Hur stor ryggsäck behöver ett barn?

Vaude

Hej,
Mina barn, 3 och 6 år, har ryggsäckar av Vaude Puck, som har både bröstrem och midjebälte.
Minstingen har en vaude puck 6 och äldsta har en 10.

Kanske passar en 14 till ditt barnbarn. Se här för exempel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=204119 Vaude 10

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1700228 Vaude 14

Äldsta hade en utan bröstremmar tidiga och lånade minstas ryggsäck så ofta, så hon blev väldigt glad över att få en egen. Funkar överallt.

Lyck till!
 
Hej.

Om du kikat på Bergans Nordkapp 12l, så kanske den är för liten.
Men om det är tänkt att barnet ska kunna använda den i skolan så kan den inte heller vara för stor.
Min 7-åring använder Bergans Nordkapp 18l och den är lämplig till båda då han använder den även som skolsäck.
Nordkapp 18 är ett billigt alternativ, den ser ut som en "riktig" säck vilket kan vara viktigt för barnet. Den har även midjebälte och bröst-rem som gör att den sitter bra.
Han har använt den på vandringar mellan 6-10 dagar i Jämtlands- och Kebnekaisefjällen.
Att bära mer än vad som får plats i en ca 20l-säck kan vara mycket för ett litet barn.
Tänk på att om det blir för jobbigt för barnet kanske du får gå själv nästa gång :)
389:- på XXL

http://www.xxl.se/Root/Sport-&-boll...ordkapp-Junior-18L-Ryggsäck/p/1083061_2_Style

Lycka till med vandringen / Magnus
 
På riktigt

Hej Ser att tråden lever än. Köpte Ospreys 35l minsta säckar (då 1100:) till barnen när de var 8 resp. 9. Går att komprimera bra och har justerbar rygg. Det är en riktig säck som de har haft mycket glädje av med alla fack, riktiga bär-remmar och avlastning. Regnskyddet fast i säcken - mycket bra. Vi började i Norge 2006 för att det är nära till allt. Då fick mina löstagbara sidofickor vara barnens första säckar (Bergans). Ospray fungerar även i varmare klimat (typGR20) Förra året nosade vi på Sarek en liten runda runt Ähpar och Rapadalen med plats för stegjärn mm. I år är de 13 och 14 vi hoppas på en tur i Jotunheimen igen. Tror att riktiga grejor har bidragit till intresset :)
 
Köpte (som jag skrivit i en annan tråd kring en liknande fråga) en Osprey Escapist 20 (den mindre versionen som i realiteten är 18 liter) till min då sjuåriga dotter.

Den tar en pärm, vilket i realiteten är kravet på en skolväska, och hon har den till träning, skola, utflykter, you name it.

130 cm lång numera (åttaåring), och säcken är väl formellt sätt en aning lång, men hon har den överallt.

Avbärarbältet kommer rätt sällan till användning, men å andra sidan har hon i princip aldrig mer än 5 kilo i säcken. Att själva säcken håller låg vikt hjälper. Massa knasiga fickor överallt var tydligen mer populärt ju längre hon haft säcken, och som en sista bonus tar den Ospreys vattensystem.
 
Ja, även vi har kommit fram till att en pärm eller mapp med A4-storlek är ett måste i en skolväska. Vi hade spanat in en Haglöfs Tight, men barnet i fråga (smal och ca 125 cm lång) gillade inte riktigt den, sade att den var obekväm uppe vid halsen.

Kanske får ta oss en tur till xxl vid tillfälle då, har tänkt beställa på nätet från ett annat ställe men inser att vi nog måste prova.
 
Vi har nu använt den norska Trollryggsäcken under ett längre tag och tycker att den är den optimala skolryggsäcken och även perfekt vid utflykter. För vandring saknas avbärarbältet men lösningen med en lös magväska som bälte funkar fint. Enormt välgjord säck!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.