upp loggen för att få bra mätpunkter.
 
Får ta och repetera gymnasiematten verkar det som..

Har kört några åk nu och 60csx visar 73,3, iPhone 45,6.. måste nog bero på mätfel då den inte haft tillräcklig mottagning i fickan.

Nu är det ju inget superviktigt men jag började fundera på hur gps'en funkar när jag av nyfikenhet ville kolla hur fort jag åkte.
 
Exempel:
Du startar vid X6500000,Y140000, Z1500
Du stannar vid X6502000,Y1403000,Z0500

Du har då förflyttat dig X2000m, Y3000m och Z1000m

Total förflyttning är: Rotenur (2000^2+3000^2+1000^2)= 3742 m
 
I stort sett alla GPS-mottagare mäter höjden över geoiden. Men det är riktigt att tryckhöjd sällan mäts i de billigare mottagarna. Att höjden inte syns i en del program är ett val som den programmeraren gjort. Öppna rådatafilen så har du allt med.
GPS-mätt höjd är normalt sett 50% sämre än x & y.

Hur fungerar en vanlig hand GPS, lagrar den rådata eller läser den ut den information den vill ha och kastar resten?
I min cykeldator finner jag bara bearbetad data, typ nedan.
<Trackpoint>
<Time>2009-07-12T15:00:54Z</Time>

<Position>
<LatitudeDegrees>59.397227</LatitudeDegrees>
<LongitudeDegrees>18.124191</LongitudeDegrees>
</Position>
<AltitudeMeters>26.789</AltitudeMeters>
<DistanceMeters>3.123</DistanceMeters>
</Trackpoint>

Höjdangivelsen kommer från barometern .

Hur ser en rådatafil ut? Finns någon standard (formatmall) hur den skall packas?
 
Hastighetsangivelsen i z-led tycker jag verkar te sig riktigt noggrann. Precis som hastighetsangivelsen i xy-led.

Tyvärr spelar väldigt få "konsument-GPSer" in det förstnämnda, och att ta stegderivatorna av den inspelade höjden är inte samma sak.
 
Google Earth har höjdinformation som verkar stämma ganska bra.

Höjdinformationen från Google Earth är inte pålitlig inne i skogen, utan bara på öppen mark (om ens där). Trots att marken där jag bor är platt, så stiger höjdangivelserna i Google Earth ca 10 meter så fort muspekaren kommer in i skogen. Dessa 10 metrars hjdstigning finns definitivt inte ute i terrängen.

Vad själva huvudfrågan beträffar, så skulle jag spontant gissa att de flesta GPS-mottagarna bara anger horisontal hastighet. Dock bör det via ett tömningsprogram gå att extrahera ut tid, x-koordinater, y-koordinater och z-koordinater från GPS-mottagarens logg och sedan exportera detta till Excel eller liknande program (t.ex. Open Office Calc). Sedan är det bara att räkna ut horisontell hastighet, vertikal hastighet och sammanlagd hastighet.

Horisontal hastighet : (roten ur (x1-x2)^2 + (y1-y2)^2) / (t1-t2)

Vertikal hastighet : (z1-z2) / (t1-t2)

Total hastighet = (roten ur (x1-x2)^2 + (y1 -y2)^2 + (z1-z2)^2) / (t1-t2)

Total hastighet = roten ur (horisontal hastighet)^2 + (vertikal hastighet)^2

Väljer du (i tömningsprogrammet) RT 90 som koordinatsystem, höjd över havet (eller höjd över geoiden) i meter samt tiden i sekunder får du hastigheterna i meter per sekund. För att få värdet i km/h, måste du multiplicera det erhållna hastighetsvärdet med omräkningsfaktorn 3,6.
/Niklas
 
Nu ska ni få höra.. tänker jag rätt här?

Eftersom jag vet den horisontella hastigheten och backens medellutning så kan man skita i positionerna, eller?

Antag att jag håller en konstant medelhastighet på 73 km/h = 20,28 m/s

Antag att backens medellutning är 27 grader

Då spelar det ingen roll var jag börjar eller slutar, jag kan helt enkelt sätta in vilket värde som helst i triangeln.

Antag att den horisontella sträckan jag åker är 1000 m.

Först beräknar jag den åkta sträckan, c: cos 27=1000/c = 1122,33 m

Eftersom jag vet hastigheten och antar längden kan jag lätt beräkna tiden = 49,31s

Nu har jag det jag behöver för att beräkna den faktiska hastigheten v=1122,33/49,31 = 22,76 m/s (ca 79,2 km/h).


Borde det inte vara en ganska nära approximation av den faktiska hastigheten? Utan att blanda in positionsdata.
 
Precis så kan du göra under förutsättning att du är säker på att det är det HORISONTELLA avståndet du har. Jag kan på tok för lite om GPS för att säkert kunna uttala mig om de verkligen bara mäter horrisontellt avstånd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.