Varg!!

Det blir inte alls en mindre slakt ko som tas ihjäl dom mass slaktas likförbannat
och därför slängs det flera ton kött om dagen. För vi slaktar så mycket djur att vi inte hinner äta upp dem.
 
???????

Att fiskar inte känner smärta är ju ren "bullshit". Alla levande djur känner smärta. Precis som hos människan fungerar smärtan som en varningssignal när kroppen tar skada. Att en fiskare kan tro något annat verkar skrämmande.
 
Fiskar och smärta

Om du nu är så säker på att fiskar känner smärta så kan du visa mig relevanta forskningsresultat på det...

Hittills har jag inte sett några.

Att fiskar känner någon sorts varningssignal när deras kropp tar skada kan vi vara ganska så säkra på. Detta eftersom de t.ex. vill göra sig fri från en krok som sitter i deras mun. Men att de just känner den extakt neurologiska yttringen smärta är nog väldigt tveksamt...

Vad detta nu har att göra med vargfrågan kan man verkligen fråga sig?
 
Påverkan

Jag tror att naturen klarar sig utmärkt utan vår påverkan. Att påstå att vi skulle ingå i ekosystemet är väl lite trångsynt?

Det är ganska klassiskt att jägare tar fram argumentet att man måste hålla beståndet på vissa arter. Före människan blev självgod fungerade detta utmärkt på naturens villkor.

En jakthund som släpps lös i ett vargrevir borde väl rent sannolikt gå åt. Eller? Håll bättre koll på vart hunden är så slipper ni det problemet.

Till sist blir man trött på att medverkande i forumet påstår att "motparten" inte har någon insikt i situationen för att de till exempel inte bor i vargområden. Hur kan ni veta det? Nej, acceptera att det finns människor som är för vargen som bor i anti-vargområden!

*rör om i diskussionen*/jm
 
Hund i Vargskog

Att jägarna släpper sina hundar lösa i varg områden när dom är medvetna om risken för att hunden kan bli attackerad och dödad av vargarna. Det anser jag att jägarna får skylla sig själva. Och kanske överväga att inte skaffa en ny hund igen. För är dom inte kapabla att räkna ut att vargarna ser hunden som ett främmande rovdjur som inkräktar på deras revir och gör det som är naturligt för dem antingen jagar bort det eller dödar det.

Om det nu är ett så stort problem med vargrivna hundar så anser jag att det är ett ännu större problem med alla skadskjutna hundar under jakten.

Det skulle ha varit roligt att se statistik på antalet skadskjutna hundar kontra vargrivan. Vem vet det kanske blir en avväpning av jägarna då ;-).

Preperatus Supervivet
 
Re: Hund i Vargskog

Aardwolf; sa:
Det skulle ha varit roligt att se statistik på antalet skadskjutna hundar kontra vargrivan. Vem vet det kanske blir en avväpning av jägarna då ;-).

Preperatus Supervivet

Det fungerar ALDRIG med logisk argumentation, då får man bara veta att LOKALT (definitionen av lokalt verkar vara varje ställe det finns varg) är vargen ett mycket stort problem. Lokalt utrotar den alla bytesdjur, lokalt dödar den alla lösspringande jakthundar (även om man visat att vargar inte lockas till ljudet av skällande hundar så verkar den lokalt göra det). Läs gärna inläggen på Svenska Jägareförbundets diskussionsforum (största debattrubriken är Vargar från Djurpark). http://www.jagareforbundet.se/forum/, en varning dock, det är tveksamt om man överhuvudtaget vågar gå ut i skogen efter det, när man vet vilka beväpnade dårar som rör sig där ute.
[Ändrat av KLAGER 2002-06-05 kl 06:59]
 
Re: Re: Hund i Vargskog

KLAGER; sa:
Läs gärna inläggen på Svenska Jägareförbundets diskussionsforum (största debattrubriken är Vargar från Djurpark). http://www.jagareforbundet.se/forum/, en varning dock, det är tveksamt om man överhuvudtaget vågar gå ut i skogen efter det, när man vet vilka beväpnade dårar som rör sig där ute.
[Ändrat av KLAGER 2002-06-05 kl 06:59]

Nu hamnar jag lite offtopic och det e ditt fel KLAGER.. :)

Jag är själv Jägare och måste säga att jag inte klarar av forumen på Jägarförbundetshemsida, jag blir så ilsken att jag funderar på att gå ur Jägarförbundet. Det finns så många gamla träk*kar ibland jägarna...

Det jag tycker är roligast är hur dessa jägare anser att viltet tillhör dom mer än vargen eller något annat rovdjur... Hur f a n kan vilt tillhöra någon överhuvudtaget? Man har som arendator eller markägare anligt lagen jakträtt, detta innebär inte att man äger viltet!! Dom som skriver något om detta på Jägarförbundets forum blir anklagade för att vara "veganer"..... Jag hoppas på ett vettigt generationsskifte av Jägarkåren!
 
Re: Påverkan

Ben_Rangell; sa:
Jag tror att naturen klarar sig utmärkt utan vår påverkan. Att påstå att vi skulle ingå i ekosystemet är väl lite trångsynt?

Det är trångsynt att påstå att människan INTE är del av naturen. Det ursäktar dock inte naturskövling, artutrotning etc.

Människan är ett rovdjur - dock inte det enda - och vår påverkan på naturen är oerhört viktig för många organismer som på olika sätt anpassat sig t.ex. till människan odlingslandskap. Hälften av de rödlistade arterna i Sverige (läs mer http://www.artdata.slu.se/ )finns i jordbrukslandskapet och är till olika grad beroende av människans traditionella hävd. (De är rödlistade främst därför att vi inte längre sköter vårt odlingslandskap som vi har gjort. När vi nu intensifierat vårt brukande får de svårare att finnas kvar och riskerar att dö ut.)

Människan behövs alltså. Varför ska vi be om ursäkt för att vi finns till? Jag skulle inte orka gå omkring och ha dåligt samvete för att jag existerar.

Vi har skaffat oss en massa möjligheter att orsaka skador i naturen under tiden vi utökat våra domäner och blivit starka. MEN, om man är stark som Bamse, måste man också vara snäll som Bamse! Vi har alltså ett ansvar vi inte kan bortse ifrån.

Vargen är ett annat rovdjur som också bor här. Självklart ska vi kunna samexistera, men det kräver att vi klarar av att lösa t.ex. hundkonfliken, t.ex. med illasmakande västar som viltskadecentrum (tror jag) har tagit fram. Vi måste även acceptera att vargen äter en del av det vilt som vi annars skulle kunna jaga.

Staffan
 
Harmoni

Vad jag menade var att vi inte lever i harmoni med naturen. Jag är vegan, men respekterar jakt. Det är den mest naturliga metod att fånga sin föda på, I alla fall här i sverige, där det är svårt att leva på vad naturen ger i vegetabilisk väg. Dock har jag svårt att tro att naturen skulle tåla att hela sveriges befolkning ger sig ut i skogen och jagar, eller skulle den det? Så fort vi sätter oss i en bil ingår vi inte heller i något ekologiskt kretslopp.

Visst kan vi leva i harmoni, det finns det människor som gör. Men i dagens samhälle är jag tveksam att det finns någon som gör det.
/Jm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.