Håll er till fakta

Ren

Hej igen!

Missförstånd? ja kanske eller viljan att inte förstå varandra...

Politiskt korrekt; Det var ju snarare att håna den sittande regeringen med:

"Bidrags besluten och formerna kring dessa har ju vår regering röstat fram, de valda av folket."

Läsa vad du skriver; Det är ju knappast första gången du spytt galla över samerna på forumet. Så, nej jag kanske inte läste så noga vad du skrev i din senaste svar.



/// G
 
Re: Ren

Gujo; sa:
Hej igen!

Missförstånd? ja kanske eller viljan att inte förstå varandra...

Politiskt korrekt; Det var ju snarare att håna den sittande regeringen med:

"Bidrags besluten och formerna kring dessa har ju vår regering röstat fram, de valda av folket."

Läsa vad du skriver; Det är ju knappast första gången du spytt galla över samerna på forumet. Så, nej jag kanske inte läste så noga vad du skrev i din senaste svar.



/// G

nu förstår jag inte.. du läser inte men väljer ändock att svara, är det bra eller dåligt?
 
Hutt; sa:
Frågan är bara, var hittar du vargar med den genuppsättning som vår svenska vargstam hade? Om jag är rätt underrättad så har inte vargar från Sibirien samma genuppsättning. Om vi då planterar in dessa så har vi fortfarande inga "svenska vargar" med dess ursprungliga egenskaper. Det enda rimliga sättet är att låta den svenska stammen växa till en nivå som säkerställer den genetiska uppsättningen. Sen vet jag inte var nivån går men när det gäller Schäferhundar, räckte i varje fall inte de 500 hanhundar som användes i aveln för några år sedan, utan rasen inavlades. Här snackar vi om 500 handjur alltså inte individer av båda könen. Var gränsen går för vargar vet jag inte men det skiljer kanske inte så mycket.

/Hans

Spelar det någon roll om det inte är samma genuppsättning? Så länge det är två individer av samma art som fortplantar sig gör det väl inget. Är det inte på det viset man förhindrar inavel genom att tillföra nya gener från andra individer?

mvh
mattias:)
 
Glesbygdstöd

Dali; sa:
Faktum kvarstår dock, vargen finns där de som finns på samma ställe inte vill ha den. Hur löser vi detta och var ska vi ha de 400 till som vissa efterlyser? Det blir dyrt och jag undrar vem som betalar?
Ja du...vad sägs om lite mer Robin Hood skatter?
Efersom det är "stadsborna" som vill bevara och till ochmed utöka vargstammen borde det vara deras ansvar att betala för det.Stockholm slänger ut 5,5 miljarder åt resten av landets kommuner med undantag från några andra som också pröjsar Robin Hood skatt. Någon
miljon till spelar väl ingen roll?
 
lite läsning även för dig kanske

Boken "Rovdjur" av Staffan Widstrand/Magnus Elander/Johan (?) Lewenhaupt kan ju kanske ge en något mer nyanserad bild av rovdjursproblematiken. När fanatism slåss mot fanatism blir det sällan bra!

MVH/Erik Malm
 
Jaha...

Att: Patric >>
"Läste inte så noga" OCH "du läser inte" är väl vad jag ser som helt skilda saker. Men vill du förvränga ord så ok för mig.


Om du skulle läst hela tråden nogrannare så hade även du sett:
"Mitt förslag är alltså att vi slutar subventionera rennäringen. Därmed kommer denna dö ut och vargen får leva kvar ifred." citat Surf.

Hur seriöst menat det var är ju en helt annan femma.

Och svaret är nej, du skrev inte att du ville att rennäringen ska försvinna men eftersom det var tal om det tidigare i tråden så...

Vilken rätt du sen har att kalla all rennäring för industri får stå för dig.

/// Skit fiske på dig. (G)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.