Sommar i fjällen med 4-åring

Klart det är olika från barn till barn och jag tror nog att vi utan problem skulle kunna gå längre. Det har hänt att vi tar en kvällspromenad och går 3 km utan problem så på en hel dag så borde vi hinna ganska långt. Men eftersom jag inte har tält med mig så kan jag ju inte stanna när orken/lusten tar slut utan måste ta mig tillbaka för natten så då känns det dumt att chansa och ge sig iväg för långt.

Jag tror också att det kritiska är just lusten, orken finns definitvt, men när lusten tar slut är det inte lika kul. Dessutom har att gå långt inget egenvärde, jag vill bara försöka njuta av miljön och dessutom bygga grunden för att göra lite längre turer om några år!
 
Nils, det där med hur långt de går är nog ganska beroende på träning. Min son på 4.5 gick 16km i förra veckan i Abisko (och dottern på 10 gick 18km samma dag).
Det tror jag säkert. Mina barn har dock inte tyckt att själva gåendet är speciellt kul förrän i 10-11 års åldern, då kan dom helt plötsligt gå "på pannben". Men fram till den åldern har jag lärt mig att budgetera så att jag slipper ta till lock och pock, och då fungerar 1.2 regeln rätt bra.
 
1,2 regeln fungerar nog i min mening mycket bra till mindre barn i alla fall.

Min grabb är två, och han knallar raskt på i 2-3km. Efter det går det fortfarande bra men det blir desto mer diskussion om paus för att dricka juice, sitta och käka bär, av och på med ryggan sin, av och på med hatten sin, har pappa en till ostmacka, osv osv osv. Tempot faller, med andra ord.
 
Hemma igen efter några härliga dagar i Grövelsjön.

Jag kan varmt rekommendera att åka så här, det var ett smidigt sätt att komma upp i fjällen. Nedan följer en liten reseberättelse som kanske kan vara till glädje för någon som funderar på att göra samma sak.

Tåg Sthlm-Mora och sen buss Mora-Grövelsjön. Resan tog totalt 8 timmar och det var i mastigaste laget, men det gick bra med mycket film och ljudsagor.

Jag hade bokat med helpension vilket var en höjdare då jag slapp laga mat och framförallt, ta med mat på tåg och buss. Maten var jättebra, men absolut inget för min kräsna son som mest levde på mackor. Det gick ingen nöd på honom ändå så det spelade ingen roll. Till lunch hade vi matsäckspaket som jag också tyckte var jättebra med något lite matigare + mackor och varm choklad/kaffe. Jag hade med lite nödgodis och chkladbars också, men behövde inte använda en enda tablettask under tiden.

Vi gick ca 5 km per dag. Jag upplevde det som så att i början gick det jättelätt och sonen sprang omkring de första 3 km men sen tog det nästan stopp och sen blev det många raster och fika för att göra några km till. Så det är lätt att låta sig luras för att det går så himla bra i början. Terrängen var väldigt lättvandrad vilket var ett plus.

Det enda jag jag saknade var toalett på rummet, ingen stor sak och hade jag rest utan barn eller med flera vuxna hade jag inte brytt mig alls, men nu blev det lite meck ibland. Dörren till rummet var dessutom så tung så sonen kunde inte öppna den själv vilket gjorde att jag ogärna lämnade honom ensam på rummet någon längre tid. Men det var inget viktigt, men rum med toalett var marginellt dyrare (men slut när jag bokade) så jag hade defintivt tyckt det var värt pengarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
nysteanders Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar? Barn och friluftsliv 7
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
mmamma hösttur i fjällen Barn och friluftsliv 8
Aps Fjällen Barn och friluftsliv 1
Granbacken Hur ung kan man vara i fjällen? Barn och friluftsliv 12
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
Katarina från Dalarna Sommaren 2006. Med barn i fjällen Barn och friluftsliv 6
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.