Björnskydd mot bikupor

......


Attackerar björnar skogsarbetare som använder sågar som lever om och inte smyger undan som det naturliga vore,då tror jag att biodlare lever farligt...

Det är svårt för en björn att smyga undan när man kör ner en röjsåg i idet! Men det är ju naturligtvis inte bra om du tvingas gå omkring och vara rädd hela tiden, det borde du verkligen söka hjälp med.
 
Om du inte ens orkar diskutera,hur förväntar du dig då att biodlarna ska jobba halvtid med att stängsla in sina bigårdar för att en liten klick människor vill ha på tok för många björnar...

Det jag beskrev är verkligheten.Har du några frågor rent praktiskt om detta är du fri att fråga!

Hejsan, har liute kommentarer. Först om detta med halvtid. Biodlarna jobbar med något som ger pengar (var någon som hävdade att det var den enda lönsamma sysselsättningen på landsbygden eller något liknande, jag har ingen aning om ekonomin i det hela men om den inte finns så bör man nog fundera på det hela ett varv till. Gör man det för honung eller för pollinering? ). Det gör de flesta av oss, det är ingen hobby utan kallas Arbete

Sen missförstod du varför jag inte orkade bemöta allt du skrev. Med de svepande generaliseringar du gör så finns inget att bemöta. Sålänge du uttalar dig så svepande om stadsbor och vad vi tycker så finns helt enkelt ingen grund för debatt. SOm vanligt, allt är inte svart eller vittt, det finsn en hel mämnd gråskalor också.
 
precis därför skrev jag "det sägs" det kändes som en faktoid.. fortfarande utgör bin en mycket viktig byggsten i vår värld, pollineringen lär inte fungera så bra utan dom..

Hade du skrivit De Broglie hade jag trott dig. När det gäller betydelsen av biologisk mångfald i största allmänhet och inte minst betydesen av insekter, inte minst bin, så är jag helt enig :)
 
Lokalt kan problemen vara extremt allvarliga i norr, speciellt där vandringsälgar samlas vintertid. Där äter de helt rent, och det som inte äts trampas ned. Det har ju gått så långt att markägare ansökt om skyddsjakt på älg (något som givetvis genast överklagas av jägarkåren)..

Ja, det överklagas därför de älghopar som äter så rent och trampar ner resten i vissa stråk nästan alltid är vandringsälgar i januari. Om dessa avlivas kommer inga dräktiga älgkor eller tjurar tillbaka till markerna de vandrat ifrån (mina marker). Detta verkar bara jägare begripa och överklagar naturligtvis ett sådant idiotiskt förslag. Betesskador av den typen skall ersättas av staten.
 
Det är svårt för en björn att smyga undan när man kör ner en röjsåg i idet! Men det är ju naturligtvis inte bra om du tvingas gå omkring och vara rädd hela tiden, det borde du verkligen söka hjälp med.

Du skall inte driva med folk som röjer sin skog och är rädda för björn. Sker detta i ett björnrikt område har stackaren anledning att vara nervös. Avgaserna och oljudet från röjsågen gör att björnen inte uppfattar den vanliga, "farliga" lukten eller ljuden från folk och en röjare kan komma mycket nära. Det kan vara mycket obehagligt att röja tät lövsly och i mycket högt gräs där man i princip kan trampa på björnen innan den ger sig av. Ett sådant möte sätter sig faktiskt. Sedan är liksom inte vintern när björnen ligger i ide rätta tiden för röjning. Stubbarna blir liksom för höga.
 
Lokalt kan problemen vara extremt allvarliga i norr, speciellt där vandringsälgar samlas vintertid. Där äter de helt rent, och det som inte äts trampas ned. Det har ju gått så långt att markägare ansökt om skyddsjakt på älg (något som givetvis genast överklagas av jägarkåren)..

Ja, det överklagas därför de älghopar som äter så rent och trampar ner resten i vissa stråk nästan alltid är vandringsälgar i januari. Om dessa avlivas kommer inga dräktiga älgkor eller tjurar tillbaka till markerna de vandrat ifrån (mina marker). Detta verkar bara jägare begripa och överklagar naturligtvis ett sådant idiotiskt förslag. Betesskador av den typen skall ersättas av staten.

Skador av vilt som får jagas ersätts inte av staten, de markägare som vill skydda sig mot skador från dessa djur uppmanas till att begära skyddsjakt. Får de inte skyddsjakten beviljad finns vare sig skydd eller ersättning från staten.

Så om jägarkåren överklagar begärd skyddsjakt så är det inte mycket markägaren kan göra utan markägaren får vackert ta hela den ekonomiska smällen själv. När det gäller vildsvinens framfart har dock situationen blivit så ohållbar att vissa landsting trots reglerna ger visst ekonomiskt stöd i form av minskade avgifter, exempelvis arrenden, enbart för att folk ska slippa gå från hus och hem.
 
Det är meningen att markägare och jägare skall komma överens inom s.k. älgskötselområden, som då skall vara så stora att de i norr täcker in både de områden älgarna vistas i sommartid och vintertid. Men när en grupp bara har inkomster och den andra gruppen bara har utgifter, så är det ju inte lätt att komma överens.
 
Det är meningen att markägare och jägare skall komma överens inom s.k. älgskötselområden, som då skall vara så stora att de i norr täcker in både de områden älgarna vistas i sommartid och vintertid. Men när en grupp bara har inkomster och den andra gruppen bara har utgifter, så är det ju inte lätt att komma överens.

Älgskötselområden heter storlicensområden och i dessa bestämmer länstyrelsen vad som skall skjutas. Dessa täcker absolut inte in älgens vandringsstråk. De lämnar fjälltrakterna och går genom flera storlicensområden mot kusten på vintern. Vi, jägarna, som är de som överhuvudtaget är intresserade av en kraftig älgstam för att ha något att jaga lägger ner ganska stora pengar för att ha jaktmöjligheten. Jag fattar inte riktigt vad du menar med "bara inkomster" ? Skitsnack som vanligt av en total jakthatare som är dåligt påläst... Gruppen med bara utgifter är de mindre privata skogsägarna som inte drar in samma pengar på att arendera ut sin jakt. De borde ersättas på något sätt. De stora bolagen tjänar otroliga pengar på jakten och på att vi jägare dessutom håller nere älgbeståndet. Fick de som de ville skulle de mångdubbla arendeavgifterna och få oss att skjuta bort 90 % av all älg. Du är ute och cyklar som vanligt K.
 
Även här på söderslätt finns det biodlar, även om det är en krympande skara, märks inte minst när man tror man kan få beställa en låda hos in gamla gubbe och han beklagar. Jag har lagt av.
Att sitta i stan och bestämma hur det skall vara med naturen och djuren tycks vara allt vanligare.

Trädkramare och dummerjönsar i masskopi kan sprida vilka sagor som helst ett tag och därefter upphöjs de till sanning. Det trista med skog som inte sköts är att vindfällena blir levnadsplatser för arter som vi tidigare var förskonade från i stora mängder. Skadorna på skog utanför vanskötta och oskötta reservat ökar.
Vi får hoppas att ersättningssystemen följer med.
 
Älgskötselområden heter storlicensområden och i dessa bestämmer länstyrelsen vad som skall skjutas. Dessa täcker absolut inte in älgens vandringsstråk. De lämnar fjälltrakterna och går genom flera storlicensområden mot kusten på vintern. Vi, jägarna, som är de som överhuvudtaget är intresserade av en kraftig älgstam för att ha något att jaga lägger ner ganska stora pengar för att ha jaktmöjligheten. Jag fattar inte riktigt vad du menar med "bara inkomster" ? Skitsnack som vanligt av en total jakthatare som är dåligt påläst... Gruppen med bara utgifter är de mindre privata skogsägarna som inte drar in samma pengar på att arendera ut sin jakt. De borde ersättas på något sätt. De stora bolagen tjänar otroliga pengar på jakten och på att vi jägare dessutom håller nere älgbeståndet. Fick de som de ville skulle de mångdubbla arendeavgifterna och få oss att skjuta bort 90 % av all älg. Du är ute och cyklar som vanligt K.


"Storlicensområden kommer säkerligen att byta namn till Älgskötselområden och se i stort sett ut som idag. En stor skillnad blir dock att man avkrävs en älgförvaltningsplan som skall granskas av älgförvaltningsgruppen som sedan lämnar planen vidare till länsstyrelsen för beslut.

Storlicensområden bör redan nu leta personer i ledningen som är intresserade av älgförvaltning, kan tolka statistik och utvärdera siffror samt ha datavana. Älgskötselplanen skall vara klar och godkänd senast våren 2012. Nuvarande storlicensområden har alltså en del att göra. Vänta inte, börja NU."....

"Tänkt är att varje område skall hålla sin egen stam med älgvandring m m. Gränsdragningen mellan älgförvaltningsområden är ännu inte helt fastställda. "

Jag hatar inte jakt, bara dåliga jägare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
Norrbottningen Lyckad kamp mot invasiva arter Vilda djur 0
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.