Varg!!

Alaska-artikeln

Hej Bengt-Olof, Josef m fl !
Som jag sa, vet jag inte mycket om jägareförbundet. Tack för tipset om hemsidan, fanns en hel del bra information där. Men ord och handling är inte samma sak. Faktum kvarstår, ansökan om skyddsjakt på en stam om 100 djur!!!

Ang naturliga inslag i faunan:
Både fjällkon och jakthunden är ju mycket sympatiska varelser. Men fjällkon hotar ingen annat art, till skillnad från jakthunden.
Angrepp på jakthundar används ju som argument för att bedriva jakt mot en vargstam på 100 djur.

Ett par ord om den dära artikeln från Alaska. Jag läste bara det som stod på jägareförbundets hemsida...

Vargattacken i Kanada skedde i en djurpark! Det glömde författaren visst ;-)

"I USA har vargantacker varit vanligare. Fem människor har attackerats i Ontario sedan 1987."

Ontario ligger som bekant i Kanada, inte i USA.

Enligt U. S. Fish and Wildlife Service, amerikansk myndighet, är attacken i Alaska den första attacken
på en människa i Nordamerika någonsin, av en frisk vild varg.

Sexåringen hette f ö John Stenglein, inget annat.

Desinformation! Hoppas att artikeln i själva tidningen var bättre..., eller?

Johannes
 
Johannes
Du skriver "Enligt U. S. Fish and Wildlife Service, amerikansk myndighet, är attacken i Alaska den första attacken
på en människa i Nordamerika någonsin, av en frisk vild varg."
Det behöver ju fördenskull inte vara den sista. Vad jag inte kan förstå är att somliga är så bombsäkra att vargen är ofarlig för människor. Varför skulle inte vargens beteende kunna ändras när den inte längre upplever människan som någon fara.
Märk väl att jag inte förespråkar utrotning av vargen, och jag är inte heller rädd för konkurrens om jaktbytet. När de första vargarna dök upp i Värmland tyckte jag att det var enbart positivt. Jag trodde inte heller att vargen skulle utgöra någon som helst fara för varken människor eller hundar. Att vargar skulle ha dödat hundar i Finland trodde jag inte på.
När sedan rapporter om och bilder på vargdödade hundar i Sverige dök upp, var jag tvungen att ändra uppfattning. Jag tror inte att det är skrönor.
Jag vet egentligen inte hur stor vargstam vi kan ha i Sverige, utan att det har alltför stora negativa konsekvenser. En sak är i alla fall säker: Vi kan inte ha så många att de håller älgstammen på en rimlig nivå utan jakt.
Det är lätt för dem som inte är närmare berörda att ha bestämda uppfattningar, men det blir många gånger svårare när problemet (eller vad man skall kalla det) finns utanför stugknuten.

BOS
 
Var inte rädd för vargen

"Vad jag inte kan förstå är att somliga är så bombsäkra att vargen är ofarlig för människor."

Nä visst, ingen kan 100 procentigt garantera att ingen människa någongång i framtiden kommer att bli dödad av en varg.
Jag kan däremot lova dig att gemene man löper betydligt större risk att dödas av en förlupen kula från en jägare än att bli dödad av en varg...
 
OK, det förhåller sig alltså på följande sätt:
Vargar är fullständigt ofarliga.
Hundar skall inte vara i skogen av hänsyn till hundrädda människor.
Jakt med hund skall inte förekomma.
Detta är mitt sista inlägg i debatten.
BOS
 
Lässvårigheter?

"Nä visst, ingen kan 100 procentigt garantera att ingen människa någongång i framtiden kommer att bli dödad av en varg."
Bör/skall/kan inte läsas som att vargar är garanterat helt ofarliga. Däremot skall det läsas som att risken för att bli attackerad av en varg är så liten att det är löjligt att debattera den (speciellt eftersom vi inte debatterar den risk som jägare utgör för andra skogsvandrare).
Jovisst, jaga ni med hund. Men kom inte och gnäll om den blir dödad. Ger man sig in i leken...
 
Replik till Josef Davidsson

Angående ditt uttalande om bågjakt i ett tidigare inlägg skulle jag vilja säga att bågjakt är mindre plågsamt för djuren än konventionell hageljakt (detta och följande gäller rådjursjakt, vilket är det ända jag hittat information om). Enligt studie är frekvensen skadskjutningar lika med eller lägre än för normal jakt. Sammanvägning av ovan nämnda med att bågjakt bedrivs som smyg- eller vakjakt samt att bågen är ett tyst vapen gör att djuren plågas och/eller stressas minimalt.

Nej, jag är inte bågjägare, men intresserad av ämnet och företeelsen bågjakt.
 
Bågjakt

Kan det inte vara så att de som bedriver bågjakt i smyg är så hängivna jakten att de inte tar några risker att "bara" skadeskjuta ett djur.

Läste i Aftonbladet om vargjakten i Norge att de skadeskjutit en varg på 70 meter från helikopter.
Nu vet jag inte så mycket om jakt men är inte 70 meter lite i längsta laget att skjuta ifrån?

Det jag vill komma fram till är att de som skjuter med båge försöker komma mycket närmare djuren på ett avstånd där de är säkra på att fälla det och om de inte kommer in på detta avstånd så avstår de från att skjuta pga risken att skadeskjuta djuret.

Nu skall man ju inte dra alla över en kam. Jag är helt säker på att det den del av jägarkåren som tar dessa risker är minimal men eftersom det är är en större del som jagar med kula/hagel så är det ju ganska självklart att delen oseriösa jägare blir större.
 
Replik

Varför tror du att bågjakt idag är förbjuden?

Därför att den innebär mångt större risker för djuren att lida. En jaktbåge har mycket mindre precision än ett gevär med kikkarsikte, att påstå något annat är barockt. Att påstå att jägarna smyger är lite konstigt, eftersom det är knappast något som hindrar konventionella jägare att smyga heller vid jakt utan hund.

Nej jakt med båge är idag förpassad till historieböckerna och kommer där förbli. De som utövar detta i smyg bör behandlas som de kriminella de är! Dryga böter...

Ska man jaga så måste man vara ansvarskännande och ha medlidande med djuren och inte syssla med som sådan oseriös aktivietet. Det kommer isåfall att slå till baka på jakten själv.
Jag vet att det finns galnigar som vill jaga med sjut, kniv eller händerna. Där kan man använda precis samma argument, att de smyger...
 
Replik på repliken

Om du är det minsta insatt i bågjakt (vilket du inte verkar vara) borde du veta att den bedrivs med samma restriktioner som hagelskytte m.a.p. avstånd. I kombination med de höga skjutskicklighetskrav som ställs för bågjägarexamen gör detta att avstånd upp till 30-40m inte är något som helst problem mot stillastående djur. Utbildningen som krävs är mycket mer rigorös än den vanliga jägarexamen och det ställs högre praktiska krav på jägaren i fråga. Sammantaget ger detta att bågjakten i stället för att vara stenålder snarare är förpassad till en oviss framtid, oviss för att dess förespråkare har insett att det är lättare att åka utomlands än att bråka på hemmaplan.

Berörda myndigheter påbörjade för ett antal år sedan en utredning om bågjakt, men jag vet inte riktigt om det blivit något som helst resultat av denna
 
Låt stenåldern börja!

Jag tycker du fortfarande går runt problemet och min fråga?

Varför tror du bågjakt idag är förbjudet?
Kan man inte smyga med gevär?

Problemet ligger i den mänskliga faktiorn. Det finns alltid en cahns att det går fel och att djuret får lida i onödan. Den chansen är större med en pilbåge än med ett gevär. Därför ska inte jakt med båge förekomma.

Sen kan du komma att påstå att man ska smyga och endast sjuta på stillastående djur. I verkligheten fungerade det på ett annat sätt. Om du har smugit dig på ett rådjur i två timmar och precis kommit i skottposition och då rådjuret precis sticker, är jag övertygad om att en stor procent av jägarna i de tillfället hade satsat på skott. Detta med en stor chans att djuret blir skadat, med ett plågsamt eftersök som påföljd. Ska detta då ske med båge så man ska smyga sig på det stackars djuret igen?

Sen kan du komma med argument som att man har specialpilar och hela paketet. En båge blir aldrig lika träffsäker och effektiv som ett gevär!! Vad du än påstår. Varför tror du man använder sjutvapen i krig istället för bågar?

Jag förstår fortfarande inte varför bågjägare skulle vara bättre och mer ansvarskännande än vanliga jägare. Det där med utbildning är bara trams, då inte jakten är tillåten i Sverige så har vi inte någon officiell utbildning. Hur kan du då säga att den är bättre?

Nej någonstans måste man dra gränsen och det gör man med all rätt här. Var kommer annars näst. Spjut, knivar eller pålade fallgropar. Allt för att vara så macho som möjligt. Sådana här inlägg tvättar ju knappast bort den manchauvinistiska bild som jakten länge nog har dragits med...

Men nu har vi kommit en lång bit från vargen!
 
alla berörs

Förmodligen kan man hitta goda filosofiska och biologiska skäl för att förorda en generell ståndpunkt att en rejäl vargstam är eftersträvansvärd. Oavsett detta kan man dessutom se det som en demokratisk fråga. I någon mån är det då stadsbor mot landsbyggdsbor. Jag håller med den som skrev att "de som berörs" (läs: de som bor på landet eller är jägare) bör få vara med och bestämma. Det är emellertid inte bara de som bor på landet som berörs. Alla stadsbors engagemang bevisar detta. Många vill att vi skall ha lite riktig natur i Sverige, inte bara sterila trädåkrar. Om alla som berörs i denna mening tillfrågas skulle man nog sträva efter en vargstam med fler än 100 djur.
 
Sista inlägget från min sida

För att först svara på dina två direkta frågor:
Att bågjakten idag är förbjuden tror jag mest är grundat på fördomar liknande dina (som i så många andra frågor är de flesta argument grundade på fördomar).
Det går alldeles utmärkt att smyga med gevär och jag kan inte påminna mig att jag sagt något annat då detta är den jaktform jag helst bedriver då jag anser att det är människan som skall jaga och inte hunden (som man SKALL ha med för eventuella eftersök).
När det gäller användningen av vapen i krig så beror användningen av gevär på deras överlägsna prestanda vad gäller långa håll och hanterbarhet - och i viss mån den högre eldhastigheten. Vidare används i krig idag gevär endast för deras långhållsegenskaper.

När det gäller pilbågens verkan kan väl sägas att de stora (och faktiskt farliga) djuren i afrika med framgång jagas med pilbåge och jag vill nog påstå att inte ens en jägarmässig idiot ger sig till att jaga buffel, stora kattdjur och flodhäst med ett vapen som skadar utan att döda effektivt

När det gäller utbildning och övrigt så kan du väl ta kontakt med svenska bågjägarförbundet med hemsida http://home.swipnet.se/sbjf De borde kunna ge dig de informationer som eventuellt önskas.

Som du så riktigt påpekar har vi genom denna diskussion kommit långt från vargfrågan och jag skulle genom detta inlägg vilja avsluta detta då vi inte kommer att komma fram till nå't mer kvalitativt än ömsesidig pajkastning.

Med vänlig hälsning
Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.