Släppa ut minkar. Rätt eller fel?

På kort tid har två minkfarmar utsats för attacker och tusentals minskar har släppts ut. Djurrättsaktivister har tagit på sig det hela. Rätt eller fel? Vad tycker ni?
 
Absolut fel!
Om man inte gillar minkfarmar bör man väl kunna visa sitt ogillande på andra sätt än att idka skadegörelse?

/Lars
 
Svårt, somliga säger att man bör påverka med demokratiska metoder. Men om vi hade använt demokratiska metoder för att skapa demokrati så hade vi inte haft det. Hoppas att nån förstår vad jag menar. Bara det att ändamålet helgar medlen och ibland så krävs det att man t.om. eldar upp pengar för att nå genom bruset. Minkfarmer vill jag i alla fall inte ha.
 
Fel.
Först o främst så borde minkfarmer avvecklas, men under kontrollerade former.
Att släppa ut minkarna ger mängder av trafikdödade minkar, mängder av småfåglar som blir minkfoder och en hel del tamfåglar som oxå blir minkmat.
Att ha frigående fjäderfä är inte kul när en mink kommer i närheten. Vi brukar bli av med någon anka till räven ibland och duvhöken har väl oxå tagit någon höna men det får man räkna med om man vill ha fåglarna fritt på tomten. men när en mink hittat dit så är det mängder av ihjälbitna fåglar men i princip inget ätet.
Så i princip kan man säga att frisläppandet av minkar betyder inlåsning av fjäderfäna istället. Är det det som aktivisterna vill?
I mina ögon gör de som släpper ut minkarna naturen en otjänst och begår samtidigt brott. Dom har inget som helst stöd från mig, tvärt om.
 
Om dom ville tillämpa kriminelt våld på minkfarmen så hade det varit mycket bättre att
dom tändade på minkfarmarens hus.
Nu har dom (och dom tidigare) ställt till obotlig skada på naturen.
Huset går ju att bygga upp men minken blir vi aldrig av med.

Jag fattar inte hur ni på något vilkors vis skulle kunna försvara metoden att släppa ut dom.
Ni borde väl vara lite mer rutinerade än ungarna som gjorde det.
 
Att bryta mot lagen kan aldrig få anses vara rätt i ett fungerande demokratiskt samhälle.
Dessa "djurrättsaktivister" utgör en minoritetsgrupp med ett särintresse. Lagen måste gälla alla, och principiellt sett borde det då vara okej för andra extremister att använda sig utav olagliga metoder för att "uppnå sitt mål". Det är ett samhälle jag inte vill leva i.
 
Det är helt fel att ägna sig och terrorism och sabotage, så som de s.k. "djurrätts"-aktivisterna gör. Jag hoppas dessa förvirrade aktivister åker fast och döms hårt för bl.a. djurplågeri, något de de facto har gjort sig skyldiga till - till skillnad från pälsfarmarna!
/Niklas
 
Men, hur var det nu... Minkarna får ju dö fria :)

Jag tycker inte om minkfarmar och därför kommer jag aldrig att köpa en minkpäls och inte heller en päls från något annat pälsdjur. Det finns möjlighet att använda pälsen från djur som vi äter som exempelvis lamm om man verkligen måste ha en päls.

Att släppa ut minkar är inget bra sätt att stoppa farmarna utan det leder bara till problem. Bättre att stoppa farmarna genom ett politiskt beslut

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...