Vargimport

*suck* det går inte att söla med 200 djur.. skjuta några, hämta några.. experimentera lite.. skjut av skiten eller satsa rejält på en 12-1300 djur så stammen får lite livskraft.. håll inte igång skiten med respirator, då e det bättre att dra pluggen.
 
Hear Hear

*suck* det går inte att söla med 200 djur.. skjuta några, hämta några.. experimentera lite.. skjut av skiten eller satsa rejält på en 12-1300 djur så stammen får lite livskraft.. håll inte igång skiten med respirator, då e det bättre att dra pluggen.

Exaktamundo, antingen har vi varg och då ska det va rejält. Eller så skjuter vi av skiten.
BZ
 
Begränsningen på 210 djur är en tillfällig begränsning, i väntan på att foten sätts ner om hur stor en livskraftig vargstam egentligen är.
 
Begränsningen på 210 djur är en tillfällig begränsning, i väntan på att foten sätts ner om hur stor en livskraftig vargstam egentligen är.

Så är det säkert tänkt, antagligen så är väl dagens vargstam för liten. Jag har dålig koll på utvecklingen, det jag funderar på är hur få vargar vi har haft som minst. Inaveln härrör sig väl från det antalet. Jag hoppas naturligtvis att ambitionen med en livskraftig vargstam kommer att lyckas men det känns inte helt enkelt. Sedan kostar det självklart en hel del slantar att försöka, men man får väl hoppas att den prioriteringen är vettig. Hotet om utrotning måste ses som ett globalt problem, kanske våra pengar gör lika mycket nytta i arbetet med att rädda arter i länder där man inte har egna resurser. Man får lite perspektiv om man gör en sökning på wikipedia och använder frasen "starkt hotade arter", där finns varg inte ens med men i övrigt så är listan förtvivlat lång.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Starkt_hotade_arter
 
Hotet om utrotning måste ses som ett globalt problem, kanske våra pengar gör lika mycket nytta i arbetet med att rädda arter i länder där man inte har egna resurser.

Lite en definitionsfråga förstås, men vargen är knappast utrotningshotad i ett globalt perspektiv, så det är inte riktigt vad frågan handlar om. Utan kanske snarare om Sverige är ett av de länder som har råd att hysa en livskraftig stam även på 2000-talet, eller om vi måste bidra till vargens globalt minskande utbredning. Om man vill kan man förstås också vända på frågan och undra om vi har råd att inte ha varg.

Per
 
Senast ändrad:
Begränsningen på 210 djur är en tillfällig begränsning, i väntan på att foten sätts ner om hur stor en livskraftig vargstam egentligen är.

det är varken rätt mot vargen eller mot människorna att fjanta på det här sättet, man vet redan vad som krävs.. politiskt velande skapar bara mer irritation och vi utarmar den spilra av genpol vi har ytterligare..
 
Så är det säkert tänkt, antagligen så är väl dagens vargstam för liten. Jag har dålig koll på utvecklingen, det jag funderar på är hur få vargar vi har haft som minst. Inaveln härrör sig väl från det antalet.

När det gäller ursprunget för dagens skandinaviska vargstam rekommenderas den här artikeln (pdf)
Sedan artikeln skrevs har visst ytterligare en (1) individ blandats in. Totalt utgör alltså, såvitt jag vet, fyra (4) individer grunden för hela den nuvarande skandinaviska vargstammen.
 
Jasså? Utveckla gärna - vilka är "man", och vad är det de vet?

detta är ingen rakteforskning, vilken bonnläpp som helst kan räkna ut vad som krävs för att besättningen inte ska inavlas.. vad tror du, att vi uppfinner hjulet när vi kör djurparksexperiment i större skala i sverige, till och med jag fattar hur många djur som krävs för en livkraftig stam, räkna med 1200-1300 djur för att vi ska få en hälsosam stam med varg som tål att man beskattar beståndet på olämpliga djur.
 
detta är ingen rakteforskning, vilken bonnläpp som helst kan räkna ut vad som krävs för att besättningen inte ska inavlas.. vad tror du, att vi uppfinner hjulet när vi kör djurparksexperiment i större skala i sverige, till och med jag fattar hur många djur som krävs för en livkraftig stam, räkna med 1200-1300 djur för att vi ska få en hälsosam stam med varg som tål att man beskattar beståndet på olämpliga djur.

Där där var förvirrat på så många sätt att jag får anta att helgen ringt in på västfronten redan.. ;)

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jordbruksministern öppnar för vargimport Vilda djur 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.