Skydd mot större djur (främst björn)

Nja, det finns ju mellanlägen mellan fickburkar och brandsläckare. De pepparspray som används mot björn i Usa och Kanada ser ut som typ hårspraysburkar - väger runt 250-300 gram och runt 20 cm hög. Inte helt orimliga att bära med sig för en normalbyggd vandrare... Spray kräver förvisso att man är stadig på handen även med en anfallande björn på några meters avstånd, men det är kanske ändå bättre än ingenting. Men något skydd behövs ju tack och lov inte mot skandinavisk björn.

Hur går det om vinden ligger på mot vandraren när en burk pepparspray tömms mot en björn och sprayen blåser tillbaka mot vandraren???

Själv så sågar jag timmerstockar under nätterna ;-) har vaknat en morgon med en rejäl skit 5-6 meter från tältet, när jag kom till fiskecampen ett par dagar senare och beskrev den var svaret kort, björn. Jag hade mat i tältet, snarkade så björnen kan inte ha missat att jag var där, ändå stannade den till och sket! Jag tar det som att björnen meddelar "Jag vet att du är här, men det skiter jag i!"
 
Rent sponant så tycker jag att pepparsprayteorin är lite ute och cyklar.
Sprayen kan kanske funka om dom blir lite "närgångna" och det finns tid till det.
Och då är det väl frågan om det var tänkt som ett anfall.

Vid ett regelrätt anfall så är det nog inte sprayen mycket att hänga i julgranen.
Då finns ingen verkanstid för sprayen
Då är det nog endast geväret som hjälper. Men behöver inte nödvändigtsvis träffa hjärnan,
det räcker med att skjuta av ryggraden. På kort håll är det svårt att missa.
Men vad man har hört så har anfallet gått så fort att dom inte ens har hunnit greppa tag i bössan.
 
Björn känns klart jobbigast att möta eftersom man inte kan komma undan om den vill ha dig, sas. - den klättar, springer och simmar bättre än en människa.
Gäller det varg eller vildsvin kan man alltid klättra upp i ett träd samt att man har en chans med en kraftig vandrarstav eller dylikt. (inbillar jag mig iaf)
 
Inget skydd är perfekt, men spray med högt tryck och stor spridning tycker jag verkar bättre än ett skjutvapen. Vilket skydd du än använder, måste det dock vara klart att avfyra, kan gå snabbt. Men, det är skillnad på aggressivitet hos våra brunbjörnar och de i Nordamerika. När jag stöter på allt färskare björnspillnig och spår, drar jag till med "röda stugor tåga vi förbi", så blir det inga överraskningar för björnen.

Kolla här:
http://www.squidoo.com/bearspray

Det är skillnad mellan olika sprayer.

Här är den kraftigare spray den överlevande jägaren har utvecklat.
http://www.udap.com/video.htm

Raskesven
 
I min skytteklubb har vi en revolver, en STOOOR revolver, en 5-skotts Taurus cal .454 casull. Sköt med den härom veckan och jag lär inte vilja göra om det frivilligt.
Annars är den nog ett hyggligt försvar mot björn och isbjörn ifall det skulle behövas.

Jag vistas sällan i björnmarker under björnsäsong, men har funderat på om Försvarets knallskott 3 eller 4 kanske skulle kunna funka som björnskrämma. Problemet är väl brinntiden på stubinen, ca 7 sekunder som lär kännas som en evighet.
 
Ska du utomlands me ilsknare björnar kan man köpa knallskott till dom här små nödbloss avfyrarna ( som man laddar med valfrifärg patron finns även en fjärde patrontyp knallskott.

Dom når en 80m nått.
 
Vi hade pepparspray och bjällror när vi paddlade i Alaska. Dessutom satte vi upp tält på en plats, åt på en annan och hissade upp maten på en tredje plats. Att hissa upp maten gör man för att inte björnarna ska lära sig att söka mat vid lägerplatserna. Alltså i första hand inte för din egen säkerhet utan för björnens och alla andras säkerhet. Själv tyckte jag sprayen kändes som en ganska teoretisk produkt. Texten på förpackningen angav att man ska vänta tills björnen är inom två meters avstånd, sikta mellan ögonen och se till att man har vinden i ryggen...

I Sverige har jag aldrig bekymmrat mig över björn, men är du orolig så kanske bjällror kombinerat med att inte hantera mat nära tältet kanske kan vara en lagom åtgärd för att du ska kunna koppla av bättre?

Slutligen några varningens ord från Kanada (läs HELA texten) ;)
bear-warning-sign.jpg
 
Björn i utlandet för att precisera

Det där låter rellativt intressant. Tack för den intressanta diskussionen.

Jag sitter nämligen och planerar att vandra runt i Japan och ev i Nordamerika senare. I Japan har de ju både svart och brunbjörn. Vad jag har hört så kan de bli lite besvärliga, speciellt brunnallarna på Hokaido. Dit skall jag förvisso inte, men de asiatiska svartbjörnarna är ju kända att vara mer aggressiva och vara mindre undvikande än brunbjörnen vi har här.

Så summarum: fler erfarenheter av "utländska" björnar efterlyses.
 
Jag har sovit mycket i vildsvinsmarker. Det jag gjorde var att valla två ringar runt tältet, en på fem och en på tio meter. Kissflaska kan tömmas längs yttre ring. Har bara blivit väckt av bullret som en buffelhjord en gång. Då såg jag på spåren att de vänt vid första ring. Det gäller nog de flesta djur. Det är att betrakta som ett privilegium att komma dem nära. Har alltid en kastrull och tage i närheten för att kunna skramla under sömn. Mitt råd är alltså att väsnas, lukta och undvika. De farligaste är ändå fästingarna. Räven kan vara en spjuver. En gång hade jag glömt köket ute. Mitt i natten var en räv där och puttade igen locket med nosen för att bli livrädd av skramlet. Där hade varit räv, hare, rådjur och vildsvin under samma natt. Rådjur kan vara riktigt blodtörstiga. Jag hörde om en bock som hade spetsat en tältare med hornet för att girigt suga i sig hjärnan. Huuuu... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
Norrbottningen Lyckad kamp mot invasiva arter Vilda djur 0
stigdaniel Björnskydd mot bikupor Vilda djur 80
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.