Utevän i Växjö

Min önskan om en led runt Helgasjön gällde inte så mycket att få upp vindskydd och sånt då jag ändå föredrar tält. Men jag skulle gärna se att de drog upp en sträckning med stigar så att man har en ordnad led med karta att följa.

I övrigt skulle det vara trevligt om man i Växjö med omnejd kan få ihop något liknande den här gruppen som finns i Västra Götaland där man kan träffas för en övernattning ett par gånger per år.
 
Ja det skulle va kul att va ett gäng som tog en helgtur ihop då och då. Alltid trevligt att lära känna fler som vill ut i naturen.

Är det fler som läser tråden som skulle vilja med på en övernattning i vår?
 
Om Store Mosse:
Jag håller på att bokstavligen gå igenom de olika lederna som finns... I lördags blev det Kävsjön runt 14 km, tillsammans med 12-åringen. Nej, man kommer inte ner till Kävsjön. Det är fågelskyddsområde och hade varit svårt ändå. Är ju också begränsningar på mossen vad gäller tältning. Lövö och Svänö är två gamla smågårdar som idag är spartanska vandrarhem som drivs av STF. Där får man tälta och det finns handpump med vatten. Det saknas sjöar med riktiga stränder på mossen.

Det är nog rätt mycket lättare att planera vandringar nu när Terrängkartan är släppt. Där finns ju en del leder med! Även vid en översikt av Store Mosse är den nog det bästa planeringsverktyget, i kombination med deras hemsida som inte är jätteöverskådlig.
Det är en del folk och trafikljud runt Naturum och RV 151(?) men utgår man från annat ställe, eller går iväg en bit därifrån blir det lugnt. Man är rätt begränsad till lederna sommartid då man helst inte vill sjunka ner under något gungfly... Mycket av lederna går på sk rocknar, skogsbevuxna sanddyner, som ligger som smala "korvar" här och var över mossen. Särskilt tydligt om man tittar på kartan mellan Kittlakull och Lövö.
6511ccc7504df1b08908725ef9a99d1a.jpg
34a0a877cc3e6578a5c33e11bcc17f6d.jpg
eff6064b93b26b535c294d97e753702e.jpg
bdd94d1484c0e4cc5054d48796df8829.jpg
ebaaa8e5c0e185a12b48ca7440cb93d9.jpg
 
Jag är gärna med på en övernattning någonstans i området och diskuterar möjligheten till en led runt Helgasjön eller liknande. Jag är ute mycket i närområdet och saknar verkligen en lite längre led att gå.

Här finns en bra karta över Stora Mosse med vatten mm utmärkt
https://www.sverigesnationalparker.se/globalassets/store-mosse/filer/storemossekarta.pdf
Jag skulle verkligen rekommendera den södra delen ner mot Lövö även om turen runt Kävsjön också är riktigt fin.
 
Jag kan fundera på om jag vill med på övernattningstur, har dessvärre lite mycket under våren :-/
Ang Lövötur så kan det nästan vara finast att utgå från Lövö, tyst och fint, ingen riksväg som stör. Den lilla bilvägen fram var dock sådär sist jag körde där. Snön var inte plogad utan med fastfrusna, djupa spår.
 
Förslag på led för utehelg

Hej,
Tack för alla tips om Store mosse. Ska ta mig dit vartefter och ta med kikaren. Lövsjö låter avgjort mest lockande. Tack för bilderna :)

Kul att fler kan tänka sig att hänga med på en gemensam tur. Och det är ju såklart helt ok att fundera på det :)
Det finns en rundled som lämpar sig för en helgtur i Uppvidinge kommun som heter Vildmarksleden. Se länken med info och pdf-kartor.
http://www.uppvidinge.se/222.html

Totalt är det ca 37 km. Jag har gått delar av leden med utgångspunkt Klavreström. Fin natur och inta så långt att åka från Växjö. Vad tror ni om det?
 
Vad säger ni om Vildmarksleden? Man kan ju gå delar av den om tiden är knapp. Man kan köra ända fram till ett av vindskydden.
Jag var där förra helgen med vänner och gick en bit från vindskyddet och över Getaryggarna och tillbaka på skogsvägar. Det blev kolbullar över elden. En vacker och avkopplande liten dagstur.

Jag kommer ge mig ut på övernattning helgen som kommer 16-17/4. Vet inte var ännu. Sällskap vore kul :)
 
En bit norut mot Rottne finns en del mysiga ställen. Väster om Asa-sjön ligger små fickor med skön natur insprängda i industriskogen. Jag gjorde en del turer där på den tiden jag bodde i Växjö.
 
Uteliv

Hej på er!
Gå gärna in på min Facebooksida/Grupp som heter Outdoor Life Växjö.
Jag älskar vandring/tälta och allt som har med det att göra.
Vill också hitta folk som är intresserade.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...