Mat till barn ute, idéer sökes!

Sista fikan

Hej!
Försöker äta ute (vid skridskosjön, i skogen, på lekplatsen...) så ofta det går med mina barn, snart 4 resp snart 6 år gamla. Lite petiga med maten. Ibland tar vi med friluftsköket, oftast blir det brasa och då tar vi med stekpanna och ev kastrull. Oftast har vi dålig framförhållning och det blir lite si och så med variationen. Är det någon som skulle vilja dela med sig av tips och idéer som inspiration? Vad äter/åt ni ute med era barn? Alla bidrag uppskattas. Kanske kan vi samla en idébank här!

MVH
/Mikael

Jag brukar förutom den vanliga fickan eller lunchen även planera in en liten fika innan man åker hem. Resan brukar bli lugnare då. En extra liten termos med vatten i bilen och en chokladmugg med en macka eller liknande. Minnet av turen blir bättre och det blir inte kaos när man väl kommer hem med en packning som skall sorteras, torkas osv.
 
Jag brukar göra en rätt som påminner risotto,
Köttfärs ,lök ,vitlök,vitkål,färdigkokt ris,paprika, soja o kryddor.
Det brukar jag steka allt tillsammans i en het panna med olja och allt barnen har älskat det.
 
Jag har faktiskt gjort pizza på stormkök. Mjöl och litet bakpulver (eller sconesmix) som blandas med vatten, ta litet smör i botten och grädda i en kastrull på ena sidan, vänd och lägg på fyllning, (vi har använt pulvertomatsås, salami och ost, men det går ju att variera) och grädda på andra sidan med lock, så fyllningen blir varm och osten smälter också. Jättepoppis med barnen på fjällturen!

Det tar ju litet tid, eftersom bara en i taget kan göra sin pizza, men om man har mer än bara ett stormkök så kan man ju laga fler samtidigt, eller göra en större pizza. Det borde ju funka med folie också, åtminstone om man har ett grillgaller.
 
:)
Lite konserv/halvfabrikat/kemikalie varning på den menyn tycker jag.
Man ska inte bli paralyserad av att man ska laga mat ute,det är ju bara att göra som vanligt och använda vanliga sunda råvaror;)

Eller så tar man snabbvarianten så att det verkligen blir av och inte blir för tungt att ta med sig...
 
Känns som att du fått mycket bra tips.
En favorit är att fylla pitabröd med vad barnen tycker om och gärna lite ost. Stek/grilla dem på värmen så att det blir varmt och gott att äta.
Soppa på termos funkar också för oss.
Quesadillas är också en favorit. Vi fyller tortillabröden med ost och tacosås, suveränt gott som aptitretare.
Använd tacokrydda när du steker kött, brukar gillas av barnen (även om du inte servera "klassisk" tacos)
 
Inte alla som jagar upp djuret, styckar på plats, maler köttet i kvarnen de haft längst ner i ryggsäcken för att sen stoppa det i tarmarna och koka egen korv... ihop med potatisen som stått och kokat i 30 min för att barnen ska få "riktigt" mos.

Faller inte under min rubrik för lämplig mat för skogen men vi är alla olika... :)

Du kommer att lära dig när du blir klokare.
Försök du göra dig lustig på min bekostnad,men det visar ju egentligen bara på hur kass du är på matlagning.Är du avis för att du inte har eget jagat/uppfött kött?

Att tex göra riktigt potatismos är inte speciellt svårt;)
Om du sedan brukar göra egen korv så är det ju ditt problem,eller hur?
Jag har aldrig föreslagit det,Tycker du att det är så svårt och utmanande att laga mat ute så ska du kanske stanna inne...
 
För gammal

Jag som är så gammal att à antagligen inte har någon plats här tränger mig in. För barnens skull. Den här fb korven, skit i den. Ta en 4,5 liters lättvikts kastrull och fyll den med dito lättviktsvatten. Sedan koka det billigaste kött ni an köpa. Kotlettputts o sånt koka ner skiten till nada och tios ött olja smakpummlor och glädje. Va Fn är då eran korvskinn värd ?
 
Du kommer att lära dig när du blir klokare.
Försök du göra dig lustig på min bekostnad,men det visar ju egentligen bara på hur kass du är på matlagning.Är du avis för att du inte har eget jagat/uppfött kött?

Att tex göra riktigt potatismos är inte speciellt svårt;)
Om du sedan brukar göra egen korv så är det ju ditt problem,eller hur?
Jag har aldrig föreslagit det,Tycker du att det är så svårt och utmanande att laga mat ute så ska du kanske stanna inne...

Nä jag tyckte du hade ett nedsättande tonfall mot alla som inte följer ditt exempel och lagar "äkta" mat som du kallar det.
Därför gjorde jag mig lustig över det.

Jag tror att även du förstår vad som efterfrågades i tråden eftersom du gav bra förslag i första inlägget du gjorde.
Sen blev det tokigt när du började gå på om att man ska jaga eller föda upp sina egna hamburgare och koka potatis i Trangiat för annars kan man inte ge barnen "äkta" mat.

Det är ju ingen som gör pulvermos i skogen för att det är för SVÅRT att göra "äkta" mos. Det har inget med kunskap att göra. Inte heller beror det på avundsjuka mot din uppfödning av djur.
Det beror på att pulvermos vs potatis sparar bränsle, tid och kräver mindre packning.

Så nu vet du det. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.