Varg

Instämmer, det gick "downhill fast" den här gången. Kolla på SVT Play och dagens nyheter från ca 07:30. Där var det en ganska nykter diskussion, särskilt jämfört med inlägg #55 och #60 här.
 
För ett antal år sedan söder om mälaren. Det blev då svenskt rekord. Men sen finns det en massa andra exempel med mindre antal dödade. Jämför med räven som dödar samtliga hönor i hönsgården och tar en och sticker.
Dom dödar nog för skojs skull faktiskt....


Kanske lika naturligt som när vi åker och storhandlar, ett sätt att skaffa matförråd
så flocken överlever,räven kommer tillbaka och äter upp resten
vid senare tillfälle om den inte får en hagelsvärm i sig vill säga.

Att rovdjur dödar "för skojs skull" skulle inte gynna artens fortlevnad.
 
Varför spårade tråden ur direkt? Två vargar tog en hund och en av dem sprang mot en människa med barnvagn men blev sedan bortskrämd. Kan man inte diskutera det istället för att klaga på jägare? De här människorna var nog inte ens jägare, vad jag läst, men de tycker att det var en hemsk händelse.
 
Senast ändrad:
Varför spårade tråden ur direkt? Två vargar tog en hund och en av dem sprang mot en människa med barnvagn men blev sedan bortskrämd. Kan man inte diskutera det istället för att klaga på jägare? De här männikosrna var nog inte ens jägare, vad jag läst, men de tycker att det var en hemsk händelse.


Min teori om varför vargen rör upp så mycket känslor:

1. Den dräper jakthundar.
2. Den tar av viltstammen som jägarna tycker sig ha ensamrätt till.
3. Det finns en ilska mot centralstyre (läs Stockholm) i viltfrågor.
4. Det finns en obefogad rädsla för varg grundad på skrock.
5. Den tar tamboskap ibland.
 
Vargen struntar nog i vilken typ av hundar eller djur den får tag på, fiende eller mat är det som gäller. Från andra sidan så tycker jag att Disneyfieringen är helt sjuk. Tom vuxna människor som knappt varit ut i skogen sitter och spammar på nätet med superbestämda uppfattningar om hur det ligger till och ska vara i t.ex. Dalarna. Jag kan förstå att det som hände var riktigt otäckt. Inte fasen skulle man lämna ett litet barn ensam om de kommer så nära människor. Kan du hålla med om att jakt gör vargen skygg för människor och att viss jakt, inte bara skyddsjakt, är av godo?

Min teori om varför vargen rör upp så mycket känslor:

1. Den dräper jakthundar.
2. Den tar av viltstammen som jägarna tycker sig ha ensamrätt till.
3. Det finns en ilska mot centralstyre (läs Stockholm) i viltfrågor.
4. Det finns en obefogad rädsla för varg grundad på skrock.
5. Den tar tamboskap ibland.
 
Från andra sidan så tycker jag att Disneyfieringen är helt sjuk. Tom vuxna människor som knappt varit ut i skogen sitter och spammar på nätet med superbestämda uppfattningar om hur det ligger till och ska vara i t.ex. Dalarna.

Det som är sjukt är den enorma vetenskapsförakt och egoism som återfinns hos en del jägare. Man vägrar se det hela utifrån ett större perspektiv och tänker bara på sig själv, sin jakt och "sina jaktmarker".
 
Kanske lika naturligt som när vi åker och storhandlar, ett sätt att skaffa matförråd
så flocken överlever,räven kommer tillbaka och äter upp resten
vid senare tillfälle om den inte får en hagelsvärm i sig vill säga.

Att rovdjur dödar "för skojs skull" skulle inte gynna artens fortlevnad.

Du måste väl ana själv att din logik inte stämmer. Vad skulle en ensam (för den var ensam) varg
med 40 döda får till? -den äter inte ruttet kött!

Den drabbas av okontrollerad jaktlust, och det är mycket riktigt inte bra för artens fortlevnad.
Allt i naturen är inte som det borde vara.
 
Håller med men det är knappast alla jägare, snarare en väldigt liten del, som inte tänker längre än näsan räcker. Det förstår du väl?

Det som är sjukt är den enorma vetenskapsförakt och egoism som återfinns hos en del jägare. Man vägrar se det hela utifrån ett större perspektiv och tänker bara på sig själv, sin jakt och "sina jaktmarker".
 
Vargen struntar nog i vilken typ av hundar eller djur den får tag på, fiende eller mat är det som gäller.

Ja,den är ett rovdjur.

Från andra sidan så tycker jag att Disneyfieringen är helt sjuk. Tom vuxna människor som knappt varit ut i skogen sitter och spammar på nätet med superbestämda uppfattningar om hur det ligger till och ska vara i t.ex. Dalarna.

Vem ska ta beslut i rovdjurjakt, jägarkåren ?

Jag kan förstå att det som hände var riktigt otäckt. Inte fasen skulle man lämna ett litet barn ensam om de kommer så nära människor.

Vem har påstått något annat än att kvinnan upplevde det som otäck ?
Att sen gå ut i tidningen och antyda att vargen attakerat barnvagnen är
varken trovärdigt eller rimligt.


Kan du hålla med om att jakt gör vargen skygg för människor och att viss jakt, inte bara skyddsjakt, är av godo?

Jakt är inget fel om beståndet kan bära det,tyvärr så är det oftast vi människor
som har stått/står för att det blir obalans i bestånden.

Mycket skrik för lite ull...som vanligt.
 
Du måste väl ana själv att din logik inte stämmer. Vad skulle en ensam (för den var ensam) varg
med 40 döda får till? -den äter inte ruttet kött!

Den drabbas av okontrollerad jaktlust, och det är mycket riktigt inte bra för artens fortlevnad.
Allt i naturen är inte som det borde vara.


Kallas instinkt.
Om dina terorier skulle stämma skulle rovdjuren ha utrotat sig själva långt innan
människan fick chansen att göra det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.