Hitta rätt i bärstolsdjungeln?

Tack för alla tankat och förslag.
fortsätt gärna om där e någon med fler förslag. Är inte så aktuellt just nu (dottern är knappt 2 månader) men vill ha koll lite på vad man bör kika på osv =)
 
Hej!

Vill slå ett slag för Vaude SWing som är en något enklare men också lättare bärstol. Den har fungerat hur bra som helst för våra två barn. Den fungerar till vardags, men också under vandringar (jämtlandstriangeln och dagsturer såväl sommar som vintertid). Eftersom jag inte gillar att bära tungt tycker jag varje kilo som det går att klara sig utan är värda att slippa.

http://www.bisonoutdoor.se/p1179_Swing.html
 
Bärstol macpac

http://www.friluftsland.se/default.aspx?load=main&data=groups&template=grouplist&key=144

Tror vi använder en Macpac Possum. Över din budget om du köper från svenska sajter, men du kommer nog under 2000 från england. Oerhört skönt bärsystem, bar förra ungen riktigt länge och våran 18 månaders riktigt älskar den. Har varit några jaktturer med den och axelremmen är inte i vägen för anläggning. När han har somnat har jag fällt bak ryggstödet så att han får en mer liggande ställning.

Billigare här:
http://www.needlesports.com/Catalogue/Rucksacks/Baby-Carriers/Possum-MAC-POSSUM

Jag har också en Macpac och kan varmt rekommendera den till TS. Dock ej Possum modellen den heter Macpac Vamoose. Den köpte jag begagnad av en här på utsidan. Han hade köpt den i Nya Zeeland och vandrat där med den.

Bra midjebälte lätt att låsa, bra remmar för barnet och nackkudde. Man kan ta av en del av ryggen på stolen och omvandla till en dagtursäck. Barnet kan också ha fotstöd på den. Stryktålig, vind, sol och renskydd och myggnät ingick. Kan ta många kilo så man även kan använda den när barnet blir äldre.

Jag har haft den på stan, de Värmlänska skogarna och på kungsleden i norr. Supernöjd. Den är ganska dyr ny men om TS hittar den begagnad så är den ett klipp. Länk på den nedan.

http://www.friluftsland.se/default.aspx?Data=productprops&Key=19945&load=main
http://www.friluftsland.se/default.aspx?Data=productprops&Key=19945&load=main
 
Vi har en svart beg haglöfs till vår kille på drygt två år. Den har packficka under so mrymmer lite grand. Det som är bra är att den har fotstöd som en del av ramen och att man kan justera höjd på sitttyget under barnets rumpa så huvudet kommer i rätt höjd - dvs man sänker barnets rumpa efterhand det växer. Det finns också ett enkelt säkerhetsbälte och avbärarbälte för förälder. Det finns inget tak men med en bredbrättad sommössa klarar man nog flera soldagar ändå. Den står inte av sig själv vilket skulle underlätta lite då barnet ska sättas i men å andra sidan skulle jag ju ändå aldrig lämna stolen stående med barn i.
Bekväm att bära - möjligen kan axelremmarna lite väl ofta hamna upp och ner men det är ju bara att vrida dem rätt innan man går sin väg.

Jag är 186 cm/90kg och frun lite kortare och lättare och funkar för båda.

/Patrik
 
Norröna

Vi använde en Norröna till båda våra barn.
Det var inte utan sorg som jag sålde den när de blivit för stora.
Jag gillade att den var enkel, robust och för min del otroligt skön att bära.
Den känns rejäl och jag är inte mycket för pryttel som inte fyller någon funktion.
Med en så pass avskalad modell som Norrönas är var jag mer än nöjd.
Kan verkligen rekommendera den.
 
Kommer naturligtvis inte på vad min heter, och utlånad är den, så kan inte titta efter heller :-(
Men köptes på Stadium för 1795:- eller nåt sådant (dock fem år sedan, så priset kan ju gå lite hit och dit). Avtagbart "tak", stor packficka under barnet och sidofickor. Självklart ett stabilt midjebälte, tror till och med att det var en rem över bröstkorgen. Ställbar sele till barnet och höj- och sänkbar sits. Funkade perfekt för både mig (160 cm) och barnets far ( drygt 180 cm).
Hade med denna överallt där den var bättre än barnvagn. Scoutläger, egna utflykter, milslånga promenader likväl som skogsturer över stock och sten.

Har kvittot hemma om du vill ha mer info :)

Lycka till, detta med bärstol är en mycket bra investering!

//FRIDA

Den här har vi också. Förlorade vårt "tak" men fick ett nytt av Stadium gratis utan problem. Kan rekommenderas!
 
Vill slå ett slag för Vaude SWing som är en något enklare men också lättare bärstol

+1 på det! Vår Swing har funkat perfekt i alla väder, till fots och på skidtur. Har inte saknat stödbenet. För lite större utflykter har jag en Vaude Piggyback som ger en kalaskombo.

/Tomas
 
Regnskydd

Vi har en Deuter Kids Comfort II och som ovan nämnt så är den grym! Han 8 mån gammal sitter riktigt bra i den om än det är lite omständligt att få ner han med alla bälter osv som finns, fast dom kan man ju iofs strunta i.

Vi köpte ett original regnskydd till också och även om det kostade ca 300 kr var det lätt värt det, funkar riktigt bra också som vindskydd ju och det täcker väldigt bra.

Lycka till!
/Elof
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...