Varg

Ännu ett exempel på att det ränner för mycket hundar,inte vargar lösa.
Hundhållningsreglerna verkar vara väl glömda bland de flesta.
Om du har din lösa hund 80 meter framför dig så anser då jag att det är mer eller mindre okontrollerat.
Ni anser uppenbarligen att man inte ska ha hundar lösa. I flera andra länder där man (till skillnad från Sverige) har gott om varg så anser man att det är bra att ha storvuxna hundar lösa. De brukar t.ex. gå lösa tillsammans med fritt gående boskap och skyddar mot varg- och björnattacker. I exempelvis Spanien, där det finns tusentals vargar på en relativt liten yta, har man mastiffer som går lösa bland boskapen. Biffiga mastiffhannar väger runt 100 kg och vargarna muckar inte gräl med dem.

Här är ett par berömda målningar med spanska mastiffer:

Goya:
175px-Francisco_de_Goya_y_Lucientes_018.jpg


Velazquez:
175px-Velazquez-Meninas.jpg
 
De har en tradtion med frigående får som inte går bra ihop med varg
Många länder som (till skillnad från Skandinavien) har gott om varg har även gott om frigående får. Se mitt föregående inlägg om spanska mastiffer som går lösa bland frigående får, kor, hästar, getter mm. I Spanien finns det verkligen gott om frigående får. Och där finns det också gott om varg.
 
Att rovdjur dödar "för skojs skull" skulle inte gynna artens fortlevnad.

Klart rovdjur kan döda "för skojs skull", har du aldrig sett en katt leka med en halvdöd mus? eller en hund som leker dragkamp?
Varför skulle det inte gynna artens fortlevnad om vargen hade roligt medans den jagade?
Eller menar du att "döda för skojs skull" är ju onskefullt och Disey har lärt oss att djur bara är snälla och gulliga?

När det gäller dödade hundar är det också helt naturligt, om en varg får chansen att bita ihjäl ett lodjur eller en räv så tvekar den inte. De är ju konkurrenter, så ser de väl även på våra hundar...
 
Ni anser uppenbarligen att man inte ska ha hundar lösa. I flera andra länder där man (till skillnad från Sverige) har gott om varg så anser man att det är bra att ha storvuxna hundar lösa. De brukar t.ex. gå lösa tillsammans med fritt gående boskap och skyddar mot varg- och björnattacker. I exempelvis Spanien, där det finns tusentals vargar på en relativt liten yta, har man mastiffer som går lösa bland boskapen. Biffiga mastiffhannar väger runt 100 kg och vargarna muckar inte gräl med dem.

I Spanien har dom ett litet hunddjur som dom kallar för varg. Så det borde nog funka med en vakthund som väger 100 kg.

En annan aspekt: I Sverige är det nästan livstid på att döda en varg. Det blir ju svårt för vakthunden att skjuta ett varningsskott innan den tar en paragraf 28.
Men husse är ju oinskränkt ansvarig för vad hunden ställer till med, hur hur blir det då?
 
Problemet här är att i princip alla som verkar vara vargvänner verkar ogilla hundar, särskilt lösspringande, så det går troligen inte.

Många länder som (till skillnad från Skandinavien) har gott om varg har även gott om frigående får. Se mitt föregående inlägg om spanska mastiffer som går lösa bland frigående får, kor, hästar, getter mm. Där finns det verkligen gott om frigående får. Och där finns det också gott om varg.
 
I Spanien har dom ett litet hunddjur som dom kallar för varg.
Mastifferna användes förr för skydd mot björn. I forntiden hade man dem även till skydd mot lejon. Mastifferna är gamla romerska kamphundar. Men det är klart, våra svenska vargar är väl mycket större än lejon och björnar, så mastifferna skulle väl inte ha någon chans här uppe i farliga Norden... ;)
 
Problemet här är att i princip alla som verkar vara vargvänner verkar ogilla hundar, särskilt lösspringande, så det går troligen inte.

Anledningen till det är tämligen uppenbar...

Men accepterar varghatarna ett levnadskraftigt bestånd med varg i Sverige tror jag nog att vargkramarna kan acceptera lösspringande mastiffer om dessa används för att skydda boskap... Kanon, vi har hittat en kompromiss!
 
Anledningen till det är tämligen uppenbar...

Men accepterar varghatarna ett levnadskraftigt bestånd med varg i Sverige tror jag nog att vargkramarna kan acceptera lösspringande mastiffer om dessa används för att skydda boskap... Kanon, vi har hittat en kompromiss!

OK då är vi överens. Men en formalitet bara.......Jag går väl helt fri när jag släpper min vargdödande
Mastiff i sällskap med min ordinarie jakthund?
 
OK då är vi överens. Men en formalitet bara.......Jag går väl helt fri när jag släpper min vargdödande Mastiff i sällskap med min ordinarie jakthund?
He he... Problemet är väl bara att din jakthund gärna springer omkring, eller hur? Mastifferna ligger gärna och latar sig, gullar med barn, och sysslar med liknande slöa aktiviteter. De vill nog inte springa omkring allt för mycket med din jakthund. Mastifferna bidar sin tid tills det dyker upp varg, björn eller lejon. Då släpper de lös all energi för att försvara husse, matte, barn och boskap.
 
He he... Problemet är väl bara att din jakthund gärna springer omkring, eller hur? Mastifferna ligger gärna och latar sig, gullar med barn, och sysslar med liknande slöa aktiviteter. De vill nog inte springa omkring allt för mycket med din jakthund. Mastifferna bidar sin tid tills det dyker upp varg, björn eller lejon. Då släpper de lös all energi för att försvara husse, matte, barn och boskap.

Jaha då sprack det...tyckte jag såg en öppning där...får väl försöka hitta en sportigare hund.
Det viktiga verkade vara att vargen inte fick dö av en kula.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.