Vargimport

Sluta vela.

Hela rovdjurs-debatten, framförallt vargdebatten, är löjlig.
Beslutet som kanske eventuellt kan fattas av riksdagen är om vi ska ha vargen kvar eller om vi ska låta jägarna skjuta av skiten.

Att det glesbefolkade sverige inte klarar av att ha varg är i sig skrattretande så några roliga siffror...
För komplett lista se: http://www.wwf.se/source.php/1261993/Vargen%20i%20Sverige_Bakgrund_090911.pdf

Sverige har ca 220 vargar (ca 0,49 vargar per 1000 kvadratkilometer :))
portugal har 300, Italien har 500, grekland 2000, spanien 2500. mest intressant i detta är hur extremt glesbefolkat sverige är i jämförelse med de ovan nämnda länderna. Norge och Finland ligger kass till i samma lista, kan det bero på våra länders "breda" jakt?

Så sluta fippla med rovdjuren. Ska vi ha mångfald även bland rovdjuren så måste det bli en tillräckligt stor och varierad population av vargen. Om vi inte har råd med det så är det bara för de skjutglada jägarna att panga av dem.

Men sluta fega med besluten!

BZ
 
Fan vad glad jag blir när jag ser att utsidan är just exakt likadan som när jag var inloggad sist.
Samma ämnen samma trygga debattörer som tidigare och samma sköna patric.

Mera varg som äter renar och som ger mera bidrag till samen!!!

Och så till sist SLUTA ÅK FYRHJULING PÅ ALLMÄNNING ... Jag blir så lerig när jag cyklar.
 
ööhh.. just det.. gör det!! vidga dina vyer.. allt är inte svart och vitt.. se hur det påverkar hela samhället.

Nu får Du förklara vad Du menar! Jag vill veta om import är en lämplig metod för att bota inavel i vargpopulationen. Jag vet att import av nysvenskar har positiv påverkan på den mänskliga genpolen och minskar inavel i stor grad utom bland gammgubbar i extrem glesbygd. Det är dessutom dessa som hatar vargen mest, där finns ett klart statistiskt samband. Det handlar bara om avundsjuka eftersom regeringen vägrar flytta gammgubbarna till nya jaktmarker och själv vågar man inte lämna tomten. ööhh....förstår Du?
 
ööhh....förstår Du?

jag förstår att om man inte tycker som dig är man trångsynt och borde vidga sina vyer, med den argumentationstekniken bemöts man med motsvarande.. enkelt.. varför skriver du inlägg om du inte vill att andra besvarar dom, är det inte bättre att du skriver i din dagbok eller så?
 
Jag vet att import av nysvenskar har positiv påverkan på den mänskliga genpolen och minskar inavel i stor grad utom bland gammgubbar i extrem glesbygd.
Det är väl inte bara bland dem utan bland alla som redan var födda när importen startade. Deras genuppsättning påverkas ju inte av att det kommer hit människor från andra länder. F.ö tror jag inte att inavel är något så stort problem i en så pass rörlig befolkning som den svenska att det gör någon skillnad att det kommer hit folk från andra länder. De folkomflyttningar som 1900-talets strukturomvandlingar gav upphov till rörde nog om rätt bra i genpoolen. Dessutom verkar många av nysvenskarna vara ovilliga att dela med sig av sina gener till den gammelsvenska befolkningen.

Vad gäller vargimport så vore det väl helt följdriktigt. Det vore bekräftelsen på att naturen inte är till för sin egen skull utan för att tillfredsställa behoven hos den moderna urbaniserade befolkningen. Den är kort sagt vårt jättezoo, dit vi skaffar de djur vi vill ha. Vargarna har det förmodligen bra där de är och hyser knappast någon längtan att flytta till Sverige.
 
Du hamnade rätt långt bak i kön när de delade ut sinne för humor va?

Finns det förresten några som helst skäl att anta att ryska vargar föredrar Ryssland? Jag tror de har mycket dimmiga begrepp om människans gränser.

För övrigt är det väl en jävla skillnad på att bygga zoologiska trädgårdar och att återställa skadade ekosystem? Särskilt som det vi människor som gjort skadan. Hade det inte varit för oss hade det ju funnits rätt gott om varg.
 
Jag vet att import av nysvenskar har positiv påverkan på den mänskliga genpolen och minskar inavel i stor grad utom bland gammgubbar i extrem glesbygd.

Ja 9 miljoner är ju en alldeles för liten population, skulle antagligen få defekter inom 2-3 generationer om vi inte spädde ut genpolen.

OBS. Detta är INTE ett ställningstagande i någon som helst invandringspolitik

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jordbruksministern öppnar för vargimport Vilda djur 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.