Garmin Colorado

Köper du karta på kort, måste du använda just det kortet till den kartan, och kan heller inte lägga någon annan karta på samma kort.

Köper du karta på DVD kan du tanka ner den till SD-kortet och/eller det interna minnet, efter vad du har plats till.

Du kan också kombinera olika kartprodukter, antingen på SD-kortet, eller exempelvis City Navigator på kortet och Friluftskartan i internminnet, eller hur du nu vill. Tack vare detta går det alltså att använda ett förprogrammerat kort med CN tillsammans med valfri karta i internminnet, så det är ju i alla fall bättre än på 60 CSx, där alla kartor måste ligga på kortet.

Colorado använder SD-kort i vanlig storlek. Inga mikro eller mini. Det råder delade meningar om ifall den klarar SDHC, men den vanliga standarden är ju inga problem. Sådana finns på åtminstone 2 GB, samt några med "fuskkataloger" på 4 GB, har jag hört.

På en Colorado kan man dessutom byta kort utan att stänga av den. Kortet sitter inte under batterierna.

Notera att Colorado saknar vissa funktioner som finns på 60 CSx, så kolla först att de inte är väsentliga för dig. Två exempel är medelvärdesbildning av waypoint och möjlighet att välja färg på sparade spår. Viktigt för somliga, inte för andra.



Tusen tack för nformationen.

Ang SD-kort, är det sådana här som ska användas? Det verkar dessutom då finnas upp till 6 eller 8 GB med stöd för vanlig standard om jag fattat det rätt?

http://www.tbh.se/index.asp?id=7&akat_id=908&kat_id=2955&startprod=1&category=Secure_Digital-PNY

http://www.tbh.se/index.asp?id=7&ak...startprod=1&category=Secure_Digital-Transcend

http://www.tbh.se/index.asp?id=7&akat_id=908&kat_id=922&startprod=1&category=Secure_Digital-SanDisk


Då ska alltså det vara en CN Europe DVD jag ska ha och inget annat om jag ska ha en Colorado. För då kan man blanda hej vilt mellan alla kartor man har, bara att ladda in på ett tomt SD-kort. Kalas.

De funktioner som finns på 60CSx men inte på Colorado kan väl inte vara vare sig många eller helt avgörande? Man kan väl anta att det sen även kommer uppgraderingar av programvaran till Colorado som ger fler funktioner och då känns det ju inte omöjligt om man då ser till att färger på spår kan väljas som på 60-serien?


Är det någon skillnad idag på Coloradon på baskarta/världskartan om man köper en i USA eller i Europa?

Har det kommit något automotive kit till Colorado, som har CN Europe DVD och bilhållare 12V kabel m.m., ja sådant som finns/fanns till 60-serien?

Finns fäste till cykelstyre för Coloradon ännu? Har letat runt lite men inte hittat nåt ännu.


MVH Tony
 
CN Europe NT v2008 kommer snart. Den passar bäst.

Såvitt jag känner till, men jag är ingen expert, "fuskar" man med filkatalogen så snart man går över 2 GB, då det är den ursprungliga gränsen för FAT 32. Windows 95 hade samma begränsning.

Huruvida de funktioner som stöds av en 60 CSx, men inte av en Colorado, är avgörande eller inte har jag inga synpunkter på. Jag har vid diskussioner med olika potentiella användare funnit att det finns anledningar till att använda vissa funktioner, där dessa anledningar är så starka att sådant som jag finner vara betydelselösa bagateller, eller rent av fungerar bättre på ett annat sätt, gör Colorado oanvändbar för somliga.
Jag kan bara uppmana till att exempelvis läsa de bruksanvisningar som Garmin tillhandahåller på sin (amerikanska) websida, och där själv bilda sig en uppfattning om vad som finns, vad som inte finns och vad som är viktigt.
Jag varken kan eller vill kommentera vilka funktioner som Colorado kommer att få i framtiden, även om jag är tämligen säker på några av dem. Men de är så uppenbara att de kan vem som helst inse själv.

Klart är i alla fall att Colorado inte är en fortsättning på utvecklingsträdet som har sina rötter någonstans i GPS III+, och nu kommit till GPSmap 60 CSx. Colorado är en gren som skjuter ut på ett annat håll, längre ner på stammen.

Alla Colorado har samma DEM baskarta. Den ska även vara ruttbar, men det vete fasen. Jag har inte fått det att fungera.

Huruvida det finns något bilkit framme vet jag inte. Jag har en bilhållare, men kartan hade jag redan, så det var inte aktuellt. Cykelhållare finns, eller kommer att finnas. Jag vet inte hur långt den har kommit. Colorado är också kompatibel med puls- och kadensgivare för Egde och Forerunner 305.
 
CN Europe NT v2008 kommer snart. Den passar bäst.

Såvitt jag känner till, men jag är ingen expert, "fuskar" man med filkatalogen så snart man går över 2 GB, då det är den ursprungliga gränsen för FAT 32. Windows 95 hade samma begränsning.

Huruvida de funktioner som stöds av en 60 CSx, men inte av en Colorado, är avgörande eller inte har jag inga synpunkter på. Jag har vid diskussioner med olika potentiella användare funnit att det finns anledningar till att använda vissa funktioner, där dessa anledningar är så starka att sådant som jag finner vara betydelselösa bagateller, eller rent av fungerar bättre på ett annat sätt, gör Colorado oanvändbar för somliga.
Jag kan bara uppmana till att exempelvis läsa de bruksanvisningar som Garmin tillhandahåller på sin (amerikanska) websida, och där själv bilda sig en uppfattning om vad som finns, vad som inte finns och vad som är viktigt.
Jag varken kan eller vill kommentera vilka funktioner som Colorado kommer att få i framtiden, även om jag är tämligen säker på några av dem. Men de är så uppenbara att de kan vem som helst inse själv.

Klart är i alla fall att Colorado inte är en fortsättning på utvecklingsträdet som har sina rötter någonstans i GPS III+, och nu kommit till GPSmap 60 CSx. Colorado är en gren som skjuter ut på ett annat håll, längre ner på stammen.

Alla Colorado har samma DEM baskarta. Den ska även vara ruttbar, men det vete fasen. Jag har inte fått det att fungera.

Huruvida det finns något bilkit framme vet jag inte. Jag har en bilhållare, men kartan hade jag redan, så det var inte aktuellt. Cykelhållare finns, eller kommer att finnas. Jag vet inte hur långt den har kommit. Colorado är också kompatibel med puls- och kadensgivare för Egde och Forerunner 305.


Mina funderingar på vad som kan tänkas komma som programuppdateringar på Colorado var ju just bara mina egna funderingar, inte nåt krav att du skulle avslöja nåt.

Det du säger om att Colorado sticker ut från en ny gren längre ned på Garmin-trädet, föranleder ju ytterligare en viktig fundering. Nämligen om det är på gång, eller kommer att komma en ersättare på just 60-serien, och om det då är de man kanske skulle vänta på, istället för att kasta sig på en Colorado nu? Ny GPS blir det ju hur som helst, och til 99,9% en Garmin. Men jag väntar gärna några månader till för att få det bästa som kan eller kommer att erbjudas. Tråkigt att köpa en för all del fin Colorado nu, bara för att upptäcka att det kommer en ny 60-serie i sommar som man verkligen skulle vilja ha ännu hellre.

MVH Tony
 
Det känns väl i så fall troligare att det kommer en Colorado 500, eller vad den nu skulle heta, som växer uppåt från den nya Coloradogrenen, och därmed kanske når över 60 CSx i alla avseenden, inte bara i vissa. Det finns ju redan idag en del bra grejor på Colorado, sånt som aldrig kommer att finnas i 60 CSx.
 
Det känns väl i så fall troligare att det kommer en Colorado 500, eller vad den nu skulle heta, som växer uppåt från den nya Coloradogrenen, och därmed kanske når över 60 CSx i alla avseenden, inte bara i vissa. Det finns ju redan idag en del bra grejor på Colorado, sånt som aldrig kommer att finnas i 60 CSx.


Kul, nu blev det ju ännu enklare att välja vad man ska göra...... :) Eller inte..... :)


MVH Tony
 
Hej.

Nu har jag också skaffat en Colorado 300 så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter såhär långt.
Beställde den från Skövde Natur http://www.skovdenatur.nu/ i söndags kväll och hämtade den på posten i tisdags, snabbt jobbat!
Jag köpte även till fordonskit och cykelhållare. Kompletterade med ett SanDisk SD eXtreme III 2GB SD-kort http://www.kjell.com/?item=31401&path=38400000,52800000,53600000.
Jag har en 276C sen tidigare och hade även City Navigator v8 till denna, det gick fint att låsa upp europakartorna även på Coloradon. Uppgradering till CN 2008 är beställd, men har inte kommit ännu. Jag hade även friluftskartan sedan tidigare (ej Pro...), och den funkar också klockrent, den visas faktiskt tydligare på Coloradon än på 276:an.

GPS:en
Mina första intryck är positiva, den är liten, välbyggd och har en mycket bra skärm och ett bra användargränssnitt. De negativa sakerna jag har hittat hittills är att det går låååångsamt att överföra kartor till den samt att batterierna inte går att ladda i GPS:en utan måste tas ut och laddas i en separat laddare. Batteritiden är dock bra (Kör med NiMH 2700mAh). Man kan bara ha det aktiva "snigelspåret" på skärmen och detta är alltid svart, på 276:an kan man ha flera och även välja färg, detta kanske kommer att bli bättre i kommande programversioner (kör nu 2.40). Själva GPS-mottagaren är en dröm, den hittar satelliterna snabbt och fungerar faktiskt hyfsat även inomhus! (iallafall i trähus)

Fordonskitet
Det var något enklare än jag hade föreställt mig, det består av en enkel (men stabil) hållare av typen "sugpropp", samt cigguttagskabel. Man får inte talade instruktioner när man använder den som bilnavigator (det får man på 276:an...), men den signalerar med ljudsignaler när det är dags att svänga. Det funkar faktiskt riktigt bra när man har vant sig.

Cykelhållaren
Den är också enkel, jag har inte monterat den ännu, den monteras med medföljande "bunt-band", vilket ju verkar lite primitivt, men det fungerar nog bra.

Summering
Ja, det var iallafall lite info om nya Coloradon. Jag är mycket nöjd med den hittills och rekommenderar starkt att ni har denna i åtanke om ni skall skaffa en ny handhållen GPS.

Jag har inte hunnit sätta in mig i GeoCaching-funktionerna ännu, testade att föra över några cacher men de hamnade som vanliga way-points och går ej att hitta i GeoCache-menyn. Vet inte vad jag har gjort för fel, men jag får väl läsa på lite (kanske nån annan har några tips?)

//stgus
 
Jag har inte hunnit sätta in mig i GeoCaching-funktionerna ännu, testade att föra över några cacher men de hamnade som vanliga way-points och går ej att hitta i GeoCache-menyn. Vet inte vad jag har gjort för fel, men jag får väl läsa på lite (kanske nån annan har några tips?)

//stgus
Varifrån förde du över cachar ifrån? Direkt från GC.com-sidan via garmin connect eller mellanlandade du dom via något program?
 
Hej gunnar_g

Jag är ny inom området GeoCaching så jag är inte helt insatt i det ännu. Jag registrerade mig på geocaching.com och fyllde i koordinater för var jag bor. Sen gick det att klicka på "Map It" knappen som öppnar en karta (Google Map) med cachar runt där jag bor. Jag klickade på en av Cacharna och valde "Send to Garmin" och då hamnade den som en waypoint.
Nu har jag inte letat i forumet ännu, men det kanske redan finns tips på hur man skall göra. Jag skulle gärna vilja välja flera cachar och föra över dem på en gång, vet du hur man gör?

//stgus
 
Det går att visa det aktuella plus ett sparat spår på kartan samtidigt. Det sparade blir då cyan.

Du måste installera senaste Garmin Communicator plugin för att få full funktionalitet när det gäller överföring från Groundspeak till din Colorado. Helst ska du också vara betalande premiummedlem, för att få full nytta av vad Coloradon kan erbjuda för geocachare.
 
Det går att visa det aktuella plus ett sparat spår på kartan samtidigt. Det sparade blir då cyan.

Du måste installera senaste Garmin Communicator plugin för att få full funktionalitet när det gäller överföring från Groundspeak till din Colorado. Helst ska du också vara betalande premiummedlem, för att få full nytta av vad Coloradon kan erbjuda för geocachare.

Jag skall testa detta när jag kommer hem ikväll. Man fick 30 dagars premiummedlemsskap när man registrerade Coloradon på GeoCache, så jag bör ha tillgång till all funktionalitet.

//stgus
 
Hej gunnar_g

Jag är ny inom området GeoCaching så jag är inte helt insatt i det ännu. Jag registrerade mig på geocaching.com och fyllde i koordinater för var jag bor. Sen gick det att klicka på "Map It" knappen som öppnar en karta (Google Map) med cachar runt där jag bor. Jag klickade på en av Cacharna och valde "Send to Garmin" och då hamnade den som en waypoint.
Nu har jag inte letat i forumet ännu, men det kanske redan finns tips på hur man skall göra. Jag skulle gärna vilja välja flera cachar och föra över dem på en gång, vet du hur man gör?

//stgus
Att föra över enstaka är smidigt via "send to GPS". Eftersom du dessutom nu är premium en månad kan du testa att göra en "pocket query". Då anger du centum i koordinater och fyller i några villkor. Tex visa 200 st som jag INTE har tagit. Blanda inte in för många villkor för då riskerar du att inte se några. Gör en preview för att se att sökningen funkar. Spara den sedan och kryssa i vilka dagar du vill ha ett mail med 1 fil som innehåller alla utvalda cacher i GPX-format.

Denna fil kan du använda i mapsource (eller GSAK om du kör windows) och antagligen skicka in till Coloradon eftersom den kan visa innehållet i denna filtyp.

testa på..
 
Touratech till Garmin Colorado

Är det någon som har koll på hur länge det brukar dröja innan Touratech kommer med hållare till nya Garmin modeller (Colorado)? Det är stängt på Touratech idag och på måndag.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.