Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!!

Men så många bra tips!!! Tack så hemskt mycket för input hörni!

Jag ska ta mig in till stan och prova vad de har och se vad som verkar passa min rygg och kropp och sen blir det nog att googla vidare efter de provningarna och se om det finns något på begagnatmarknaden eller om det blir ett nyköp :)

En ny cykel blir det oxå med en sits frampå till lillan.

Dyrt forum det här ;-)
 
Vaude Jolly Comfort är bra. Vi brukar dock bara stoppa ner barnet i en stor ryggsäck, funkar bra och man slipper äga ännu en pryl. Lite stoppning i botten bara att sitta på.
 
Jag kör ergobaby tills barnen är redo att möta världen själv, gillar att ha dom vända mot mig. Vid ca. året så vill dom utforska själv och börjar bli för tunga att bära fram, då går jag över till norröna, lite tung men bärsystemet passar mig väldigt bra.. Bestäm inte innan vilken du ska köpa, välj en som passar din kropp och dina behov, vissa kan sitta obekvämt och vara svåra att få på.. Det är väldigt individuellt vad som passar.. Till cykel har jag helt övergivit barnstol och kör kärra, chariot gör fantastiska sportkärror, lite dyra men underbara.. Vi kör CX med alla tillbehörspaketen och då finns det inget som kan hålla en inne :)

tips:
Chariot CX borde bli billigare begagnade nu, fram till 2012 har man haft trumbroms och från 2013 är det skivbroms vilket borde påverka begagnat priserna..
 
Fortsätter lite OT

Cykelkärra har många fördelar t ex vindskydd vilket gör att de kan användas året runt. Vi har haft flera olika. Den billiga från cykelkedjan rostade sönder och tygdelarna löstes upp av UV-ljus förutom att den var tung och fästet till cykeln var klent och gick sönder.

Vi hade sen en Burley dLite av utmärkt kvalitet. Lätt och stryktålig. Tyvärr backades den på men bil av en klantig granne och det är min huvudpoäng i det här inlägget. Cykelkärra är bra på många sätt men bilister kan ha dålig koll på att cykeln efterföljs av en släpkärra och därför är det viktigt att ha extra marginaler och helst inte använda cykelkärra i tät stadstrafik.

Cykelkärror kan också användas på is och snö med olika lösningar se t ex www.sssk.se/barnpais förrutom som barnvagn/joggingvagn.

Thure
 
En Deuter har vi haft, vet inte modellen, men den är jättebra, och är ett av de märken som rekommenderas oftast verkar det som. Man kan ju vända barnet framåt om man använder sjal, det funkar ett tag men det blir ju litet obekvämt i längden eftersom de liksom hänger ut en bit från bärarens kropp då.
 
[QUOTE @SeñorCaca Har den där ergobaby-saken ett ordentligt avbärarbälte?
Vi har använt en babybjörn till vår numera ettåring, och den duger väl till riktigt små barn (upp till kanske sju månader?) men nu gör det faktum att den placerar nästan all vikt på axlarna att jag undviker den.[/QUOTE]

Ergo-babyn och min Beco ser i stort sett likadana ut. Finns massor av olika fabrikat på marknaden som nästan ingen vet om tyvärr! Ergonomiska selar eller sjalar tycker jag är oöverträffat när det gäller att bära små barn både för deras kroppar och för den egna. Babybjörnen är fortfarande marknadsledande inom selar trots att den är rätt omdebatterad både när det gäller bärkomforten och hur bra de eg är för små barns höfter och ryggar.

För oss vuxna finns det bra avbärning i form av både bälte och "bröstband", rekommenderas varmt!
 
Ergo-babyn och min Beco ser i stort sett likadana ut. Finns massor av olika fabrikat på marknaden som nästan ingen vet om tyvärr! Ergonomiska selar eller sjalar tycker jag är oöverträffat när det gäller att bära små barn både för deras kroppar och för den egna. Babybjörnen är fortfarande marknadsledande inom selar trots att den är rätt omdebatterad både när det gäller bärkomforten och hur bra de eg är för små barns höfter och ryggar.

För oss vuxna finns det bra avbärning i form av både bälte och "bröstband", rekommenderas varmt!
Jag försökte med sjal ett litet tag, men min lilla dam blev akut jättehungrig, genast och direkt!! när hon var liten, så jag gav upp till förmån för babybjörnen eftersom den gick mycket snabbare att få av och på... Den i sin tur hittades på kupan för en 50-lapp, så vi gjorde aldrig nån ordentlig koll på den marknaden. Håller dock med om att det kanske inte är nån höjdare att babyns ben hänger så rakt ner vid närmare eftertanke. Jaja, verkar inte ha gjort nån permanent skada, men ska väl spana lite mer till eventuella kommande bebisar.

Hur som, avbärarbältet mm, var det på ergobabyn?
 
Vi har både ergobaby och baby björn.. ergobabyn utomhus för den är överlägsen när det gäller bärkomfort, baby björnen inne för att den är smidigare att ensam ta ur och i barnet.. gillar INTE frånvänt på barn under 1 år.. dom ska vara vända in mot sin förälder..
 
Vi har både ergobaby och baby björn.. ergobabyn utomhus för den är överlägsen när det gäller bärkomfort, baby björnen inne för att den är smidigare att ensam ta ur och i barnet.. gillar INTE frånvänt på barn under 1 år.. dom ska vara vända in mot sin förälder..

Ska och ska... Min dotter älskar att titta på träden, mötande vandrare och allt annat i skogen. Vänder jag henne inåt i selen när hon är vaken blir hon bara frustrerad och vrider sig runt för att se.
Sedan är det förstås bäst att vända henne inåt när hon blir trött så hon får sova lugnt.

Hon är åtta månader nu. Vi hade henne i en lånad babybjörn-sele först men den har blivit jobbig för mig och hopplös för min fru. Vi har skaffat en ergo-sele från manduca (Jag har inte prövat den men frun tycker den funkar mycket bättre) och ska vi gå lite längre så åker hon i en Vaude farfalla.
(Som är underbar att bära i för mig som är 193 cm men det säger ju inget om hur den fungerar för dig)
 
Jag lanar denna trad sa slipper vi annu en trad om barstolar.
Jag har (tror mig rattare sagt ha) en Deuter Kid Comfort II, som sakerligen ar bra pa alla satt och vis dock alldeles for stor for mitt barn som annu bara ar 7 manader, och dessutom ganska liten. Varfor jag har en "for stor "barstol ar for att vi har fatt den och "beggers can't be choosers". Den gar att justera i hojdled sa att barnet kommer upp relativt bra, men axelremmarna resp "sidopanelerna" gar inte att justera sa att barnet "sitter fast" tillrackligt.

Min fraga till er nu ar om ni har nagot bra knep for att fixera barnet i barstolen om barnet ar nagot for litet. Jag har aven barnselar, men ar inte speciellt sugen pa att bara runt med barnet i den alltfor lange.

Tack pa forhand.

ps. Som svar pa TS fraga sa tyckte jag resp mitt barn att Ospreys barstol(ar) var bra,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.