Reducering av tracklogs

På en del siter som denna, connect.garmin.com och liknande går det att ladda upp tracklogs. De är ofta i fullupplösning, tusentals punkter. Jag har en enkel foretrex 101 som bara klarar av 500 punkter per spår, vilket gör att när jag laddar ner fulla rutter blir de avkapade efter 500 på min gps.

Input kan väl vara en GPX fil helt enkelt. Och output en förenklad GPX fil.

Letar alltså efter någon gratisprogramvara som enkelt reducerar tracklogs till under 500 punkter. Det finns möjlighet i ExpertGPS SW som kostar en liten slant men eftersom jag bara vill ha den funktionen kanske nån kan tipsa om gratis varianter.

Sitter och samlar/letar rutter för att cykla racer lite kors och tvärs.
 
Testa Garmins Mapsource. Det har inbyggd "intelligent" reducering av track som tycks fungera mycket bra.
 
Fast Mapsource är väl inte direkt gratis (det kostar inget extra men formellt sett måste man väl köpa kartor av Garmin för att få det?).

(Visserligen verkar det finnas sätt att installera det från uppdateringsfiler från Garmins hemsida, men jag tror inte att det är sanktionerat från Garmin.)
 
Om man äger en Garmin produkt som har begränsningar i spårstorlek så tycker jag det är ok att använda kryphålet i Mapsource-installationsfilen som gör att man kan installera Mapsource utan att ha någon karta. Som ett alternativ så kan det funka med BaseCamp som tydligen är helt fritt och kanske har samma funktion (har ej testat).

För att installera Mapsource utan att ha karta så packar du upp installationsfilen, det är en ZIP-packad installationsfil (byt filändelse till .zip och packa upp). Installationen startar du med filen "MAIN.msi".

Annars testa GPX Editor.
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=106662
Tyvärr så är det engelska användargränssnittet lite lurigt (gjort av en fransmann) men öppna GPX-filen, välj track segment, fliken "Track and route edition" (?), välj "Remove points with angled less than" och öka "vinkeln" tills du får lagom med punkter.
 
Prune funkade

Det funkar bra med prune som tipsades om, lite omständigt att gå över gpx filer men jag laddade ner från connect.garmin och kör prune sedan easygps för att ladda upp till gpsen. det går att konfigurera prune med gpsbabel för att komma åt gps direkt därifrån så man slipper sista steget men det kanske jag gör någon annan gång. De verkade komma en nyversion nu i maj av prune som kanske innehåller någon användbart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomd100 Tracklogs/routes i Lappland/Norrbotten Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.