Släppa ut minkar. Rätt eller fel?

....... det är ju i själva verket så att, minkarna kommer att svälta ihjäl, då dom är oförmögna att skaffa mat på egen hand! Minkar uppfödda i fångenskap klarar sig inte själva i det fria, .....

Nja... inte riktigt sant. Vore det så skulle minken i Sverige inte utgöra nåt problem. Bevisligen klarar rätt många av de förrymda (eller utsläppta) minkarna alldeles utmärkt att skaffa sig mat.
 
Sällar mig till skaran...

Jag tycker också att det är väldigt fel. Jag växte upp i Umeå under 90-talets veganvåg. Mycket gott kom ur den, men dit räknar jag inte minkfarmsangreppen.

Det var alltid samma visa: Några tusentals/tiotusentals minkar släpptes ut, och sen låg de i blodiga drivor längs skogsvägarna nästa morgon. Under de följande dagarna gjorde minkmassorna sitt bästa för att klara sig, totalt överbefolkade i den främmande närmiljön. De dog sönderstressade, de bet ihjäl varandra, och de skövlade totalt smådjursbestånden med rubbade ekosystem som följd.

Vi kan ju lista vinnare och förlorare:
Vinnare: ? Djurrättsaktivisterna, kanske
Förlorare: Pälsindustrin (gott!), minkarna, ekosystemet, den seriösa djurrättsrörelsen, kringboende,

Ibland höjdes argument som "de får i alla fall en naturlig död", eller "de får i alla fall en chans att klara sig" (till skillnad från på pälsfarmerna), men man kan undra hur naturligt det är för 17.000 minkar att leva och dö på ett några kvadratkilometer stort skogsområde, eller vilken "chans" de får på detta sätt. Jag har iaf svårt att tänka mig nåt mer stressande än att samla en absurd massa rovdjur på en liten yta i en okänd miljö och med ett litet antal bytesdjur, och denna stress gäller både minkarna och de djur de dödar och äter.


- Detta sagt, så tar jag aktivt avstånd från pälsindustrin. Den är idag helt onödig, och jag tycker inte ens den kan motiveras med de argument man ofta för fram för djuruppfödning inom t ex köttproduktionen. Mitt enda undantag (som faktiskt svider) är flugbindningsmaterial, där jag inte hittat nån fungerande ersättare till päls. Jag tröstar mig dock med att kvantiteterna är ringa. Jag är gammal fältbiolog och naturmupp, och det kändes bra den gång jag eldade upp min hädangångne farfars (frid över hans minne) silverrävsburar.

- Idag finns det ingen i Sverige som behöver farma pälsdjur för sin överlevnad, det finns gott om alternativa utkomstkällor och allt annat är skitsnack.

- Ska man kalla sin verksamhet (t ex anti-pälsfarmsaktivism) för civil olydnad så tycker jag det krävs att man står för sina handlingar. Om de t ex kedjar fast sig och är beredda att ta sina straff, så nyttjar de demokratin bättre än om de bara saboterar.
 
Fel

Jag kan tycka att minkfarmer inte alls är bra, men efter att ha sett vad sådana där aktivistkräk är kapabla till på nära håll plus pluggat i Umeå 1992-93 så har jag ingen sympati med civil olydnad.

Fick veta om en attack när sambos kollega som är veterinär fyllde 50. Hennes man jobbar som jurist på Astra och pga att de nyttjar Huntingdon, som tydligen är ett ftg som ALF vill få stopp på så är det tydligen fritt fram att gå på vem som helst inom Astra. De brände alltså upp deras ena bil mha en brandbomb. Ute på infarten 5 meter från huset vid k l 05 en vardagmorgon. Jag får blodsmak i munnen varje gång jag hör talas om såna här "aktioner".

http://www.directaction.info/news_mar16_10.htm
http://www.animalliberationfront.com/ALFront/Actions-Sweden/BitebackReports2010.htm
 
Jag kan tycka att minkfarmer inte alls är bra, men efter att ha sett vad sådana där aktivistkräk är kapabla till på nära håll plus pluggat i Umeå 1992-93 så har jag ingen sympati med civil olydnad.

Att släppa ut minkar på det sätt som görs skall icke förväxlas med eller kallas "civil olydnad" som såvitt jag vet brukar definieras med fyra kriterier:

Handlingen är ett lagbrott.
Inget våld förekommer.
De olydiga agerar öppet och är beredda att ta sitt straff.
Aktionen syftar till att visa att en lag (eller specifik del av samhällsordningen) är moraliskt fel.

Åtminstone den tredje av ovanstående uppfylls inte vid "minkbefriaraktionerna".
 
Jag kanske var ute och cyklade där. De agerar ju inte särskilt öppet heller, de små kanaljerna.

Att släppa ut minkar på det sätt som görs skall icke förväxlas med eller kallas "civil olydnad" som såvitt jag vet brukar definieras med fyra kriterier:

Handlingen är ett lagbrott.
Inget våld förekommer.
De olydiga agerar öppet och är beredda att ta sitt straff.
Aktionen syftar till att visa att en lag (eller specifik del av samhällsordningen) är moraliskt fel.

Åtminstone den tredje av ovanstående uppfylls inte vid "minkbefriaraktionerna".
 
Ett tilltag som detta förstör mer än det hjälper!
Att släppa ut 15000 minkar utan hänsyn till minkarna själva eller ekosystemet bevisar bara vilka fanatiska nötter som ligger bakom.

Det finns andra saker de skulle hunna ha gjort som varit mycket mer produktiva speciellt som minkfarmarna inte sköter sig eller har förbättrat sig i den utsträckning som de blev ålagda av staten att göra för 10 år sedan. Smäll upp dolda kameror som kontinuerligt kan visa hur minkfarmarna bryter mot djurhållningslagen och begrav dem sedan med mediastormar och rättsliga påföljder.
 
Blev lite rädd när jag på förra Debatt på SVT hörde en Folkpartiet representant lägga mjölkproduktion, köttproduktion och pälsproduktion i samma fack. Djurverksamhet som djurverksamhet. Nog fan är det väl skillnad på hur eko kossan i hagen har det och hur minkarna i sina burar har det.
 
Att släppa ut minkar på det sätt som görs skall icke förväxlas med eller kallas "civil olydnad" som såvitt jag vet brukar definieras med fyra kriterier:

Handlingen är ett lagbrott.
Inget våld förekommer.
De olydiga agerar öppet och är beredda att ta sitt straff.
Aktionen syftar till att visa att en lag (eller specifik del av samhällsordningen) är moraliskt fel.

Åtminstone den tredje av ovanstående uppfylls inte vid "minkbefriaraktionerna".

Tack för definitionen!!! Denna borde otvivelaktigt spridas brett. Det är ju punkt två och tre som skiljer civil olydnad från terrorism. Reclaimare är ju rätt gulliga, men "djurrättsaktiviter" har ju fler urspårningar på sitt samvete än Indiska järnvägarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.