Sommar i fjällen med 4-åring

Till sommaren fundera jag med sambo och då 4-årig son att åka till fjällen och bo på någon fjällstation och därifrån göra dagsturer. Det finns inga konkreta planer, men jag tänker mig en fjällstation med "hotellstandard" där man har eget rum. Därifrån ska vi sen göra dagsturer och laga lunchen på stormkök medan middagen sen intages på fjällstationen. Jag har passerat Saltoluokta innan en fjällvandring och det är något sån't jag har tänkt mig.

Jag kan tänka mig att göra avkall på lite komfort, men däremot inte på myggfriheten och som jag minns min fjällvandring med start i Salto är att det var fruktansvärt innan man kom upp ovan trädgränsen. Så ska man vara där är alternativet försommar eller höst tror jag. Har ni tips på andra ställen man kan vara på? Vi bor i Stockholmsregionen men sambon är från Norrbotten så blir det långt norrut så kombinerar vi det med att hälsa på där så vi är inte rädda för avståndet, men gör det inget om det är nämre heller. Nackdelen med försommar i Norrland är att det är ganska kallt och kan vara en del snö misstänker jag.

Tips? Jag kan tänka mig att bo i tält också om det skulle vara ett fantastiskt bra ställe, däremot ogillar jag att bära tungt så isåfall blir det dagsturer från tältet.
 
Jag skulle rekommendera Storulvån, bra avstånd och alla de bevämligheter du önskar samt fin natur. Du kan ta bil ända fram.
 
Tack för svar. Hur är det med mygg i Storlulvån? Har vandrat lite där för drygt 10 år sedan, men då ösregnade det hela tiden så av mygg minns jag ingenting.
 
Som vanligt i fjällen :)

Tidigt eller sent på sommaren... är ju det minst myggtäta som vanligt då...
Men har varit på Storulvån mitt i sommaren med mina ungar 5 och 7..... man kommer snabbt över trädgränsen om man vill det så slipper man myggen.

Var i år på Storulvån under midsommar och då var det inga mygg alls och ingen snö så att det gjorde nått... kan varmt rekommenderas!

Den lilla snö som var gjorde ungarna slalombacke på ganska fort :)
Sen snöbollskrig på midsommar har ju sin charm ;)
 
Ett alternativ kan annars vara att hyra en stuga, vandra på dagarna och äta på någon resturang på kvällen. Med stuga är man lite friare, sena gäster stör inte och skrikande barn stör ingen annan. Vi fixade "nödhamn" i Ljungdalen enligt det konceptet (mygg!) och vi har återvänt till det. Ta med ett rejält myggnät vart ni än åker, myggfria fjäll finns nog inte.
 
Kebnekaise Fjällstation och Abisko Fjällstation är toppen med barn. Bekvämt boende, trevliga omgivningar.

Till Abisko kan man ta bilen. Finns fina utflykter, med eller utan bil. Linbana, grottor mm. Vill du ha omväxling kan du kombinera boende på fjällstationen med boende på Björkliden Fjällby. Brukar satsa på familjer på sommaren; familjepriser och aktiviteter för barn. Bra hotell och fina stugor. Vill du prova att tälta kan ni kombinera några dagar på fjällstationen med tältning i Kärkevagge. Finns fina tältplatser(om man vet var man ska leta..). Kärkevagge är otroligt vacker. Finns en massa stenblock som är kul att klättra på för små barn. Bad i Trollsjön glömmer man inte i första taget. När vi tältade där med vår, då fyraårige, son så vaknade han första morgonen och tittade på oss och sa:

Mamma, pappa, det här är det bästa jag varit med om. Jag är så lycklig!

Vill du slippa mygg ska du åka dit i slutet på augusti, men det brukar inte vara några större problem övriga tider heller.

Är du rädd för mygg är Keb. bättre. En hel del att göra för barn. Tillbringade en, myggfri, vecka där i juli i år med min femåring och tiden flög iväg. Om man inte vill kombinera 14 km gång med en trevlig båttur för att ta sig dit från vägens ände så kan man flyga helikopter. Vi gick och det var inga problem.
 
Senast ändrad:
Storulvån ligger relativt högt, så nära trädgränsen. Salto ligger ju illa till på det sättet. På Storulvän finns också alternativ att göra om hela veckan blir helregnig, man kan åka in till Åre, ta sig till Tännforsen och annat.

Christian
 
Vad kul med alla svar. Nu längtar jag redan till sommaren, och jag som gillar vinter :).

Blev sugen på Kebnekaise fjällstation och då blir det nog helikopter om det inte är alldelse för dyrt. Har aldrig gått så långt med sonen och jag misstänker att vi kommer ha med en del packning så det blir inte lätt att bära honom om det krisar. Men där behöver man inte oroa sig för mygg ens i juli alltså? Jag är inte rädd för några myggor, utan det jag vill undvika är när det är tjockt med mygg?

Sen är det ju bra mycket närmare till både Ljundalen och Storulvån som kan vara lika bra de. Vi kommer ju bara att göra småturer på några km misstänker jag och höjden av upplevelse för en 4-åring kan ju vara en bäck utanför stugknuten så för hans del är nog allt lika bra, men som vuxen, tycker ni det är väldigt mycket mer storslaget att vara på fjällstationen i Kebnekaise än ex. Storulvån?
 
Jag kan rekomendera Åre en riktig by med allt roligt runt knuten, ta in p Holiday Club vid Åresjöns strand, stort äventyrsbad. Så gott som myggfritt i augusti ta kabinbana upp på skutan garanterat mygg fritt hela sommaren. Massor av helt nya vandrings leder runt om kring på berget. Så vandra, cykla mm på dagen ät en god middag på kvällen på nån av Åres alla restauranger.

JH
 
Jag har funderat på Åre tidigare, men jag vill nog ha lite mer vildmark ändå.

Men hur är själva fjäll-/naturupplevelsen i Keb vs Storulvån? Är Keb så pass mycket bättre så det är värt lite mer bök att ta sig dit?
 
passar nog inte in på alla delar

Men jag tänker ta med mig min 4a åring till grövelsjöns fjällstation nästa sommar. De har familjeveckor och singel-med barnveckor (så att knodden inte tröttnar på mossiga pappan)

Kan ju va ett alternativ

BZ/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
nysteanders Vandra med både tonåringar och småbarn i sommar? Barn och friluftsliv 7
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
mmamma hösttur i fjällen Barn och friluftsliv 8
Aps Fjällen Barn och friluftsliv 1
Granbacken Hur ung kan man vara i fjällen? Barn och friluftsliv 12
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
Katarina från Dalarna Sommaren 2006. Med barn i fjällen Barn och friluftsliv 6
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
niklas104 Kebnekaise med 4 åring? Barn och friluftsliv 23
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.