Börja flugfiska

Spöval

Din fråga skulle man kunna bygga en hel site om :), men lite tips och bra spömodeller kan du hitta på denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6221

Min personliga åsikt är att spön med lite mer styvhet, generellt funkar bra. Nu ska man ju inte köpa värsta "järnpinnen", men ett spö som klarar av att bära upp lite längre linlängder passar mig i alla fall.

Lite konkreta råd:
- köp inte ett "mjukt" spö
- försök att hitta "rätt" lina till ditt spö
- fråga mycket, både här och där :)

Hmmm, man ska inte göra reklam i detta forum men det spömärke som har samma namn som när ett flygplan skapar en ring i luften tycker jag har ett bra sortiment.

Hoppas att dessa råd hjälpte dig lite i alla fall !

MVH
Anders B
 
Hårt/mjukt

Får väl lov att lägga mig i debatten, med min personliga uppfattning.
Det är betydligt svårare att fabricera mjuka spön, som för den skull inte är sladdriga/utan precision.
Personligen föredrar jag ett lagom mjukt spö, för ökad fiskekänsla. Att hitta dessa i spödjungeln, är inte lätt, i all den stund, denna kvallitet varierar i samma modellserie, alltså beroende på spöklass.
Kanske därför dessa spön är de dyraste på marknaden?
Loop programmet är bra, men även Strömsländan programmet, och många, många fler fabrikat.;)
 
Spöval

(Tjena Graip, long time no see :))

Mmm val av spö är som med allt annat, smaken är som baken; delad.

Glömde att fråga om var fisket kommer att bedrivas samt efter vilken fisk?
Om det är enhandsfiske i sjöar och älvar, och öring eller harr är fiskarna i fråga, så rekommenderar jag klass 5-7 på spöt, 9-10 fot långt, flytande WF- eller LB-lina, flätade tafsar i både flytande och sjunkande utförande.

/Anders B
 
Spöval

Hej Brook, trevligt!
Men är det bara vi som lever kvar här?
Tja, för att återgå till "hårda/mjuka spön. Är det så att hemmavattnen är starkt strömmande djupare vatten, och/eller att annat änn rollkast är otänkbart, är jag benägen att hålla med om att ett styvare spö med sjunklina är väldigt gångbart. Tycker väl egentligen inte, att man som nybörjare, ska ge sig på sjunklina.
Själv fiskar jag nästan uteslutande med flytlina och växlar mellan flyt och sjunktafs, efter behov. Kanske jag skaffar en 12fotare i framtiden, för kustälvfisket. Annars går närmsta planerna, att långtesta ett klass 1/2 spö. Klass 0/1 går väl egentligen inte att kasta med, mer som ett metspö.
Kommentar?
/Björn
 
Metspön

Har testat Sage´s SPL spön i klass 1-2 samt 0-1, men nog är det i klenaste laget. Ganska roliga spön att testa, men det är just det som är det roliga; att testa. Jag skulle inte betala de tusenlappar som dessa spön betingar, i mitt fall så var det nog med att bara pröva dem.

Jag växlar mellan mitt 4-5 spö samt 5-6 spö, tyvärr så gillar jag dem lika mycket men på olika sätt; mitt 4-5 spö (Sage 490 RPL) är det bästa (och jag har prövat en hel del spön) torrflugespö jag nånsin kastat med, men 5-6 spöt (Sage 596 RPL) klarar av ALLA situationer jag kommit i kontakt med, det driver på en sydd lina utan problem, lyfter sjunklinor m.m.
Problemet för mig är att det spö som jag inleder säsongen med oftast är det spö som får vara "första" spö.
Hur som haver, till syvende och sist så är det alltid bäst att fiska med det spö som man trivs med, mjukt eller styvt.

MVH Anders B
 
Hej, rådet att inte köpa ett mjukt spö kan låta lite mysko...det är precis som nån skrev i ett senare svar. Smaken är som baken, delad.
Valet av spö är helt beroende på din egen kaststil och temperament. ;)
Kolla gärna in på min hemsida där du kan läsa lite av vad jag skrivit om hur man väljer en flugfiskeutrustning. Det ligger under länken till vänster "Flugfiske".
http://hem.passagen.se/daholm/

Nu kanske inte allt om olika aktioner mm stämmer...enligt dig...men olika fabrikanter kallar olika aktioner olika, därav denna förklaring.

Skitfiske!
 
Lyxspön

Brook,
Rätta mig om jag har fel, men är inte RP-serien sk. saltvattenspön?
Är det inte så att SP är mjukare änn XP?
Har du testat dessa i 4/5 och 5/6?
Annars i lågprisavdelningen, är det väl bara Loop Blackline, som kan representera de mjukare, med den äran. Vill man gå upp i pris en tusenlapp på sin utrustning, finns det fler att välja på. Man får då naturligtvis ökad spänst och kontroll på köpet.
/Björn
 
Sage serier

RPL serien som står för Reserve Power Lightweight, har "omvandlats" till att numera heta VPS. RPL serien var/är den första serien som använde Graphite III fibern. En annan mer snabb version av RPL finns även, med namnet RPL+, likadan grafit men snabbare tapering.
RPL serien är inte en renodlad "saltvattenserie", det är "vanliga" enhandsspön, det finns dock saltvattenspön (9 fotare i klass 8-10)men dessa heter RPLXi.

SP-serien använder Graphite IV, och har en tapering som heter Durascrim och är i betydligt mer långsam än vad RPL+ är och även lite mer långsam än RPL. Det fanns även en serie som hette SP+ och dessa spön var veritabla järnspett, nånting som jag i alla fall inte gillade (man fick kliva upp 2(!) klasser på fluglinan för att kunna ladda klinga på ett bra sätt).

Några ord om mjuka kontra styva spön; mjuka spön är oftast långsamma, men ett styvt (vad man kallar "pinnigt" ibland) spö behöver nödvändigtvis inte vara ett snabbt spö. Jag tror att ordet "segt" är mer korrekt för det jag menar. Nånting annat som även är av vikt är just vikten på spöt, de spö som jag "gillar" är i dem själva ganska lätta, smat att de inte är långslagiga. Hur man kan kolla om ett spö är långslagigt är ganska lätt, svinga det utan lina, det ska stanna fort och utan en massa "efterdarrningar".

Ett exempel på detta är just SP-serien men även XP-serien som du undrade över. XP-serien har jag provat en del olika spön i, och det är faktiskt den första serie som Sage har som innebär att ett 4-5 spö just ska ha en DT4:a eller en WF5:a, det som har gällt tidigare att man kan (läs:bör) kliva upp en klass gäller inte denna serie. XP-spöna är inte lika snabba som en del av Sages andra serier, men de är (och det är detta som just är det viktiga) inte mjuka!
XP-serien har många bra spön, men en personlig favorit är 596-3 (tredelat, klass 5 spö, 9,5 fot långt). Priset på dessa är dock inte en favorit, men det är ju tyvärr svårt att göra nåt åt det.

Nå, det var allt för Sage lektionen för idag !
(ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattas som reklam för detta spömärke, men det är de spön som jag råkar att gilla och har haft mest glädje av)
 
Linan då?

Tack pojkar,
Linan då? Den har jag hört ska vara lika viktig som spöt. Stämmer det? Vad har ni provat/använt er av?
Är det bättre att använda två linklasser ex WF, av en lina man tycker om, änn att labba med hårdvindlinor od?
 
Linor

Linan är jätteviktig, det är ju den tillsammans med spöt som utgör kastet.
Jag syr mina egna linor (Kapar DT-linor och syr ihop dem med runningline) och matchar dessa mot de spön som jag har.

Det finns ett flertal linor som är bra, en bra icke-kevlarkärne lina är Loop Long Distance, en annan är Sientific Anglers UltraIII Long-Belly lina.

Lite om linor med kevlarkärna; dessa är bra om man fiskar i strömmande vatten då man har väldigt lite "töj" i linan och mothugg blir lätta att göra, om man däremot mest fiskar i stilla vatten så är det lite telefonsladds-varning på dem. En annan nackdel, för mig som syr linor, är att man inte kan sy in "i" en kevlarlina, men att sy linor kanske inte är aktuellt ännu för dej?

Det bästa skulle vara om du dels fick prova spöt du är intresserad av, men även med den lina som du är intresserad av. Ett (av de få) tillfällen du kan göra detta är på mässor, eller hos vissa större handlare.

Ett annat tips, när du väl har köpt linan, är att vårda den noga (den lär kosta en hel del vilken det än blir, inte så skoj att måsta köpa en ny varannat år). Smörj in den med linfett när säsongen är över och häng upp den luftigt men inte i solljus. Att lämna den kvar på flugrullen över vintern är bland det sämsta du kan göra.

MVH Anders B
 
Linklass

När du hittat ett spö som förmår lägga ut sin för spöt klassade WF-lina, ljudlöst med precision på blankvattnet, kan man testa upp till fyra linklasser tyngre WF-lina för att skjuta lina. Alltså när det gäller att enbart få ut flugan långt, matar du enbart ut så mycket av klumpen som ger lämplig laddning av spöt, och skjuter linan, nästan som spinnfiske.
Detta kan ge mycket långa kast, men kanske inte så vackra på blankvatten.
Testat några olika 0/1 spön med #5WF-lina, 20 meter inget problem.
Öppet sinne och testa mycket olika kombinationer av spöklasser/linklasser, så hittar man till slut sin egen smak och stil. Inte lätt, men roligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.