Garmin Colorado

Rykten om Garmin´s ersättare till 60/76-serien har ju cirkulerat på nätet några dagar, även här på Utsidan. Har här försökt sammanställa lite fakta jag funnit på olika forum. Hur riktiga dessa fakta verkligen är återstår att se, men tydligen fanns information bl.a. på Garmin´s egna hemsida ett litet tag!

Colorado 400 verkar komma i en t- (förladdad med topo-kartor) och en c-version (förladdad med sjökort), åtminstone för den amerikanska marknaden. Hur det blir för övriga världen återstår att se, men att det även kommer en version med bara en baskarta verkar inte alltför vågat att gissa. Kanske den versionen heter Colorado 300?

Nedan finner ni huvudfinesserna för topo-versionen, sen huvudfinesserna för sjökortsversionen och därefter gemensamma finesser.
Ytterligare längre ner finner ni tekniska data.

Colorado™ 400t / Colorado™ 400c
1st Quarter, 2008 Part Number: 010-00622-45 / Part Number: 010-00622-61
Suggested Retail Price: $ 642.84 USD

Colorado™ 400t:
Take on the trails with Colorado 400t. This rugged, advanced handheld is packed with detailed topographic maps for all your hiking adventures not to mention 3-D map view, a high-sensitivity receiver, barometric altimeter, electric compass, SD card slot, picture viewer and color display. Exchange tracks, waypoints and geocaches wirelessly between other "buddy" units. When the going gets tough, Colorado leads the way.

Explore Backcountry
Colorado's preloaded topographic maps, 3-D map view and a built-in worldwide basemap with shaded relief give you all the tools for serious climbing or hiking. Map detail includes national, state and local parks and forests, along with terrain contours, elevation information, trails, rivers, lakes and points of interest. Just in case you're wondering how steep that hill really is, Colorado's 3-D map view helps you visualize your surroundings — giving you a better perspective of the elevation.

Colorado™ 400c:
Whether you're sailing the high seas or hiking the backcountry, Colorado 400c is your all-in-one adventure guide. Preloaded with BlueChart g2 coastal charts, Colorado is made with the saltwater mariner in mind. Packed with features, it includes a high-sensitivity receiver, barometric altimeter, electric compass, SD card slot, color display, picture viewer and more. Even exchange tracks, waypoints and geocaches wirelessly between other "buddy" units. When the going gets tough, Colorado leads the way.

Explore Coastal Waters
Colorado comes with built-in U.S. coastal charts, 3-D map view and a worldwide basemap with shaded relief — perfect for all you outdoor pursuits. Map detail includes shoreline details, depth contours, boat ramps and mile markers for thousands of lakes in the continental U.S.

Gäller båda modellerna:

Share Wirelessly
With Colorado 400 you can share your waypoints, tracks, routes and geocaches wirelessly with other Colorado users. Now you can send your favorite hike to your buddy to enjoy or the location of a cache to find. Sharing data is easy. Just select "send" to transfer your information to other Colorado units within a 3-meter range.

Rock on. Find Fun
Intuitive and fun, Colorado features a Rock 'n Roller input wheel for easy one-handed operation and supports Geocaching.com GPX files for downloading geocaches and detail straight to your unit. Even customize Colorado's interface based on your favorite activity. Slim, lightweight and waterproof, Colorado is the perfect companion for all your outdoor pursuits.

Keep Your Fix
With its high-sensitivity, WAAS-enabled GPS receiver, Colorado 400t locates your position quickly and precisely and maintains its GPS location even in heavy cover and deep canyons. The advantage is clear — whether you're in deep woods or just near tall buildings and trees, you can count on Colorado to help you find your way when you need it the most.

Get Your Bearings
Colorado 400 has a built-in electronic compass that provides bearing information even while you're standing still, and its barometric altimeter tracks changes in pressure to pinpoint your precise altitude. You can even use the altimeter to plot barometric pressure over time, which can help you keep an eye on changing weather conditions.

Plug in and Go
Adding maps is easier than ever with Colorado's SD card slot. Conveniently plug in optional preloaded SD cards with MapSource data for your land and sea excursions. Just insert a MapSource card with detailed street maps, and Colorado provides turn-by-turn directions to your destination. The card slot is located inside the waterproof battery compartment, so you don't have to worry about getting it wet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Physical & Performance:
Unit dimensions, WxHxD: 2.4" x 5.5" x 1.4" (6.0 x 13.9 x 3.5 cm)
Display size, WxH: 1.5"W x 2.5"H (3.8 x 6.3 cm); 3" diag (7.6 cm)
Display resolution, WxH: 240 x 400 pixels Display type: TFT color display
Weight: 7.3 oz (206.9 g) with batteries Battery: 2 AA or 2 NiMH batteries (not included)
Battery life: 16 hours
Waterproof: yes (IPX7)
Floats: no
High-sensitivity receiver: yes
PC interface: USB
RoHS version available: yes
Maps & Memory:
Basemap: yes
Ability to add maps: yes
Built-in memory: 384 MB
Accepts data cards: SD card (not included)
Waypoints/favorites: 1000 Routes: 50 Track log: 10,000 points, 20 saved tracks
Features:
Automatic routing (turn by turn routing on roads): yes
Electronic compass: yes
Barometric altimeter: yes
Geocaching mode: yes
Outdoor GPS games: yes
Hunt/fish calendar: yes
Sun and moon information: yes
Tide tables: no
Area calculation: yes
Custom POIs (ability to add additional points of interest): yes
Additional: Picture viewer: yes

3D map view: yes (with mapping software)

Unit-to-unit transfer (shares data
 

Bilagor

  • garmin_colorado_400.jpg
    garmin_colorado_400.jpg
    43.7 KB · Visningar: 7,021
Tanken var förstås att den här skulle vara hemlig, men det är ju inte lätt, när (som du skriver) till och med nissarna i Olathe själva slänger ut informationen på sin hemsida i förtid!

Jag pratade med den mjukvaruansvarige, som suckade och medgav att fingrarna räckte inte till för att räkna alla "FLUBS" som förekommit i det här sammanhanget.

Jag tänker inte gå in på några detaljer förrän i januari någon gång. Att det är ett komplement/efterträdare till framför allt 60 CSx är väl uppenbart. Den nya har sina fördelar, samt en del helt nya funktioner. Dessutom kommer det en 400i också, med US Inland Waters förinstallerat, men det är ju bara intressant för amerikaner.
 
Displayen

är ju större (3.8 x 6.3 cm); 3" diag (7.6 cm) med upplösningen 240 x 400 pixels mot 160 x 240 pixels för 60-serien samtidigt som yttermåtten jämfört med 60-serien minskar. Yttermåtten Colorado (6.0 x 13.9 x 3.5 cm) yttermåtten 60-serien (6.1 x 15.5 x 3.3 cm). Vikten Colorado 7.3 oz (206.9 g) vikten 60 CSX 7.5 oz (213 g) med batterier. Klart bra.

Men batteritiden uppges minska från 18 till 15 timmar, större display kanske slukar mera ström?

Thure
 
Nu finns den

Nu finns Colorado 300 att köpa på Komplett.se. Beställde en idag och imorgon kan jag hämta den. Ska bli kul med en "riktig" GPS... har bara haft Tomtom och Suunton sedan tidigare. :)
 
Jag är sugen på att beställa en Colorado 300, men har ett par frågor.

C300 har ju 380 MB minne internt, eller nåt sådant. Sen finns möjlighet till SD-kort.

Men, om jag nu ska köpa City Navigator Europe till min C300. Ska jag då köpa det på SD-kort eller på DVD? Kan jag ladda in dessa kartor till ett annat SD-kort och blanda med t ex friluftskartan eller BlueChart? Eller är det så illa att man nu måste plocka ut SD-kortet med CN Europe om man vill glo på Friliftskartan eller nåt annat?

På min 60CSx så kan jag ju fylla mitt 2 GB minneskort med vad jag vill, CN Bluechart friluftskartan blandat hur jag vill, och sen bara ha det i GPS:en och med lite knapptryckningar välja vad jag vill se och när. Är detta möjligt med Colorado? Eller är man nu lika låst vid SD-kortsbytande fram och tillbaka som Magellan plågat folk med?

Jag vill ju kunna ladda in vad jag själv vill ha och blanda som jag vill, på både internminnet och SD-kort.

Någon som har svar på detta?

En sak till.

Om jag nu säljer min fina 60CSx till någon annan, med alla originalkartor med koder och allt som jag köpt till den. Då kan han använda det utan problem både på sin dator och på denna 60CSx? För kartorna kan väl som mest användas på två olika GPS:er, och är sen "gifta" mot dessa?


MVH Tony
 
Det säljs kartor både på DVD och micro SD/SD till Colorado 300

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11019

Så jag antar att det går att ladda ned kartor från MAC/PC till SD-kort alt internminne (384 MB) på samma vis som 60CX.

Baskartan är worldwide så det bör inte spela någon roll om man köper mottagaren i USA.

Via Mapsource brukar man kunna lägga in flera kartor. Överlappar de måste man välja vilka som ska visas i en av menyerna. T ex topo eller city navigator eller sjökort. Blir mums med Hydrographicas sjökort i denna burk
 
Senast ändrad:
Det säljs kartor både på DVD och micro SD/SD till Colorado 300

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11019

Så jag antar att det går att ladda ned kartor från MAC/PC till SD-kort alt internminne (384 MB) på samma vis som 60CX.

Baskartan är worldwide så det bör inte spela någon roll om man köper mottagaren i USA.

Via Mapsource brukar man kunna lägga in flera kartor. Överlappar de måste man välja vilka som ska visas i en av menyerna. T ex topo eller city navigator eller sjökort. Blir mums med Hydrographicas sjökort i denna burk


Ok, man får ju hoppas att det funkar på det viset. Men kan någon bekräfta det så man verkligen vet hur det ligger till?

Vet någon vilket SD-kort (Secure Digital?) det handlar om till dessa Colorado. Mini eller mikro, eller helt vanliga SD-kort? Och, hur stora kort stöder Coloradon?


MVH Tony
 
Köper du karta på kort, måste du använda just det kortet till den kartan, och kan heller inte lägga någon annan karta på samma kort.

Köper du karta på DVD kan du tanka ner den till SD-kortet och/eller det interna minnet, efter vad du har plats till.

Du kan också kombinera olika kartprodukter, antingen på SD-kortet, eller exempelvis City Navigator på kortet och Friluftskartan i internminnet, eller hur du nu vill. Tack vare detta går det alltså att använda ett förprogrammerat kort med CN tillsammans med valfri karta i internminnet, så det är ju i alla fall bättre än på 60 CSx, där alla kartor måste ligga på kortet.

Colorado använder SD-kort i vanlig storlek. Inga mikro eller mini. Det råder delade meningar om ifall den klarar SDHC, men den vanliga standarden är ju inga problem. Sådana finns på åtminstone 2 GB, samt några med "fuskkataloger" på 4 GB, har jag hört.

På en Colorado kan man dessutom byta kort utan att stänga av den. Kortet sitter inte under batterierna.

Notera att Colorado saknar vissa funktioner som finns på 60 CSx, så kolla först att de inte är väsentliga för dig. Två exempel är medelvärdesbildning av waypoint och möjlighet att välja färg på sparade spår. Viktigt för somliga, inte för andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...