Dokument innifrån: Vargkriget

Vem tycker du skall bestämma antalet gråsparvar? Du ställer riktigt dumma frågor och kräver realistiska svar... I den mån antalet djur av en viss art i landet skall bestämmas så sker det lagstiftningsvägen. Lagar stiftas av Riksdagen. Allt i laga demokratisk ordning. Förväntar du dig ett annat svar än det?

Möjligt att det bara beror på att du uttrycker dig dumt men det är inte svårt att läsa in förståelse för dårarna i dina inlägg. "Extremisterna gör fel men är samtidigt ett symptom på att nåt annat är fel." Det är samhällets fel va? Man har väl fattat fel beslut. Eller på fel sätt. Eller har de fattats av fel människor. Stadsbor som beslutar om varg trots att frågan bara berör glesbygdsbor. Och då får man ju förstå att folk reagerar med kriminallitet. Kanske till och med acceptera. Och ändra besluten som ju bevisligen är fel eftersom de tvingar folk att ge sig in på brottets väg.

Om man tar bort dina antydningar till olagligheter och gråsparvar så står det ingenting här ovanför.
-senaste avskjutningsbeslutet fattades av riksdag och fördelades inom respektive län.
-var det ok? ska besluten gå till kommunnivå? ska EU forfarande ha påverkan på besluten?
-Hur långt ner släpper du medbestämmandet ?
-Hur mycket demokrati ska det vara i detta fall?

För att undvika ett korkat svar så inser även jag att det inte är realistiskt att besluten hamnar på
personnivå.
 
Upplys mig, på vilket sätt styrde EU vargjakten?

Och fler varianter än riksdag? ja men det är den vi har valt i Sverige.

Vi fick ett sk habitatdirektiv när vi gick in i EU.
Detta gäller björn varg och lo. (inte järv!)
Det innebär att vi måste ge dessa djur "gynnsam bevarandestatus"
Det går inte att ändra på habitatet !!!
Om vargarna ökar till 5000 så finns dom fortfarande med i habitatet !
-Ifrån detta habitat styrs vargjakten - EU har alltså den övergripande makten.

Sen kan riksdagen delegera ner besluten till lägre nivå, såvida vi följer ramarna för
EUs direktiv.

Det är tolkningen av "gynnsam bevarandestatus" som det tvistas om.

Frågan var inte om hur det är, utan om hur det borde vara.
 
V
Om vargarna ökar till 5000 så finns dom fortfarande med i habitatet !
-Ifrån detta habitat styrs vargjakten - EU har alltså den övergripande makten.

Men var någonstans tog EU ett beslut om den nyligen genomförda vargjakten eller de nivåer som det handlade om? Det var ett beslut taget i sveriges riksdag.

Du kan inte skylla allt på EU.

Och hur det borde vara? Jo tack, det är ganska bra som det är tycker jag.
 
Men var någonstans tog EU ett beslut om den nyligen genomförda vargjakten eller de nivåer som det handlade om? Det var ett beslut taget i sveriges riksdag.

Du kan inte skylla allt på EU.

Och hur det borde vara? Jo tack, det är ganska bra som det är tycker jag.

EU kan inte förbjuda vargjakten (tror man?) utan det handlar om "gynnsam bevarandestatus"
-Därför skall det inplanteras varg bl a för att kunna ligga på lägre nivå i antal.

2 st kommuner ville förbjuda varginvandring dvs nollvision...är det ok?
 
Det var ett mycket intressant pogram ju. sen är ju så att det som beslutas i sthlm är ganska långt ifrån vad som är i verkliga livet. sen har vi vuxendagiset EU som tar mera beslut från landet än vad det behöver.
nog är det bättre med licensjakt på varg än olaga jakt på varg.
själv kommer från ett ställe där det är mera björn än var och från glesbyggden så får man alltid på fingrarna om in gör som dom vill i fjollträsk. vi är ett långt avlångt land med mycket glesbygd o mindre städer.
så för en som är i från glesbyggden vet att man få ta till stridsyxan för att dom i rosenbad ska lyssna och det känns som att lagen i egna händer blir den ända väg bara för att folk bryr sig inte om glesbyggd.
 
2 st kommuner ville förbjuda varginvandring dvs nollvision...är det ok?

Då vargen inte direkt är bofast på en villagata så är det ju svårt att förbjuda den i enskilda kommuner. Det vet dessa kommuner också om men de ville göra en politisk markering. Löjligt tycker jag, men det är ju upp till dem.

Beslut som rör riket ska fattas i riksdagen,
 
Vad är fel? ska politiker inte anpassa sig till vad folk tycker? är dom lallande tokar om dom tillämpar demokratiska principer?
Om folkviljan inte gäller vem är det då som är "storebror" ?

Om samhället går tvärs emot stora folkgrupper är det då förvånande att vissa stiftar egna lagar?

suck. idioterna i skidmask är just det. lallande idioter, du var ju själv inne på det i nått inlägg. Varför kapa studsarn (inte vad jag skulle göra om jag skulle skjuta varg utan att bli upptäckt).
Att påstå att dessa lallande tokar tillämpar demokratiska principer hoppas jag är en felskrivning från din sida. Det de förespråkar är det styreskick som delar av Somalia har, inte demokrati.

Politiker skall/borde föra politik som är till gagn för hela folket och vara en röst för den egna "församlingens" intressen. Att framföra åsikter bara för att skapa/behålla makt är av ONDO!

Jag tror du halkade av pinnen...
Extremisterna gör fel men är samtidigt ett symptom på att nåt annat är fel..
Kärnfrågan är vem som ska bestämma antalet.....vem tycker du ska göra det?

Men... vi har ju ingen lokal. Är det verkligen så synd om de stackars obygdsjägarna?

Antalet vargar skall bestämmas av de med kunskaper i ämnet. Tror man att Disney har en korrekt syn på djur och natur SKALL man vara lika diskad från det medbestämmandet som alla de tokar som tror att bröderna Grimm har rätt.

Frysfyllande jägare och fiskare fins det för många av så länge de är fler än 0.

BZ/
 
Om man tar bort dina antydningar till olagligheter och gråsparvar så står det ingenting här ovanför.
-senaste avskjutningsbeslutet fattades av riksdag och fördelades inom respektive län.
-var det ok? ska besluten gå till kommunnivå? ska EU forfarande ha påverkan på besluten?
-Hur långt ner släpper du medbestämmandet ?
-Hur mycket demokrati ska det vara i detta fall?

För att undvika ett korkat svar så inser även jag att det inte är realistiskt att besluten hamnar på
personnivå.

Eftersom vargarna har riksintresse, så om vi ska demokrati fullt ut så ska det vara en rikstäkande folkomröstning. Och då blir det fler vargar i värmland.

Men nu är det våra folkvalda som bestämmer det ÄR demokrati det ni vill syssla med är anarki era natur punkare. Samhället funkar som sådan att allt är inte alltid som man vill. Ni har vargar i glesbyggden vi, vi har i stan har andra problem. Men här finns det också extrimster som vill utrota både det ena ovh det andra. Det slänger sig också med som demoktati.

Sluta hacka på folk att de inte tillför nåt, Du tillför inte skit själv. ger inga raka svar och trollar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.