Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista?

Ja, just det. Hur rensar jag enklast bland hundratals waypoints som finns lagrade i en eTrex Legend eller Vista?

Plocka bort dem en och en känns lite jobbigt, att resetta likaså. Måste finnas bättre sätt med hjälp av Mapsource...
 
Det

enda tips jag har är att det går att rensa bort alla waypoints med en specifik ikon. Detta har jag för mig går bra direkt i GPSen.

Thure
 
Hade nån tanke om att man kunde tanka över alla punkter till Mapsource, tömma GPSen på alla punkter utan att göra en reset. Rensa bland punkterna i Mapsource, vilket ju är mycket enklare än i GPSen, och därefter föra tillbaka den rensade filen.

Hittar inget sätt att göra det på, men det kanske inte heller är möjligt?
 
Men hur tömmer jag GPSen på punkter? Utan att göra en reset? När jag tankat över mina waypoints till datorn har jag ju bara kopierat dem till datorn så de ligger de ju ändå kvar i GPSen...

Du tömmer den på punkter förstås - har inte din GPS en sådan operation nånstans i sina menyer?
 
Nu har inte orkat läsa allt i denna tråd men att radera alla waypoints tycker jag är lätt

Tryck på knappen längst upp till höger tills du kommer till menyn för färddator.

Tryck på knappen längst ner till väster och markera raden nollställ med joysticken

Tryck på mitten av joysticken

Bläddra med joysticken till raden ”radera alla waypoint”

Tryck på mitten av joysticken så att det blir en bock i rutan framför texten ”radera alla waypoint”

Bläddra med joysticken till Godkänn

Tryck på mitten av joysticken

Bläddra med joysticken till OK

Tryck på mitten av joysticken

så funkar det i alla fall på min Vista HXc. Nu finns det antal versioner av både Legend och Vista men det raderingsfunktion bör finnas på alla versioner

Per
 
Javisst! Där var det ju! Jag tyckte att jag letat överallt. Utom just där, tydligen. Hittade inget i bruksanvisningen heller, men jag kanske letade dåligt där med.

För övrigt menade Garmins support, när jag ringde dem, att enda sättet var att göra en reset...

Tack, Per!
 
Javisst! Där var det ju! Jag tyckte att jag letat överallt. Utom just där, tydligen. Hittade inget i bruksanvisningen heller, men jag kanske letade dåligt där med.

För övrigt menade Garmins support, när jag ringde dem, att enda sättet var att göra en reset...

Tack, Per!

Även om jag inte hittar inlägget nu, så är det så Garmin vid bytet från Legend C till Legend HC ”lyckades med konststycket” :( att minska antalet sidor i manualen från 92 sidor till 54 sidor


Letar man reda på eTrex Legend C manualen på http://www8.garmin.com/manuals/eTrexLegendC_OwnersManual.pdf så hittar man hur man raderar alla waypoint på pdf-sida 43 (manualsida 33)

i senare version av manualer så har dom vad jag kan se tagit bort den beskrivningen. Sedan var det självsklart massor av mer information som försvann när Garmin helt enkelt tog bort en väldans massa sidor ur manualerna.

Insidertips från en som några jobbat med att skriva manualer: Spara manualen i länken ovan. Den är den utförligaste manualen jag känner till för Legend. Och ingen vet när dom raderar gamla manualer från webbplatsen

Alternativt Vista C manualen http://www8.garmin.com/manuals/eTrexVistaC_OwnersManual.pdf


Per
 
Anledningen till att de strök kraftigt i manualerna var att de hade fått reaktioner på att det var för mycket innehåll i manualerna tidigare! Folk hittade inte det de letade efter, bland all information.

Jag undrade hur de då menade att kunderna skulle hitta information som inte ens längre fanns kvar i manualen, men det blev bara nåt mummel till svar.
Sålunda är det en medveten strategi från Garmin numera: Beskriv de vanligaste funktionerna och låt folk själva fundera ut resten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Rensa labels i friluftskartan/topokartor Navigering 17
kanotisten rensa i trackspår Navigering 4
wellington Hur navigerar man rätt bland alla GPS märken? Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Asessorsson Astro 320 Waypoints Navigering 0
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
majkelsson Waypoints till paddling Sthlm skärgård Navigering 4
hannulan Waypoints o kartor Navigering 10
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
majkelsson Waypoints till Nokiamobil Navigering 1
Tony-Avesta POI Waypoints för München? Navigering 2
forslund Lägga in många waypoints Navigering 23
bogart Ta bort waypoints? Navigering 5
Martensen Waypoints til STF 2008 Navigering 1
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
Vandrare Göra kartpunkter av Waypoints? Navigering 6
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Hur importera waypoints i en textfil till mapsource? Navigering 1
Kalle E Gratis karta och waypoints till garmin Navigering 2
Jozze72 Waypoints i Garmin 60CSx Navigering 2
zeromaker Waypoints till fjäll kring Storulvån Navigering 6
Vandrare Inget klockslag på waypoints garmin Navigering 5
Kraxen IQue 3600 och waypoints. Navigering 17
Staffan Andersson Waypoints Picos de Europa OziEx Navigering 0
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
hugbe Waypoints, Sörmlandsleden etapp 27-31 Navigering 0
Garmin Vista Waypoints iQue 3600 Navigering 8
Haddock Nikkaluokta-Abisko Waypoints? Navigering 3
jonasolof TRips and waypoints Navigering 5
Staffan Andersson Waypoints kommer inte med Navigering 7
vistas GarminGPS 60, Waypoints, Kartex5 Navigering 4
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
Ont waypoints Navigering 3
olsson826 Fugawi stal mina waypoints ? Navigering 2
Dent Waypoints och C-pen Navigering 0
tranuhässla Gps Garmin Venture, lägga in och ut waypoints Navigering 2
Johan LW Waypoints från Magellan 315 och Fugawi till SeaClear Navigering 8
Storfot Garmin geko 101 Problem med waypoints Navigering 6
olhe Waypoints går inte att hämta från Garmin 60 C till Ozi Navigering 2
sejohas Flytta waypoints från Fugawi - Mapsource Navigering 7
sungam Tracks& waypoints till iQue Navigering 1
jonasolof Site for waypoints Navigering 7
way Waypoints? Navigering 5
Ka-Ka Radera waypoints från GPSen Navigering 4
Nikno Etrex Vista: Skapa waypoints ? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.