Släppa ut minkar. Rätt eller fel?

Jag sa att man befinner sig i utkanten, inte att man står helt utanför!
Människohandel är en helt annan diskussion, människan har en särskild särställning i dagens samhälle, det kan man inte förneka.
Narkotikaframställning och/eller försäljning hör även det inte hemma här, lika lite som prostitution.

Jag vidhåller min ställning att det inte är något fel att föda upp djur i syfte att producera en produkt, förutsatt att det sker under vissa former som är allmänt accepterade utav samhället.
Och åter igen, varför är det hemskt och ondska när någon väljer en pälsrock för modets skull men helt okej när samma person väljer en dunprodukt av sin egen lathet?
Detta är absolut ingen attack på lättpackare, eller andra som använder sig utav dunprodukter, men hårdrar man det så fungerar samma argument för att förbjuda pälsindustrin som för att förbjuda dunindustrin. För visst har vi fungerande alternativ till bägge?!

Redigering:
För att vända på det; Skulle man kunna ha en fungerande demokrati utan fri marknad? Bortsett ifrån marginella inskränkningar då.
 
Men resonerar man så så har man redan gett upp. Om Sverige förjuder imorn så gör Norge det i övermorgon och sen Finland och vips hela EU. Sen kommer USA.

Sverige har varit föregångare i många frågor som sedan blivit norm. Tycker vi kan bli det här också.

Gett upp? jag har inte gett upp, jag har inget emot pälsdjursuppfödning om djuren bara hade haft det bra. Det är därför jag anser att man bör jobba på att förändra branschen, inte utrota den.

och nej.. bara för att Sverige förbjuder något innebär det inte att det sprider sig till andra länder, det är bara naivt att tro något sådant.
 
Narkotikaframställning och/eller försäljning hör även det inte hemma här, lika lite som prostitution.

Hör inte hemma vart? I diskussionen eller i Sverige?

Och för att citera Eskil och hans vilja att förbjuda....

"– Jag tror inte på ett på förbud. Det är den breda allmänheten som måste ändra sitt beteende och konsumtionsmönster. Så länge det finns en efterfrågan av de här produkterna kommer någon att förse dem med det, någon kommer att producera. Det är som med knark; så länge det finns människor som knarkar kommer det att finnas folk som tillverkar det de vill ha."

Uppenbarligen tror inte Eskil på förbud mot vare sig päls eller narkotika.
 
Ett intressant fenomen att studera är kampen i Norge mot kraftledningförslaget över Hardangerfjorden. Man bloggar, twittrar, har en grupp på facebook. och anordnar protestsamlingar.

man har fått publicitet, besök av ministrar och en massa uppmärksamhet.

Kanske något att studera och ta efter?
 
Helt förjävligt...
Som redan nämts leder de till kraschade ekosystem djurplågeri osv osv men sen tror jag inte minkarna har det så dåligt. En mink som mår dåligt får ingen fin päls och ger då ett dåligt netto, alltså är det i farmarnas intresse att minkarna har ett drägligt liv...
Sen lägger vi till mäskliga värderingar i att vara instängd i en bur och då blir det ju jätte hämskt helt plötsligt...
 
Har våra kycklingar och höns det mycket bättre än minkarna? Varför undviks denna frågan? Är man totalt emot pälsindustrin pga målgruppen? Pantade människor som sysslar med sånt här. Människor som sysslar med garvning och annat har fått lägga ner sina verksamheter pga ett fåtal idioter.

Att inte Säpo klarar kartlägga dessa idioter gör mig paff.
 
Pälsindustrin med pälsproducenter och pälsberedare samt skinnindustrin är inte längre en stor näring men den är lönsam och därför finns den.
Vad några i en marginalgrupp som den här tycker fnyser de säkert åt om de ens vet om det....
I varje fall är vi i det ledet ointressanta eftersom vi inte avnämner deras produkter och tjänster.
(Ni som har pälskant på anoraken får skämmas nu, praktiskt är inte PK längre...)
Men att skriva insändare och till respektive riksdagsmän biter i det långa loppet. Demokrati går inte fort men den går att förändra.
Så istället för att bre ut er här gäller det att verka där det ger verkan! Sätt igång!
 
Jaha, då ska väl jag tycka nåt då, aktioner som den här måste utföras. Minken råkade det bli denna gång.

Av flera anledningar.

Öka medvetenheten hos allmänheten.

Starta debatten.

Sätta fart på debatten.

Väcka upp de som skulle gjort något under alla år.

Få dessa företagare att fundera på andra okontroversiella näringar.


Att fokus ständigt hålls på djurens bästa, ständiga djurplågerialarm i media förbättrar läget för djuren i långa loppet.

Få omedvetna unga att ta ställning för djuren, och tänka/handla rätt i framtiden, många unga vet inte hur djuren har det förrän de får reda på det...oftast berättar omgivningen HUR de ska ha det.

Äsch, det här inlägget blir som att idiotförklara mina medmänniskor, ni kan säkert fortsätta på denna lista själva hur länge som helst.

Att gå "Tjänstevägen" med denna stinkande hantering har alldeles för dålig effekt ensammet, här gäller det att göra något åt ett problem, så att något händer, då kan man inte stå och skaka med en kölapp i handen nere på Kommun eller djurskydds-styrelsen eller vad faan det heter, nedtyngd av en massa skrivelser o säckar med protestlappar som ingen orkar läsa.

Det finns många också som likt oxar som går ner på knä och kämpar sig framåt bland politikerna med dessa viktiga frågor, de gör ett bra jobb, men nån måste va ute i buschen ochså, göra jobbet där, heder åt dem, de riskerar böter o fängelse medans vi tittar på.

Och, givetvis så kan man inte gå tillväga såhär med allt man inte gillar, men det får sunda förnuftet avgöra, för det har vi väl kvar ?, eller ska vi fråga en politiker först....?

Själv måste jag städa....
 

Bilagor

  • SANY3375.jpg
    SANY3375.jpg
    56.7 KB · Visningar: 154
Jaha, då ska väl jag tycka nåt då, aktioner som den här måste utföras. Minken råkade det bli denna gång.

Av flera anledningar.

Öka medvetenheten hos allmänheten.

Starta debatten.

Sätta fart på debatten.

Väcka upp de som skulle gjort något under alla år.

Få dessa företagare att fundera på andra okontroversiella näringar.


Att fokus ständigt hålls på djurens bästa, ständiga djurplågerialarm i media förbättrar läget för djuren i långa loppet.

Få omedvetna unga att ta ställning för djuren, och tänka/handla rätt i framtiden, många unga vet inte hur djuren har det förrän de får reda på det...oftast berättar omgivningen HUR de ska ha det.

Äsch, det här inlägget blir som att idiotförklara mina medmänniskor, ni kan säkert fortsätta på denna lista själva hur länge som helst.

Att gå "Tjänstevägen" med denna stinkande hantering har alldeles för dålig effekt ensammet, här gäller det att göra något åt ett problem, så att något händer, då kan man inte stå och skaka med en kölapp i handen nere på Kommun eller djurskydds-styrelsen eller vad faan det heter, nedtyngd av en massa skrivelser o säckar med protestlappar som ingen orkar läsa.

Det finns många också som likt oxar som går ner på knä och kämpar sig framåt bland politikerna med dessa viktiga frågor, de gör ett bra jobb, men nån måste va ute i buschen ochså, göra jobbet där, heder åt dem, de riskerar böter o fängelse medans vi tittar på.

Och, givetvis så kan man inte gå tillväga såhär med allt man inte gillar, men det får sunda förnuftet avgöra, för det har vi väl kvar ?, eller ska vi fråga en politiker först....?

Själv måste jag städa....

Att du skulle tycka så var väl inte så oväntat.
Nu har ju minkbefriarna ett ansikte på utsidan, det var ju bra, nästa gång jag har på hälsning av mink bland ankorna vet jag vem jag ska hälsa på för att få ut ersättnig för deras lidande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.