Går inte ner i vikt :(

Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev.

Det spelar ingen roll för mig om det är chipspåsar eller morötter. Det är alltså inte själva chipspåsarna som suger utan tuggbehovet. Och det försvinner inte oavsett vad jag äter.

Och det handlar inte om att jag är hungrig. Jag är nästan aldrig hungrig. Så om maten skulle göra mig mättare skulle det inte förändra nåt.

Då är jag ganska säker på att du inte testat en strikt ketogenisk kost. Jag trodde ungefär som du att jag behövde något att tugga på och det behövde jag men gör inte längre. Jag vet många som testat och alla har blivit av med tuggbehovet men du kan ju förstås vara det berömda undantaget. Om du är öppen för att prova saker så kör strikt ketogenisk under minst 1 månad och återkom med resultat. Mitt tuggbehov upphörde efter ca 2-3 veckor. Exakt hur strikt man behöver vara för att undvika sug/tuggbehov är individuellt. På kolhydratlåg mat blir stoppet så tydligt, det är svårt att trycka ner mer lchf medan en godispåse eller chipspåse eller morötter för den delen alltid går ner.

Alla får göra som de känner för men vill man gå ner i vikt och må bra så gör man sig själv en björntjänst om man inte testar kesos i åtminstone en månad och sen utvärderar.
 
Diskusionen är nog en bit ovanför min kundskapsnivå :) Men verkar va ett svårt område detta nästan lika många teorier som deltagare i diskusionen. Vägde å kollade alla måt igår och plöttsligt så händer det hade tappat ca 3kg å måtten verkar gå åt rätt håll :) Men går ju tuvärr sakta men det är ju de att det tar tid.
När det gäller min träning så skulle jag väl inte kalla den högintensiv. På tretimmarspassen så brukar pulsen ligga på mellan 65-80% större delen mellan 70-80% samma sak gäller övriga pass förutom styrkepassen där den är lägre pga all väntan.
Träningsprogramet jag har är 6 månader långt och träningen trappas upp varje månad men eftersom jag ser att kroppen klarar av träningen så väljer jag ibland att då en ny månad kommer öka mer än programet föreslår. Jag är nu på sissta veckan på månad två å där ser programet ut som följer.

Måndag Vila.
Tisdag Kondition 3 timmar motionscykel eller längdskidor.
Onsdag Gymm styrketräning 1t 30min.
Torsdag Intervall 60min morgon Backträning 60min kväll
Fredag Gymm styrketräning 1t 30min.
Lördag vila
Söndag Kondition 3 timmar motionscykel eller längdskidor.

Månad tre ser ut såhär.

Måndag Vila.
Tisdag Kondition 3 timmar motionscykel eller längdskidor +15min rörlighet.
Onsdag Gymm styrketräning 1t 30min morgon+15min rörlighet. Kondition 60min kväll +15min rörlighet.
Torsdag Intervall 60min morgon +15min rörlighet. Backträning 60min kväl l+15min rörlighet.
Fredag Gymm styrketräning 1t 30min morgon +15min rörlighet. Kondition 60min kväll +15min rörlighet.
Lördag vila
Söndag Kondition 3 timmar motionscykel eller längdskidor +15min rörlighet.

Innan jag började på detta träningsprogram så brukade jag träna varannan dag mellan 1-3 timmar. Tycker att detta program borde bränna en hel del kallorier än om man inte har en puls på 90% hela tiden men är väl säkert som ni säger att man omedvetet kompenserar å äter mer. Har börjat räkna kallorier på mobilen med hjälp av en app där man kan scana streckkoder mm.
Har några följdfrågor.'
1 Hur mycke kallorier bränner man i timmen ca då man ligger på 80% i puls fattar att det är svårt att säga men på ett ungefär :)
2 Om man tränar hårt någon dag å länge kanske 3-4 timmar ellermer bör man då lägga till extra kallorier den dagen ?
3 Ska man försöka lägga måltider före eller efter träningspassen eller spelar det ingen större roll ?
4 Vad ska man äta under längre träningspass för extra energi ?
 
Morötter som morötter?

Beträffande hur mycket energi som går åt vid visst arbete/träning så har du ju inte ännu berättat om grundförutsättningarna. Din fråga liknar den hur långt är ett snöre?

Går du ner har du ju hittat melodin, på någon viktnivå kommer du att stanna för du äter tillräckligt för att väga så med det arbete/träning du utför. Enda sättet då att minska är att ytterligare reducera ditt intag. Ulla Johanssons bok rekommenderas gärna. Mycket kring näring, kost och hälsa blir belyst av en som kan.
go tur
 
Men hur resonerar du här? Blir det inte svårare att trycka ner morötterna så kommer jag ju att fortsätta göra det?

Ursäkta mig antingen vill du inte förstå eller så är det för långt ifrån din tro. Typ försök övertala någon att jorden är rund när alla visste att den fortfarande vara platt!

Om du håller dig till kolhydratfattig mat så kommer du inte lyckas trycka ner mer mat efter maten (i längden). Chips, godis och morötter är inte kolhydratfattigt. Blev det tydligare nu? Som sagt testa så får du se hur väl det fungerar.
 
1. Om du ligger på ca 1600kcal och är normalstor så kommer du gå ner i vikt. Om du inte gör det får du förmodligen i dig för mycket.

2. Du får ingen muskelmassa när du ligger på 400-500kcal underskott om du inte är kostexpert och dricker protein. Detta är ej möjligt då kroppen behöver överskott för att bygga.

3. Hoppa inte över frukosten då denna är den viktigaste måltiden.

5. Ät 5 små mål om dagen - bättre än 3 och kroppen ökar den naturliga förbränningen.

6. Kosten är viktigare än träning när det gäller ren viktnedgång. Har du svårt att fokusera på maten för träningen tar tid, hoppa då över denna tills du funnit din rytm.
 
Träna inte 3-4 timmar om dagen för att du vill gå ner i vikt.
Fokusera på maten och träna normalt.
Du kan satsa på 1kg i veckan(Max), mer är inte att rekommendera.
Du fokuserar för mycket på träning om viktnedgång är ditt mål. För att träna i mängderna du gör behövs mer kunskap om kost. Det kommer förmodligen även vara ohållbart i längden då du kommer tappa motivation/andra saker kommer ivägen.

Träna 1 timme 4 dagar i veckan i form av kondition och rörlighet. Glöm ej stretching då det är mycket bra och bränner även det kalorier.
När du nått målvikten, gå till gymmet och skaffa muskler.
 
Ingentligen så var väl målet med träning kondition och uthållighet men hade ju någonstans fått för mig att jag skulle få viktnedgången på köpet men så lätt var det ju tyvärr inte. Å på dött å vid behöver jag ju viktmedgången för att skona knäna så är ju lite tjorvit dehär men vikten går ju åt rätt håll så är ju bara att hoppas att det fortsätter så.
 
Om du håller dig till kolhydratfattig mat så kommer du inte lyckas trycka ner mer mat efter maten (i längden). Chips, godis och morötter är inte kolhydratfattigt. Blev det tydligare nu? Som sagt testa så får du se hur väl det fungerar.

Så skrev du inte.

Du skrev att "det är svårt att trycka ner mer lchf medan en godispåse eller chipspåse eller morötter för den delen alltid går ner".
 
Som sagt var..

Ingentligen så var väl målet med träning kondition och uthållighet men hade ju någonstans fått för mig att jag skulle få viktnedgången på köpet men så lätt var det ju tyvärr inte. Å på dött å vid behöver jag ju viktmedgången för att skona knäna så är ju lite tjorvit dehär men vikten går ju åt rätt håll så är ju bara att hoppas att det fortsätter så.

Du underlättar för dig själv om du bestämmer dig för vad träningen ska leda till.. Att få allt med en ganska ensidig träning funkar inte,tyvärr. Så här har man sagt sen hedenhös: Lågintensiv träning,långa pass=fettförbränning. Ju mer du ökar intensiteten,ju högre andel kolhydrater bränner du. Där är du redan.. Därav relativt liten viktnedgång. Nu KAN du ha lagt på dig muskler,för att VETA om du bytt fett mot muskler,måste du mäta din relativa fettandel i kroppen. Görs på somliga "testanstalter".
Här funkar alltså INTE "no pain,no gain". Inte på fettförbränning. Ska du elitsatsa på någon sport,då är det en annan sak.
Du börjar väl förstå varför detta är heeelt odramatiskt?? Du börjar antagligen också förstå varför tabloidpressen,o dyl,inte kan skriva seriöst om det här?? Vad triggar köparen mest: "Gå 10 timmar i veckan,tappa vikt".. eller: "Ny diet från Hollywood,rasa 20kg på en månad". Vad har folk mest?? Tid eller pengar?? Quick fix,nån??
Du verkar ju motiverad vad det gäller tidsaspekten,så vad ska vi lägga tiden på??
Man jämförde,runt sekelskiftet här,en lätt cyklist och en stor,stark cyklist vad det gäller bergsåkning. Den lätta killen var ca 10% effektivare. Det var alltså cyklister i världsklass. Gäller förmodligen samma förhållanden för oss dödliga.
Skulle jag ner å knalla i Alperna,eller cykla som är min sport,så skulle jag satsa det mesta på viktnedgång,i och med att du får en effektivitetsökning på köpet. Därifrån är det lätt att bestämma sig: vad gör jag nu? Hur mycket till vill jag väga,alltså hur mycket muskler vill jag ha? Hur mycket muskler BEHÖVER jag??
Inga månfaser,dieter,precisionsvågar,hokuspokusideer,tabeller...
För enkelt och osexigt för att genomföra??
Lycka till mvh borano20
 
Jag kan inte låta bli att fundera lite över träningsmängden. Jag får det till 10 timmar enbart för kondition. Jag har sprungit regelbundet sen jag var 23 år, vid 30 väcktes mitt intresse för långlöpning och jag springer än idag överlag långt. Av veckans fyra pass
motsvarar tre en löpsträcka av 9-10 km, det fjärde är bortåt 15 km. Detta gör jag för att jag tycker om att springa och galet vore det annars när man är 68 år. Det ger mig nöje, avkoppling och utsikter och bidrar på köpet till tämligen god kondition och viktskontroll. Men, som jag sagt förut, i det senare avseendet är kosten minst lika viktig; genom att äta, som jag tror, bättre reglerar jag min aptit och behöver knappt hålla reda på hur mycket jag äter. Jag håller igen på kolhydrater, fr a socker, och äter mycket färska grönsaker och frukt, nötter, fröer, faderullan. Jag har aldrig räknat kalorier.

Mitt mest intensiva program nånsin var när jag skulle springa halvmara 1988.

Inför min första halvmara 1984 hade jag i tio års tid bara sprungit långt, aldrig kvalitet, aldrig på tid, men längre och längre, 10 km, 13 km, 15 km, tills jag förlorade uppfattning om mängden. Delvis på smala stigar och över ängar och hagar. Det räckte till en tid på 87.30. På den nivån låg jag ett par år. 1987 hade jag haft hälsporre och kom igång sent med löpträning, jag var hänvisad till cykel i ett par månader. Jag beslöt mgi för att satsa på kvarten och förberedde mig med kvalitet, kanske 6*1km en gång i veckan. Jag minns inte tiden, men den var under 38 minuter.

Så 88, i april, byggde jag vidare på detta. Det blev fem löppass i veckan av skilda slag:

1) snabbdistans, c:a 15 km
2) dagen efter: avspänning, en mil i slött tempo
3) backe, c:a fyra km bort, så det blev lätt jogg dit och lätt jogg hem
4) intervaller, vill minnas 6* 4 minuter, vilket på den tiden var mer än 6*1 km, jogg till och från utgångspunkten
5) stora söndagsrundan, vet ej längden, minst 2 mil, c:a 90 minuter.

Inklusive uppvärmning kan inget av dessa pass, utom 5), ha tagit mer än 90 minuter. Säg 8 timmar, högt räknat.
Jag gjorde halvmaran på 80.30
och har nog aldrig haft bättre kondition och/eller uthållighet. Detta efter en månads mer intensiv träning; vintern var mer rutinbetonad, med kanske 3,4 distanspass i veckan, gissningsvis, 5 mil. Givet detta så låter pumbas program väldigt
mäktigt. Dessutom var jag tämligen lätt. Min målvikt har i många år varit 67 kg (i morse vägde jag 67,2); på 80-talet gick jag ofta upp till 69 på vintern och sen långsamt ned på våren. I samband med loppet vägde jag, tror jag, 65-66 kg.

Jag undrar hur mycket av den här 10-timmars-träningen som är fullkomligt onödig eller rentav negativ. Man får ju hoppas att pumba har kul och inte tvingar sig till något.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...