Barnvagn i terrängen

Bärsele

är ofta ett bra alternativ speciellt på barn som är under 1 år gamla. Kanske kan du bära barnet själv i en bärsele innanför jackan vilket är en stor fördel vid kallt och regnigt väder. Angående lös sand kan det ofta vara bättre att dra än att skjuta konventionella barnvagnar. Dra vagnen nära vattenbrynet där sanden är fast. Satsa på en billig gammal barnvagn som tål lite stryk. Vi körde med bara begagnade barnvagnar för max 400-500 kr styck för våra barn.

Joggingbarnvagnar har bättre väghållning än äldre barnvagnar men att de har bredare och längre hjulbas gör de också lite mera skrymmande bland trän och rötter etc.

Thure
 

Bilagor

  • 2744430548_09f1aa79d9.jpg
    2744430548_09f1aa79d9.jpg
    62.2 KB · Visningar: 1,875
Chariot Cougar

Vi köpte en Cougar 2 till vår dotter när hon var 4 månader, sen har både hon och lillebror suttit där över stock och sten. Med en "hängmatta" som tillbehör kan man ha barnet från i princip nyfött. Lillebror fick ligga där i bara någon vecka gammal. Givetvis körde vi inte i obanad terräng då...
Men, Chariot Cougar 2 är den överlägset bästa barnpryl vi har köpt till våra barn. Oslagbar i terrängen - tar sig fram överallt med jogginghjulet. Utmärkt när man vill cykla någonstans och sedan fortsätta gå med vagnen - bara att koppla om. Lätt att ta med i bilen när den är ihopfälld.
Vi är helnöjda med den!
 
Kan bara instämma om Chariot.
Vi har en Cougar 2, och har kört våra barn i den sen dottern var 3-4 månader. Den går bra i teräng.
Vi kör oftast inte bil, utan cyklar så ofta det går. Då är det guld att bara kunna konvertera vagnen och fortsätta gå med den.
Nu är dottern 3 och sonen 5, och det börjar bli lite trångt i den.

/OJ
 
Jag har verkligen älskat vår Quinny Freestyle. Är mycket i terräng och den funkar överallt. Dessutom lätt & smidig att fälla ihop och hantera på alla sätt. SKulle utan tvekan välja en sådan igen.
 
Land Rover Pegasus Push Chair

Jag har använt en Land Rover Pegasus Push Chair sedan 2000 med båda mina barn. En otroligt lätt barnvagn på 6.5kg med pumpade däck och väldigt robust design. Den har dock utgått 2002 och det är väldigt synd att den inte tillverkas längre.

(Jag kan sälja min begagnade barnvagn eftersom barnen har vuxit ur den om någon är intresserad.)
 
Mountain Buggy Terrain!

Nu aknske denna tråden är lite gammal men eftersom jag är ny så skyller jag på det. Kanske letar någon fortfarande svar och i så fall tipsar jag om vår vagn, en Mountain Buggy Terrain. Den är storebror till Urban Jungle och släpptes nu i höstas just för oss som gillar att vara ute i "terrängen". :)
Kolla upp den, den är spciellt anpassad för löpning och tuffare terräng, har dämpning i chassit och handbroms samt 16" bakhjul som gör sig otroligt bra i snö och vatten bla.
 
varför för liten för cougar?

Hej!

Letar barnvagn som funkar ute i skog och mark.
Bor på skånska östkusten och naturen utanför husknuten består av sanddyner, tallskog med mindre stigar och lite grusvägar här och där.
Har nu en Teutonia Spirit S3 (trehjulig vagn) som funkar OK att gå promenad med. Är dock inte helt nöjd med själva sittdelen. Dottern är 8 månader så behöver vagn ett tag till. Maken har tänkt bära henne i rejäl "ryggsäckssele" (tar gärna emot tips på det också!) men jag orkar inte bära henne längre sträckor så vill ha en vagn.

Tittat på Cougar men tycker att hon ännu är för liten för den.

Någon som har tips om hur vi kan köra och bära henne?

Varför tycker du att hon är för liten för en Cougar? Man kan ju använda hängmattan från de är nyfödda.
Vi ska ha barn nu och har köpt en sådan för att ha redan från början. Blev lite orolig nu.
 
Undrar?

Vi köpte en Cougar 2 till vår dotter när hon var 4 månader, sen har både hon och lillebror suttit där över stock och sten. Med en "hängmatta" som tillbehör kan man ha barnet från i princip nyfött. Lillebror fick ligga där i bara någon vecka gammal. Givetvis körde vi inte i obanad terräng då...
Men, Chariot Cougar 2 är den överlägset bästa barnpryl vi har köpt till våra barn. Oslagbar i terrängen - tar sig fram överallt med jogginghjulet. Utmärkt när man vill cykla någonstans och sedan fortsätta gå med vagnen - bara att koppla om. Lätt att ta med i bilen när den är ihopfälld.
Vi är helnöjda med den!

Har ni testat vandrings tillbehöret?
Funderar redan nu på om vi kan fjällvandra med vagnen i sommar. Kanske det funkar med bara jogginghjulet också.

En annan fråga om du fortfarande är kvar.
Fundrar lite på att byta vår cougar 1 mot en 2, trots att vi bara ska ha ett barn. Tänkte att man kan rymma en massa packning och så. Dessutom tänker jag att då kan vi ha samma vagn om det kommer ett syskon.
Visst kan man fästa hängmattan i mitten på 2an också?
 
Varför tycker du att hon är för liten för en Cougar? Man kan ju använda hängmattan från de är nyfödda.
Vi ska ha barn nu och har köpt en sådan för att ha redan från början. Blev lite orolig nu.

Lite liv i frågan/tråden ännu! :)

Anledningen till att jag tyckte hon var för liten är att jag vill ha henne vänd mot mig :)
Jag vet att det finns hängmattor för nyfödda men det skulle inte fungera för mig - vill ha ögonkontakt och bra uppsyn.
 
NU är dottern ännu lite äldre och jag sitter återigen och tittar på Cougar. (Som ni förstod så blev det inget köp "förra gången" ,-)
Tack! - för alla svar och råd. Dottern bärs sedan augusti i en Manduca på magen. Mest av maken som är lite starkare. NU går hon helt obehindrat ute dessutom så det är en helt annan upplevelse att vara ute.
Teutonia S3 hänger fortfarande med men...ja, vi är lite sugna på en från Chariot och nu är det mest VILKEN är bäst?

*kliar sig i huvudet*
 
Haglöfs bärsele

Jag kånkar sonen på 1,5 år och ca 12 kg i en svart Haglöfs bärsele. Köpt begagnad. Äldre modell (Haglöfsloggon var den med hatten - inte stiliserade H:et). Det som är kul för lille Erik är att han kommer upp i vuxenhöjd och ser mycket mer saker att peka på än i vagnen. Kan bli lite hängigt om han somnar med drar man åt "säkerhetsbältena" så sitter han ganska bra även sovande.
Helt plötsligt är det inte vagnshjul som sätter begränsningen på var man tar sig fram utan pappas eller mammas ork och sulfäste.
Min ork och ryggstyrka medger dock inte löpning med honom på ryggen - då blir det babyjogger på plant underlag - asfalt eller grusväg.

/Eriks pappa Patrik
 
Senast ändrad:
Vi har en Cougar 2. Den funkar utmärkt att vara ute och gå med. Givet är att det får ju inte vara för snårigt, trångt eller för mjuk terräng. Vi har vår 4:a månaders sittande i den i hängmatta och sen kan sonen på 2,5 gå och sitta i vagn omvartannat. Vagnen ger lite extra packutrymme, både där bak och under hängmattan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
röd vandra med barnvagn Barn och friluftsliv 4
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.