Flytring

Jo...

generellt kan man nog säga att de flesta vatten i fjällen är så näringsfattiga och lågproducerande att de blir oligotrofa. Detta beror på höjden och säsongsvariatonen.
 
Samma sjöar...

isfiskas ju vintertid.

Hur skall man då ställa sig till denna form av fiske, i konsekvensens namn?

/Björn
 
Bra fråga!

..och absolut ett jätteproblem. Det skoterfiskas alldels för hårt i fjällen på vintrarna. Här krävs hårdare bestämmlser var gäller skotertrafiken och uttaget av fisk. Tyvärr är det väldigt otrevliga beslut att ta eftersom det kommer att röra upp en mycket stark opinion hos norrrbottningrna som ser skotern och pimpelfisket som en definitiv rätt. Men restriktioner måste helt klart till om det inte ska gå åt pipsvängen.

Sen gäller det ju som flugfiskare att sopa rent framför sin egen dörr, innan man kan börja påpeka för andra var de bör och inte bör göra. Att inte flytringsfiska i fjällen är ett led i detta.

Intressant diskussion detta, men nu måste jag obönhörligen återvända till böckerna. :(
 
Skitsnack!

Usse; sa:
Det skoterfiskas alldels för hårt i fjällen på vintrarna. Här krävs hårdare bestämmlser var gäller skotertrafiken och uttaget av fisk. Tyvärr är det väldigt otrevliga beslut att ta eftersom det kommer att röra upp en mycket stark opinion hos norrrbottningrna som ser skotern och pimpelfisket som en definitiv rätt. Men restriktioner måste helt klart till om det inte ska gå åt pipsvängen.

Har du någon som helst kunskap om ”skoterfisket” i fjällen och skulle skoterburna norrlänningar generellt ha mindre etik och moral än andra, vilket i sin tur skulle motivera hårdare bestämmelser?

Jag är en norrlänning som både sommarfiskar och vinterfiskar mycket i fjällen. Det fångstuttag jag får under vinterfisket är inte ens en tiondel av vad sommarfisket ger. Visst underlättar snöskotern tillgängligheten till fiskeplatser, men det innebär inte att sjöar töms via pimpelfiske. Sedan är vi som bor nära och frekvent besöker fjällen måna om att ha något att komma tillbaka till. Då går det inte att tömma sjöar. Dock delas inte denna tankegång alltid av
långväga och tillfälligt ”hit-resta” fiskare.

Om man vill göra en insats/förbättring i känsliga fjällvatten bör man angripa problemet där det är som störst (och olagligast), dvs sommarfisket med allt nätande, långedrag med mask mm och sluta sprida fördomar om pimpelfiskande skoterburna norrlänningar.
 
Tyvärr...

så har jag inte samma bild som du Erik. Du uppvisar precis samma inställning som de flesta skoterfiskare jag tar upp problematiken med. "Jävlasörlänning,duskaintetroduvetnågot,kannågot, änmindrebestämmaövermig!!"

Låt mig ge dig lite bakgrund då du ser mig som en långväga dit-rest fiskare. Min mamma är född och uppvuxen i en by utanför Gällivare vilket har inneburit att jag har tillbringat månader varje år hos släkten. Detta ger mig långt mer insikt än den tillfälliga besökare du tar mig för.

Och att påstå att det inte vore lokalbefolkningen som svinar mest och gör de största lagöverträdelserna i fjällen vore att ljuga. Det är bara till att titta på gällande brottsstatistik. Du tror väl inte på allvar att en långväga turist skulle släpa med sig en nät i ryggsäcken eller salta in 30 kg röding och ta med sig på planet/tåget hem? Nädu...

Skoterna på vintern ger en oöverträffad tillgänglighet som gör att man kommer åt vatten som på sommaren hade betytt en plågsam vandring eller dyr helikopterfärd.
Skoterna innebär också att näten körs ut på vintern och långedragsfisket bedrivs heller det knappast av turister. Visst jag kan hålla med dig om att dessa två former är ytterligare tungt vägande problem som man kan lägga till överfiskningen i fjällen. Men att påstå att det är tillresta besökare som skulle stå för den överskuggande skuldbördan är fel, fel, fel!

Norrbottningar ser alltför ofta fjällen som en gudsgiven outtömlig resurs där man har patent på hur man ska betee sig. Mentaliteten "tar inte jag den så tar någon annan den" är väldigt utbredd. Tyvärr igen...
 
Okej rättelse

... jag vill inte sätta fisketurister på någon sorts piedestal, där de skulle vara ofelbara. Det finns rötägg överallt! Vad jag menar är bara att det mera sällan är "sthlm:aren" som betalat x antal tusen kronor för sin resa som gör dylika kaggfisken.
 
Tycker...

överhuvudtaget att "vi" (och då framförallt vissa Lundapågar) skall generalisera huruvida personer boendes på olika platser i vårt avlånga land, tillhör det avskum som förstör för oss alla genom att inte följa de regler eller rent utav lagar som finns.

Tror att det i grund och botten är ett icke-problem för alla oss på detta forum, men att formulera sig på så sätt att "Tyvärr är det väldigt otrevliga beslut att ta eftersom det kommer att röra upp en mycket stark opinion hos norrrbottningrna som ser skotern och pimpelfisket som en definitiv rätt." tolkade jag tyvärr som att vi (norrbottningar) inte kommer att få vara med och ge vår syn på saken i dessa (och andra)eventulla beslut. (I viss mån tror jag att Edge också blev förbannad över detta, och sa ifrån ?)

Om jag har missuppfattat så ber jag om ursäkt, jag ber även om ursäkt för att mitt inlägg kan tolkas som att jag talar för alla norrbottningar något jag inte varken kan, vill eller har ett mandat för.

Jag är emot att förbjuda Flytringsfiske generellt i Fjällvärlden, MEN om det skulle bli förbjudet skulle jag rätta mig efter det.

Och nu över till vädret...;)

/Anders B
 
Det är klart

...man måste generalisera som f*n i sådan här allmängiltig diskussion. Att norlänningar knappast är en homogen grupp är jag väldigt fullt medveten om. Men att det är lokalbefolningen som gör de flesta regelöverträdelserna ute vid vattnet står jag fast vid. Så är det ju i övriga delar av landet också, knappast något som är speciellt för norrbotten. Det är ju inte precis sällan som man träffar på tomtägare som ex står och metar upp fridlyst lekande öring från strandtomten.
-Vadå jag bor ju här, jag kan ju få fiska...

Givetvis ska de som är berörda få säga sitt. Men till syvende och sist är de ju underordnande det demokratiska system vi har här i landet. Och då råkar det vara så att förslagen både läggs och beslutas söder om Dalälven, även om det gäller en sådan helig ko som skotern...
 
Inget skoterforum...

men för balansen, mellan nord och syd, måste nog även nämnas väst.

Jag bodde och arbetade en period i Arjeplogsområdet och fick då möjlighet att uppleva fisket i området från alla vinklar, höjder och årstider.

Det värsta jag upplevde då, var de enorma mängder Norrmän, som välde över gränsen, i finväder.
De parkerar på gränsen (Svenska sidan), för att omedelbart lasta av sina skotrar från släpvagnarna (högfjällsområde).
Fruktansvärda buskörningar upp för fjällsluttningar (som ystra kalvar), köra efter fjällrävar och stöta ripor.
För att sedan lägra de läckraste sjöisarna.

Förstår att de hade hjärtans roligt, men förbanne mej, hårresande osmakligt.
Denna allemansrätt för skotrar, förekommer inte i Norge.

Finns väl en lag i Sverige, att man enbart får följa skoterleder, eller?
Är det då möjligt att ta sig med skoter till alla önskade sjöar, om man skall följa lagen?

/Björn
 
Re: Tyvärr...

Usse (Josef Davidsson) skrev:
så har jag inte samma bild som du Erik. Du uppvisar precis samma inställning som de flesta skoterfiskare jag tar upp problematiken med. "Jävlasörlänning, duskaintetroduvetnågot, kannågot, änmindrebestämmaövermig!!"


Ja, för tydligen så vet du mindre än vad du tror. Att skylla på skotern som orsak till att det finns människor som är olagliga är långt gånget. Då måste vi även kanske förbjuda allt annat som båtar, bilar, helikoptrar, flytringar, fiskenät, mask osv. De flesta som vinterturistar i fjällen med snöskoter ser det som en social handling för att komma ut i solen, fiska lite, umgås och campa.

Usse (Josef Davidsson) skrev:
Låt mig ge dig lite bakgrund då du ser mig som en långväga dit-rest fiskare. Min mamma är född och uppvuxen i en by utanför Gällivare vilket har inneburit att jag har tillbringat månader varje år hos släkten. Detta ger mig långt mer insikt än den tillfälliga besökare du tar mig för.


Din insikt räcker tyvärr inte till.

Usse (Josef Davidsson) skrev:
Och att påstå att det inte vore lokalbefolkningen som svinar mest och gör de största lagöverträdelserna i fjällen vore att ljuga. Det är bara till att titta på gällande brottsstatistik. Du tror väl inte på allvar att en långväga turist skulle släpa med sig en nät i ryggsäcken eller salta in 30 kg röding och ta med sig på planet/tåget hem? Nädu...


Är det samerna du menar med lokalbefolkningen. Vad jag vet är de inte överrepresenterade i någon brottsstatistik, även om det ibland ser lite ostädat ut kring deras fiskeläger. Vi övriga norrlänningar gör fisketurer som alla andra turister och vill ha rent och snyggt omkring oss. Speciellt vi som flera gånger besöker samma platser. Vore f.ö kul att se dina siffror på brottsstatistik och kopplingen mellan brottslingar och ”oetiskt ” fiske. Och jag behöver inte heller bära hem 30 kg röding eftersom jag lätt och snabbt kan ta mig till fjällen flera gånger/år.

Usse (Josef Davidsson) skrev:
Skoterna på vintern ger en oöverträffad tillgänglighet som gör att man kommer åt vatten som på sommaren hade betytt en plågsam vandring eller dyr helikopterfärd.
Skoterna innebär också att näten körs ut på vintern och långedragsfisket bedrivs heller det knappast av turister. Visst jag kan hålla med dig om att dessa två former är ytterligare tungt vägande problem som man kan lägga till överfiskningen i fjällen. Men att påstå att det är tillresta besökare som skulle stå för den överskuggande skuldbördan är fel, fel, fel!


Du tolkar mitt inlägg som fan läser bibeln. Men hursomhelst, det lär bli en plågsam hemvandring om man kört ut nät åtskilliga mil med skoter och sedan ska orka och lyckas vandra hem över berg och bäckar med sådana fiskmängder. Det skulle vara en bedrift i sig. Det du pratar om är nog mer ett undantag än en regel. Vad gäller nätfiske så är det nog lättare att köra ut nät på sommaren med båt, som många ändå använder. Det kan jag bekräfta att det sker oavsett från vilken landsände man kommer ifrån, samma gäller fiske med levande bete. Vad gäller helikoptern så tror jag piloterna varken vill eller kan ta med sådana mängder fisk förutom turisternas övriga utrustning. Och om man ska förbjuda saker pga vissa personers missbruk så får man nog förbjuda det mesta, men rötäggen skulle fullständigt skita i förbuden och fortsätta som vanligt.

Usse (Josef Davidsson) skrev:
Norrbottningar ser alltför ofta fjällen som en gudsgiven outtömlig resurs där man har patent på hur man ska betee sig. Mentaliteten "tar inte jag den så tar någon annan den" är väldigt utbredd. Tyvärr igen...


Jag är en norrlänning som inte ser fjällen som en gudagiven outtömlig resurs och stör mig på allt rovfiske i fjällen. Må de vara samernas tillåtna nätfiske (speciellt efter lekröding), tjuvnätande osv. Den åsikten delar även mina norrländska fiskevänner. Gissa om vi då måste vara annorlunda…kanske t.o.m från dina hemtrakter.

Usse (Josef Davidsson) skrev:
...man måste generalisera som f*n i sådan här allmängiltig diskussion. Att norlänningar knappast är en homogen grupp är jag väldigt fullt medveten om. Men att det är lokalbefolningen som gör de flesta regelöverträdelserna ute vid vattnet står jag fast vid. Så är det ju i övriga delar av landet också, knappast något som är speciellt för norrbotten. Det är ju inte precis sällan som man träffar på tomtägare som ex står och metar upp fridlyst lekande öring från strandtomten.
-Vadå jag bor ju här, jag kan ju få fiska...


Du behandlar tyvärr oss norrlänningar som en homogen grupp där alla är brottslingar. Ska det inte få finnas utrymme för oss andra icke-brottsliga? Och igen, lokalbefolkningen i fjällen är samerna, och ja, de nätar lagligt utanför sin tomt vilket vi sportfiskare ej alltid gillar.

Usse (Josef Davidsson) skrev:
Givetvis ska de som är berörda få säga sitt. Men till syvende och sist är de ju underordnande det demokratiska system vi har här i landet. Och då råkar det vara så att förslagen både läggs och beslutas söder om Dalälven, även om det gäller en sådan helig ko som skotern...


Ja, tyvärr så tas många beslut rörande norrland av okunniga människor vilket vi i den norra landsändan får lida för.

Om man skulle uppskatta det ”lagliga” fisketrycket under sommaren och jämföra det med pimpelfisket på vintern så skulle det kunna se ut såhär.

Sommarens högsäsong är under juli och augusti och fisket kan bedrivas dygnet runt. Då har även många människor semester vilket innebär många fiskare ute.

Skoterpimpelfiskarna är ute under vårvintern, främst i april men även i mars. Fisket bedrivs då under dagtid (kallt och mörkt på kvällen) och mestadels under helger samt påskveckan. Det är även lättare att fånga röding under sommaren än vintern.

Sensmoralen är att sommaren lagliga fisketryck är mycket högre än vinterns vilket innebär att skoterburna pimpelfiskare är nog ändå rätt trevliga människor.

(Jag hade lite svårt att få med både påståenden och svar vilket gjorde att jag fick gå in och ändra)
[Ändrat av EdgeX 2002-09-20 kl 13:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Kokkola flytring Fiske 4
nannes Flytring? Fiske 0
vuogga FLYTRING I KOLÅSEN?? Fiske 2
Lucius bra flytring Fiske 1
Nappe Flytring? Fiske 2
peppe_malmqvist Kroka havsöring från flytring Fiske 4
peppe_malmqvist Tips om flytring Fiske 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...