Hitta rätt i bärstolsdjungeln?

Hej,
Sitter och kollar runt lite på olika bärstolar som finns. Har själv fastnat för Vaude Jolly comfort verkar ok i pris och funktion men nu e grejen att jag inte vet vad jag ska titta på eller vad som man ska prioritera.
Sen så har vi det där me längden Jag är 196 och frugan är ca 175 så skulle vilja hitta nån som kan funka för båda att bära

Tanken är att kunna ha den på dagsturer och så. Inte bara att gå rätt upp på en grusväg utan lite kuperad terräng. Pris är absolut max 2000:- helst runt 1500 eller så om det nu är möjligt. :)

Så kom gärna med era egna erfarenheter/tips/funderingar :)
 
Jag har en ganska gammal Haglöfs som köptes på tradera för ett par hundra, funkar bra.
Dock finns det en del att önska.

1. Midjebälte. Saknar detta på min.

2. Höga kanter. När barnet somnar så är det bra om det finns kanter på sidorna som håller huvudet och inte bara baktill. Min stol är helt öppen på sidorna och grabben brukar hänga som en banan när han somnar. Han klagar visserligen inte, men hade jag köpt en ny skulle jag välja en med bättre stöd för huvudet.

3. En bra förvaringsficka som rymmer mycket.

4. Ett tillförlitligt säkerhetsbälte givetvis, och gärna stöd för fötterna så barnet slipper hänga fritt med benen hela tiden.
 
Har en Deuter Kids Comfort II som på det hela taget fungerar bra. Litet minus att det är lite väl trångt att spänna fast barnet runt magen.

Annars är det bra. Rejält midjebälte. Plats för vätskesystem. Får dock bara plats 7-8 dl. Upplevar att barnet sitter väldigt bra. Våran kotte har suttit i den under flerdagars turer och han trivs som fisken i vattnet.

Gjorde egna stigbyglar som han kan ha fötterna i.
 
Stadiums

Kommer naturligtvis inte på vad min heter, och utlånad är den, så kan inte titta efter heller :-(
Men köptes på Stadium för 1795:- eller nåt sådant (dock fem år sedan, så priset kan ju gå lite hit och dit). Avtagbart "tak", stor packficka under barnet och sidofickor. Självklart ett stabilt midjebälte, tror till och med att det var en rem över bröstkorgen. Ställbar sele till barnet och höj- och sänkbar sits. Funkade perfekt för både mig (160 cm) och barnets far ( drygt 180 cm).
Hade med denna överallt där den var bättre än barnvagn. Scoutläger, egna utflykter, milslånga promenader likväl som skogsturer över stock och sten.

Har kvittot hemma om du vill ha mer info :)

Lycka till, detta med bärstol är en mycket bra investering!

//FRIDA
 
http://www.friluftsland.se/default.aspx?load=main&data=groups&template=grouplist&key=144

Tror vi använder en Macpac Possum. Över din budget om du köper från svenska sajter, men du kommer nog under 2000 från england. Oerhört skönt bärsystem, bar förra ungen riktigt länge och våran 18 månaders riktigt älskar den. Har varit några jaktturer med den och axelremmen är inte i vägen för anläggning. När han har somnat har jag fällt bak ryggstödet så att han får en mer liggande ställning.

Billigare här:
http://www.needlesports.com/Catalogue/Rucksacks/Baby-Carriers/Possum-MAC-POSSUM
 
Vi har en Norröna bärstol som är i absolut toppskick som vi gärna säljer, om du är intresserad. Anledningen till att den är "oanvänd" är att vi i stället för bärstol använde bärsele. Hör av dig om intresse finns!
 
Vaude Jolly Comfort är en bra stol!

Vi köpte först en begannad Haglöfs för några hundra och den var väl OK för kortare turer - även om vårt modell hade höftbälte.

När vi skulle göra en längre vandring uppgraderade vi till en Vaude vilket fungerade utomordentligt.

Bärkomforten är mycket bätte än för Haglöfsstolen, utrustningsfacket är större, väldigt praktiskt att kunna ställa ifrån sig stolen mha det inbygda stödet, det lilla "taket" man kan montera fungerar som solskydd och fäste för myggnät och regnskydd.

Säcken funkar bra för både mig och min fru men vi är relativt jämnlånga (173 resp 166 cm). Hur den är för längre personer vet jag inte.

Uffe
 
Vi har en sådan här; Vaude Jolly Comfort III
deuterkidcomfortiiibesk.jpg

http://www.outnet.se/deuter/kid-comfort-iii.php?group=prod_prod_grp-s1/224

Och så här gott sover man i den...
hugoibrstolenliten.jpg


Den har varit mycket bra. Jag (171cm) och sambon (187cm) har burit den båda två. Den är lätt att ställa om (kardborre) mellan de olika längderna och avbärarbältet har funkat bra till oss båda två (kanske bäst för mig). Många små bra fickor, levereras med spegel så att man då och då kan ta sig en titt bakåt på barnet (tyckte det var lite fånigt när vi köpte den men efter många "tittar" så är det helt klart en bra idé). Tillräckligt stort utrymme för att få med sig allt man behöver till barnet plus lite småprylar åt sig själv. Stadig, barnet kan sitta och sova i den vid behov (jag la dock för det mesta stolen bakåt så att grabben sov på rygg). Klarar av en vikt på 22kg (men då borde väl ändå barnet vilja gå själv?!). Kan rekommendera den. Skriv gärna ett meddelande om du vill ha reda på mer...
 
Hej!

Vi har en Bergans kids trekking. Jag är 198cm, min fru är 168cm och med en hyfsat snabb omställning passar den oss båda riktigt bra.

Vilket pris den ligger på idag (om den finns längre) vet jag inte men när vi köpte den för sju år sen låg den på strax under 2000kr.

VH//Anders
 
Ack vad mycket som hänt på 10-12 år...

Riktigt kul att se utvecklingen. Tidigare fanns ett mycket begränsat antal modeller, numera väldigt många. Samtidigt kan jag konstatera att flera av de nya verkar ha "drabbats av design".

Vill dock slå et tslag för just Haglöfsmodellen. Den finns för övrigt att köpa beg för mycket lite pengar. MEN för att den skall bli bra krävs:

1. Avbärarbälte. Lätt att köpa in och mycket lätt att montera.<
2. Lite nya remfästen på sidorna (för att kunna fixera två sidofickor. Den lilla fickan i stolen på ca 17 liter är alltför liten. Kräver lite syslöjd, men är väl värt insatsen.
3. En tygkrage runt ryggstöd och bärram - för att hålla upp ett litet trött barns mycket tunga huvud när det somnat. Kräver lite tankekraft men rätt lätt att sy ihop. Samtidigt kan man passa på att fixa till en fästpunkt för en alu båge för att möjliggöra att dra ett regnskydd runt hela ekipaget - och samtidigt låta lillen titta ut.

Med denna lösning får man väldigt mycket för pengarna. Senast jag kollade på Myorna kostade en bärstol - med avbärarbälte 75 SEK.

Vänligen//Dag
 
Kommer naturligtvis inte på vad min heter, och utlånad är den, så kan inte titta efter heller :-(
Men köptes på Stadium för 1795:- eller nåt sådant (dock fem år sedan, så priset kan ju gå lite hit och dit). Avtagbart "tak", stor packficka under barnet och sidofickor. Självklart ett stabilt midjebälte, tror till och med att det var en rem över bröstkorgen. Ställbar sele till barnet och höj- och sänkbar sits. Funkade perfekt för både mig (160 cm) och barnets far ( drygt 180 cm).
Hade med denna överallt där den var bättre än barnvagn. Scoutläger, egna utflykter, milslånga promenader likväl som skogsturer över stock och sten.

Har kvittot hemma om du vill ha mer info :)

Lycka till, detta med bärstol är en mycket bra investering!

//FRIDA

Vi har också denna stol (eller om de har gjort om den, vår är 6 månader) och är nöjda. Det enda vi tyckt varit bökigt är att dottern halkar snett när hon sitter och att sittytan är väldigt smal. Vi har satt in en tjock liggunderlagsbit så det blir lite lättare att sitta och inte bara hänga, men vi ska nog antihalkbehandla den också.

En stor fördel är "taket" och vindskyddet, som gör att det blir varmt och gott, även om det blåser snålblåst utanför.

Hemmavid, när det är lite kortare turer och utan packning använder vi hellre en bra bärsele, där hon sitter bättre och närmare den som bär, så bärkomforten tycker jag blir mycket bättre där.
 
Köp på blocket

Hej!

jag skulle köpa på blocket om jag var du. Kolla in vilka som verkar bra - kanske prova en om du är fräck på nån butik.

Sen söker du igen samma en på blocket och köper den. Barnbärstolar nöts ju väldigt sällan ut.


Några som jag hittade vid snabb sökning:

Vaude - 600 http://www.blocket.se/stockholm/VAUDE_barstol_36773626.htm?ca=4&w=3

Vaude Jolly comfort 950:- http://www.blocket.se/stockholm/Barstol_36718944.htm?ca=4&w=3

Vaude Jolly comfort 1000:- http://www.blocket.se/varmland/VAUDE_Jolly_Comfort_36686039.htm?ca=4&w=3

Vaude 350:- http://www.blocket.se/stockholm/Barstol_mes__Vaude_36675531.htm?ca=4&w=3

Gissar att det inte kostar för mycket att skicka med bussgods heller...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.