Inplanterad varg?

Var går då gränsen när man skall göra något åt det?
Om jag är rädd för ryssen, då skall man inte göra försvarspolitik av det?
Om jag är rädd för att bli fattig, då skall man inte göra ekonomisk politik av det?
Jag har inga svar, bara frågor.

Om du är rädd för ryssen så ska man göra försvarspolitik av det. Ehm, varför då?
Fattigdom bekämpar oavsett om du är rädd för den eller inte.

När barnen var rädd för tomten så övertygade jag barnen om att tomten inte är farlig... jag upplyste inte om att tomten ev. inte fanns, att det var någon som låtsades vara tomten eller slutade med att ha tomten på julafton. Jag tyckte att det var onödigt att de skulle vara rädd i onödan.

Hur du ställer dig i förhållande till rädsla till ryssen och fattigdom, det löser du nog själv ;)

Om du är rädd för vargen så ska den, vad?
 
Var går då gränsen när man skall göra något åt det?
Om jag är rädd för ryssen, då skall man inte göra försvarspolitik av det?
Om jag är rädd för att bli fattig, då skall man inte göra ekonomisk politik av det?
Jag har inga svar, bara frågor.

Om vi ska göra politik av människors rädsla så är vi verkligen ute på ett sluttande plan!

Folk kan i princip vara rädda för vad som helst.

Flat earth society är rädda för att trilla över kanten på jorden, ska vi göra politik av det?

För inte tala om alla de som är rädda för sina medmänniskor, ska vi tillmötesgå homofober, rasister, osv?
 
Var går då gränsen när man skall göra något åt det?
Om jag är rädd för ryssen, då skall man inte göra försvarspolitik av det?
Om jag är rädd för att bli fattig, då skall man inte göra ekonomisk politik av det?
Jag har inga svar, bara frågor.

Det beror helt på om rädslan är rationell eller inte. Men normalt är det bästa sättet att hantera rädsla KBT.

Försvarspolitik och ekonomisk politik ska bygga på fakta och vetenskap, inte på rädsla.
 
Vad det gäller rädsla för olika djur så är diskussionen inte så lätt, det finns de som har fobi mot spindlar, och alla vet att i Sverige finns inga giftiga spindlar, men det minskar inte fobin.
Att vara rädd för rovdjur är inte riktigt samma sak men något liknande. Jag har en kamrat som bor i ett av Värmlands alla vargrevir, hon bor i en liten gles bebyggd by straxt utanför Karlstad. Hon har hög utbildning och ett väl utvecklat logiskt tänkande. Vid tidigare diskussioner om varg har hon varit förespråkare och värnare, men nu så är hon lite mer osäker på vad hon tycker.
Hon säger själv att, förnuftsmässigt vet hon att vargarna inte utgör något direkt hot mot en människa, men kännslomässigt känner hon något annat. Hon har nu slutat att ta barnvagnen och promenera de två kilometrarna till en kamrat för att umgås, hon tar bilen. Detta på grund av den "obefogade" oroskänslan i magen.
Om då en person känner detta obehag trots att vedebörande förnuftsmässigt vet att det är obefogat, skall vi inte då ta detta på allvar?

Yes, vi utrotar allt som någon är rädd för! Bara vi börjar med getingar!

Allvar igen, rädsla ska tas på allvar, men det är väl rädslan som ska bekämpas, inte det man är rädd för.

Det finns individer som är rädda för i stort sett valfritt djur, ska vi utrota kor för att någon är rädd för dem, och hundar, katter, spindlar, etc.?
Glöm inte invandrare och flyktingar, SD är ju väldigt rädda för dem.

Helt OT, jag skulle gärna se flyktingar utrotade, inte genom att döda individer, men genom att behovet att fly skulle försvinna, det hade varit en fin värld att leva i. :)
 
Var går då gränsen när man skall göra något åt det?
Om jag är rädd för ryssen, då skall man inte göra försvarspolitik av det?
Om jag är rädd för att bli fattig, då skall man inte göra ekonomisk politik av det?
Jag har inga svar, bara frågor.

Gränsen för att göra politik av det bygger inte på rädslan i sig, utan på hotbilden.
Ryssen bedöms t.ex mer eller mindre konstant av vår militära underättelsetjänst och hotbilden bedöms i nuläget som ganska liten.
Vi har ett socialt skyddsnät i Sverige, du kan bli fattig, men du kommer inte dö av svält.

Är du rädd för ryssar och fattigdom är det beklagligt, men ditt problem. Exempel på lösningar är ju t.ex flytta till ett annat land längre från Ryssland, samt att jobba hårt, leva snålt och spara mycket.

Vad gäller varg så är ju faktiskt stora delar av Sverige vargfritt, och i motsats till vargen är ju vi människor fria att flytta vart vi vill i Sverige. Är man paniskt rädd för varg så flytta till vargfritt område.
Så många försöker göra enkla saker svåra..
 
Ber om ursäkt till trådstartaren "islägg"
Detta med rädsla fick många synpunkter, sorry att detta tog så stor del av tråden då det är rejält of topic.
Men dock lite intressant att läsa svaren och de känslor som detta djur väcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...