Glasiärglasögon

Behöver tips på bra glasiärglasögon. Vad bör jag tänka på när jag ska köpa ett par.
Har blivit rekommenderad Julbo men det finns en uppsjö.
Har förstått att det ska var minst kategori 4.
 
Dubbelmörka, sidobländen och nässadelskydd, gärna med ridskalmar och senilsnöre. Helt i plast och skinn.
Mina hittade jag i snurrestället på en skidshop söder över och min optiker ordnade slipade glas samt färgning och hårdhetslager.
Skaffa ett bra fodral till dem på en gång.

go tur
 
Jag är nöjd med mina Julbo som dessutom har deras fotokromatiska polariserade lins cameleon som växlar mellan mörkhet 3 och 4. Bra sidoskydd med avsnäppbara plastbitar om man vill ha dem lite diskretare på stan.

Min är föregångaren till denna:
https://www.julbo.com/en/10/products/sunglasses/mountain/model/explorer-2-0_9170.html

Ser även att deras nya cameleon-lins varierar mellan 2 och 4 i mörkhet vilket jag ser som ett plus dock. Glasögonen ovan är dock inte polariserande eftersom de har zebralinsen. Jag finner polariserat glas behagligt på sjön.

Gummisnodd runt nacken och ganska bra hårt fordral medföljde också - kan bara instämma med seobserver att hårt fordral är ett måste om du inte vill gråta över dyra plastsmulor.

/Patrik
 
Sikta in dig på Julbo Vermont Classic med Spectron4-linserna. Du kommer i årtiondens gott sällskap,
och varor som överlever marknadens krav i så många årtionden som dessa var/är rätt från början...
 
Sikta in dig på Julbo Vermont Classic med Spectron4-linserna. Du kommer i årtiondens gott sällskap,
och varor som överlever marknadens krav i så många årtionden som dessa var/är rätt från början...
...på det att dina barn och barnbarn må stå på kö för att få ärva dem ;)
 

Bilagor

  • 07 023.jpg
    07 023.jpg
    57.9 KB · Visningar: 451

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...