År-2010-bugg i Garmin-GPS'en Geko 201

Min lilla nätta Garmin Geko 201 GPS har plötsligt börjat visa grovt felaktiga datum mycket ofta. Datumet varierar varje gång man slår på den och hoppar ofta fram och tillbaka med 1024 veckor (GPS-systemets "rulla-runt"-period för veckoräknaren på 10 bits) mellan olka påslagningar. Men när GPS'en väl är igång blir positionerna rätt och tidsintervallen blir också rätt - det är bara tidsbasen som är grovt felaktig. Gissar att även GPS'ens beräknade tider för solens och månens upp/nedgång då också blir helt opålitliga.

Googlade runt lite och hittade denna diskussion: http://gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=132684 så jag är inte ensam om detta problem med Geko 201 - den verkar ha en "år-2010-bugg".

Jag upptäckte detta på ett färdspår jag tog den 17 januari 2010. Mitt senaste färdspår utan detta datumproblem är från den 5 januari 2010.

Finns detta problem bara i Geko 201 eller har även andra Garmin-modeller denna "år-2010-bugg"? Om någon annan har ett liknande problem med någon annan Garmin-modell vore det bra att få veta detta.

Och om man måste köpa en ny modell för att slippa denna bugg, vilken annan modell finns det som är lika liten och nätt som en Geko 201? Nej, jag är inte intresserad av de leksaks-GPS-er som finns i mobiltelefoner, jag vill ha en riktig GPS där man kan få fram koordinaterna, välja kart-datum, rikets när, osv. Inbyggda kartor är inte nödvändigt, jag föredrar papperskartor.
 
eTrex H verkar ha nästan identisk funktionalitet med Geko 201. Dom har t.o.m. bägge serieportsgränssnitt mot dator, dvs jag kan antagligen använda samma kabel som till Gekon. Jag vill dock att GPS'en ska kunna lite mer än bara visa position - framförallt ska den kunna lagra ett färdspår. Men det kan eTrex H göra.

Ang. Geko och tät skog: Gekon kan faktiskt behålla kontakten med GPS-satelliterna även i tät skog (egen praktisk erfarenhet). Däremot kan den inte hitta satelliterna om man slår på den i tät skog. Man måste alltså slå på den där det är öppet, sedan kan man gå in i skogen.

Jag får ta mig en funderare - Gekon vinner på att den är mindre och lättare, och förlorar på att den har kortare batteritid och okänsligare mottagare. Kanske jag kan leva med 2010-buggen i Gekon ett tag till (datumet blir alltid fel med exakt ett helt antal veckor, dvs klockslaget är fortfarande rätt, och geografisk position stämmer också) - och man kan alltid hoppas på en framtida firmware update till Gekon - den senaste är från 2007.

Sedan får man hoppas att eTrex H om jag väljer att skaffa den inte har samma år-2010-bugg... :) ...men då borde man kunna hänvisa till garantin och lämna tillbaka den.
 
Ny firmware till Geko fixar "år-2010-problemet"

Den 25 mars släppte Garmin en firmware-uppdatering, ver 2.90, för Geko. Med denna nya firmware visar Geko'n åter rätt datum då den samlat in sina GPS-satellitdata. Finns att hämta från Garmins sajt med deras WebUpdater-programvara.


Under de tre månader som gick sedan min Geko slutade fungera hann jag skaffa mig inte bara en utan två nya GPS'er: en Garmin eTrex H (funktionellt i stort sett identisk med Geko, fast med högkänslig mottagare - eTrex H har t.o.m. samma RS-232-anslutning till dator som Geko'n) samt en Garmin eTrex Vista HCx (innehåller massor med saker som saknas i Geko och eTrex H - men detta överflöd av "features" gör även den grundläggande GPS-funktionaliteten lite svårare att hitta).


Så nu kan jag välja.


En högkänslig mottagare är förstås trevlig - eTrex H klarar av att samla in satellitdata även från trånga gator, inifrån mindre byggnader, ja t.o.m. inifrån Stadshagens underjordiska T-banestation! Men ibland är denna höga känslighet lite till besvär: då jag vill slå på GPS'en utan att den hittar satelliterna, t.ex. då dagens färdspår ska tankas över till dator så vill jag helst slippa några extra skräp-punkter i slutet på färdspåret. Visst kan man redigera sitt färdspår i efterhand, men ändå....

Och eTrex Vista HCx innehåller en massa nytt som nog kan vara kul. Kostade även på mig terrängkartan på uSD-kort, och en karta på displayen är ju kul. Fast en liten display på kanske
2 x 3 cm är ändå långtifrån lika bra som en riktig papperskarta, så jag tar nog med mig papperskartan också.

Papperskartorna håller på att genomgå ett generationsskifte. Skaffade ett nytt blad över området kring Sorsele där jag var över påsken - nu finns positionerna markerade både i gamla RT90's "Rikets nät" samt i det nyare SWEREF99 (som torde vara i stort sett identiskt med WS84). Men omvandlingen till x/y-koordinater enligt svensk standard måste också fungera. Kanske det går om man sätter geodetiskt datum till WGS84 samtidigt som koordinaterna är "Swedish Grid"? Får testa.... nyare GPS'er borde dock ha direkt stöd för SWEREF99.

Jag är i vilket fall som helst glad att min Geko 201 åter fungerar -- den är trots allt mindre och lättare än de andra, och dess känslighet för GPS-satelliterna räcker bra i öppen mark.
 
Och eTrex Vista HCx innehåller en massa nytt som nog kan vara kul. Kostade även på mig terrängkartan på uSD-kort, och en karta på displayen är ju kul. Fast en liten display på kanske
2 x 3 cm är ändå långtifrån lika bra som en riktig papperskarta, så jag tar nog med mig papperskartan också.

Även om du har FriPro V2 karta i din GPS-mottagare, så behöver du oftast en traditionell papperskarta för att få en god överblick.

Papperskartorna håller på att genomgå ett generationsskifte. Skaffade ett nytt blad över området kring Sorsele där jag var över påsken - nu finns positionerna markerade både i gamla RT90's "Rikets nät" samt i det nyare SWEREF99 (som torde vara i stort sett identiskt med WS84). Men omvandlingen till x/y-koordinater enligt svensk standard måste också fungera. Kanske det går om man sätter geodetiskt datum till WGS84 samtidigt som koordinaterna är "Swedish Grid"? Får testa.... nyare GPS'er borde dock ha direkt stöd för SWEREF99.

Du får noga skilja på SWEREF99 och SWEREF99TM. SWEREF 99 lat/long ger (på hobbynivå) samma siffror som WGS 84 lat/long.

Lantmäteriets nyaste kartor (efter 1 februari 2007) visar rutnätet i SWEREF99TM, som (på hobbymivå) ger samma siffror som UTM zon 33N - med kartdatumet WGS 84! Dock borde Sorsele ligga i UTM-zon 34N, varför du måste kunna låsa UTM-zonen till 33N i din GPS. Annars får du helt andra siffror på UTM-koordinaterna i din GPS.

Nu har jag inte någon Garmin, men i min Magellan Explorist XL så anger jag Swedish grid och sedan SWEREF 99 som kartdatum. I min Silva Multinavigator får jag låsa UTM-zonen på 33N och ange kartdatumet WGS 84.

Obs! Notera att en del gamla topografiska kartor, särskilt de för militärt bruk, hade rutnätet i UTM med kartdatumet ED 50 (European Datum 1950). Koordinatskillnaden mellan UTM med WGS 84 och UTM med ED 50 varierar i olika dela av landet med 0-500 meter, vilket kan vara lömskt. De flesta friluftsbaserade GPS-mottagare har även stöd för UTM med kartdatumet ED 50.

Notera också att du ofta kan knappa in ett user grid för att få SWEREF 99 TM http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4953 och lämpliga kontrollpunkter finns på http://www.lantmateriet.se/upload/f...Referenssystem/kontrollpunkter_sweref99tm.pdf
/Niklas
 
Du får noga skilja på SWEREF99 och SWEREF99TM. SWEREF 99 lat/long ger (på hobbynivå) samma siffror som WGS 84 lat/long./Niklas

Jag vet - SWEREF99 motsvarar RT90 medan SWEREF99TM motsvarar RT90+"Rikets Nät". Skillnaden är egentligen bara koordinatsystemen: det första använder longitud/latitud medan det andra använder x/y-koordinater på en viss kartprojektion (Transversal Mercator med givna parametrar). Man ser ju på enheterna i koordinaterna (grader/minuter/sekunder eller meter) vilket koordinatsystem som avses.

Skillnaden mellan SWEREF99 och WGS84 ligger på decimeternivå och är alltså avsevärt mindre än felmarginalen i en typisk konsument-GPS som brukar vara på några meter.

"Höjd över havet" verkar vara ett kapitel för sig - det skiljer ju upp till flera tiotals meter på "höjd över ellipsoiden" resp "höjd över geoiden", och man får hålla reda på vilken höjd det är som GPS-en resp kartan visar. GPS'en kör säkert med höjd över ellipsoiden medan papperskartor lär använda höjd över geoiden.

Tack för kontrollpunkterna! Kommer att använda dem för att se om GPS'en konverterar rätt. För de lite äldre GPS'er som inte vet vad SWEREF99TM är för något får man mata in parametrarna i form av en "User Grid" som man sedan använder tillsammans med WGS84.
 
Senast ändrad:
Jag vet - SWEREF99 motsvarar RT90 medan SWEREF99TM motsvarar RT90+"Rikets Nät". Skillnaden är egentligen bara koordinatsystemen: det första använder longitud/latitud medan det andra använder x/y-koordinater på en viss kartprojektion (Transversal Mercator med givna parametrar). Man ser ju på enheterna i koordinaterna (grader/minuter/sekunder eller meter) vilket koordinatsystem som avses.

Skillnaden mellan SWEREF99 och WGS84 ligger på decimeternivå och är alltså avsevärt mindre än felmarginalen i en typisk konsument-GPS som brukar vara på några meter.

"Höjd över havet" verkar vara ett kapitel för sig - det skiljer ju upp till flera tiotals meter på "höjd över ellipsoiden" resp "höjd över geoiden", och man får hålla reda på vilken höjd det är som GPS-en resp kartan visar. GPS'en kör säkert med höjd över ellipsoiden medan papperskartor lär använda höjd över geoiden.

Tack för kontrollpunkterna! Kommer att använda dem för att se om GPS'en konverterar rätt. För de lite äldre GPS'er som inte vet vad SWEREF99TM är för något får man mata in parametrarna i form av en "User Grid" som man sedan använder tillsammans med WGS84.

Bra, du verkar ha fattat det väsentliga. Kan tillägga att många enklare GPS-mottagare har en inbyggd geoidmodell, som med hygglig noggrannhet korrigerar ellipsoid-höjder till geoid-höjder.

Skillnaden mellan geoid-höjden och ellipsoid-höjden varierar beroende på var vi befinner oss inom Sverige, men ligger ofta inom 5-35 meter, där ellipsoid-höjden ger störst värden. Du kan själv beräkna skillnaden på http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Geoidhojd.aspx?id=11494. Sett över hela värden kan skillnaden vara upp till plus minus 200 meter.

Sedan finns ju de GPS-mottagare med barometer, som visar tryckhöjden också. Men det är ju en annan historia.
/Niklas
 
Skillnaden mellan geoid-höjden och ellipsoid-höjden varierar beroende på var vi befinner oss inom Sverige, men ligger ofta inom 5-35 meter, där ellipsoid-höjden ger störst värden. Du kan själv beräkna skillnaden på http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Geoidhojd.aspx?id=11494. Sett över hela värden kan skillnaden vara upp till plus minus 200 meter
.

Skillnaden på +/- 200 meter avser nog ellipsoiden för WGS84. Om man istället tar ellipsoiden för RT90 (som är Bessels gamla ellipsoid från 1841) kan skillnaden uppgå till några km på ställen långt från Europa, eftersom den ellipsoiden var anpassad till jordens form just i och kring Europa. Jordradien enligt Bessels ellipsoid 1841 är 740 meter mindre vid ekvatorn och 673 meter mindre över polerna, jämfört med ellipsoiden för WGS-84.


Sedan finns ju de GPS-mottagare med barometer, som visar tryckhöjden också. Men det är ju en annan historia.

Japp - tryckhöjdmätare måste kalibreras med trycket vid havsytans nivå, och egentligen också med luftens temperatur. Om man inte gör denna kalibrering kan tryckhöjdmätaren egentligen bara användas för att mäta höjdskillnader med hyfsad noggrannhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.