Vargimport

Sen så glömmer de flesta att lägga in en ;) eller en :) vilket oxå förgyller tråden och inlägget som sådant.

Alla :) är som förinspelade publikreaktioner i amerikanska sitcoms. Det blir ungefär som att "kika i facit längst bak i boken" så man inte skrattar när man egentligen borde gråta. Lita på dig själv, om det är för seriöst så är det nog någon ur generation x (aka ironiska generationen) som är i farten.
 

Du hade ju lika gärna kunnat länka till google?
Det finns ett forum med lite öppen attityd även på utsidan, fritt forum. Sedan är det förvisso så att det även i andra trådar kan smyga in lite uppenbar, och ibland inte lika uppenbar humor. Det lättar upp stämningen tycker jag, och med tiden så blir det så att man vet vad olika signaturer har för karaktär. Det blir faktisk en igenkänningsfaktor som gör att man ser det som inte är helt uppenbart.
Det blir en rå men hjärtlig stämning fast de flesta av oss inte ens har sett vara irl. Jag vet, detta har inte mycket med vargimport att göra men eftersom jag startade tråden så har jag förstått att jag även får styra den lite, men när den nu uppenbart ligger i diket så avslutar jag den. Allt för att jag ska få sista ordet och inte -patric-.
 
eller hur.. hur har vårt ekosystem klarat sig det senaste århundradet utan varg.. pust, vilken tur att vi kom på att vi inte bara ska stoppa in samhällen, infrastruktur och annat jävelskap i ekosystemet utan oxå varg.. jag är ledsen att säga det men vargen har ingen som helst märkbar påverkan i vårt ekosystem, det är bara strunt och försumbar effekt.. däremot är effekten på människorna som känner sig tvingade in i något och djurägare mfl. desto större.. jag är själv förespråkare för att vi ska driva igenom det demokratiskt tagna beslutet om ett vargbestånd och jag skiter i om vargen käkar upp alla älgarna..

Det vet man inte. Men du vet nog...

Det finns studier från Yellowstone som visar på mycket positiva effekter när man återinförde varg.
 
precis, eftersom sverige är en nationalpark precis som yellowstone så kan man applicera det resultatet rakt av här.. det är helt olika förutsättningar men det behöver jag väl inte berätta.. jag säger fortfarande att jag är för att följa beslutet men inbilla mig inte att det kommer att påverka till något positivt med en så liten population.. helt meningslöst mer än i rent egoistiska syften.
 

Intressant, men resultaten kanske bara är relevanta i nationalparker där man inte bedriver jakt? Finns det tex problem med överbetning av älgarna i Sarek? Kanske området är för litet för att älgstammen ska växa okontrollerat?, det jagas ju runtom menar jag. Sarek är ju känd för sina stora älgar så det verkar som om stammen lever relativt skyddat. Missförstå mig rätt (ingen debatt om varg kontra samer) jag gör bara ett tankeexperiment: Hur skulle Sarek påverkas om det fanns varg där? Färre älgar? Färre renar? = Annan fauna?
 
Intressant, men resultaten kanske bara är relevanta i nationalparker där man inte bedriver jakt? Finns det tex problem med överbetning av älgarna i Sarek? Kanske området är för litet för att älgstammen ska växa okontrollerat?, det jagas ju runtom menar jag. Sarek är ju känd för sina stora älgar så det verkar som om stammen lever relativt skyddat. Missförstå mig rätt (ingen debatt om varg kontra samer) jag gör bara ett tankeexperiment: Hur skulle Sarek påverkas om det fanns varg där? Färre älgar? Färre renar? = Annan fauna?

Hade man tillåtit en vargstam i Sarek så skulle man få fram argare samer och älgar. Troligtvis skulle antalet samer inte påverkas för deras antal är inte beroende av antal bytesdjur. Det skulle gå värre för älgstammen som skulle troligtvis minska ordentligt i början men sedan öka igen men inte till samma nivå som tidigare. Att älgstammen först minskar och sedan ökar beror på att vargar föredrar att äta lata snälla älgar. När dessa är borta kan de agressiva stygga älgarna föröka sig bättre.

Har man inte redan visat att jägare/renskötare och vargar inte funkar tillsammans? Varför ska man fortsätta exprementet? Finns det inga andra roligare djur att plantera in?

Att föra in nya vargar från Ryssland skulle naturligtvis stärka vargens genetiska status på samma possitiva sätt som ryskor kan stärka den genetiska statusen i Norrlands inland.

/Stellan
 
Att föra in nya vargar från Ryssland skulle naturligtvis stärka vargens genetiska status på samma possitiva sätt som ryskor kan stärka den genetiska statusen i Norrlands inland.

/Stellan

Nu tror jag väl i och för sig inte att männen ens i Pajalas mest inavlade byar i genomsnitt har högre grad av inavel än den man får vid ren helsyskonparning, vilket är normalläget i den skandinaviska vargstammen.
 
Har man inte redan visat att jägare/renskötare och vargar inte funkar tillsammans? Varför ska man fortsätta exprementet? Finns det inga andra roligare djur att plantera in?

Att föra in nya vargar från Ryssland skulle naturligtvis stärka vargens genetiska status på samma possitiva sätt som ryskor kan stärka den genetiska statusen i Norrlands inland.

/Stellan

Jägare är väl inte direkt en homogen grupp? De jägare jag känner skulle gärna ha mer varg.
 
Nu är vargimport inte längre en hypotetisk fråga. Regeringen har lagt fast en ny rovdjurspolitik. Vad gäller vargen så har man bestämt att man ska införa licensjakt på vargar med dåliga gener samtidigt som man ska importera 20 nya exemplar från öst. Stammen ska inte få överstiga 210 djur och beslut om jakt ska ske på regional nivå.
Beslutet är helt enkelt oerhört väl genomtänkt, nu måste arbetet starta med att ta avföringsprov från alla vargar så att man ska kunna bedöma statusen på deras gener sedan ska man med selektiv jakt skjuta av dessa, med beslut fattade på regional nivå. Samtidigt med att man gör detta så måste man skicka diplomater till öststaterna som påbörjar processen med att inhandla 20 nya vargar som sedan vaccineras och testas så de inte för med sig sjukdomar eller parasiter till landet. Sedan planterar man in dom i luckorna efter de skjutna vargarna. Busenkelt!

http://www.rod.se/beslutat-i-riksdagen/Jakt-pa-varg-i-vinter/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jordbruksministern öppnar för vargimport Vilda djur 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.