Finns det nån statistik på hur många människor jägarna dödat och/eller skadat?

Det finns statistik på det. Vart vet jag inte men det handlar om 1-2 personer/år om man räknar bara för Sverige. Hur många det blir för hela världen har jag ingen koll på och inte heller om man bara räknar antal döda i områden med varg. Antalet skadade är naturligtvis betydligt högre.
Jag tror även statistiken bara visar antalet döda/skadade som har skett under jakten och inte tar med antalet som jägare skadar/dödar under övriga året.

/Stellan
 
Det finns statistik på det. Vart vet jag inte men det handlar om 1-2 personer/år om man räknar bara för Sverige. Hur många det blir för hela världen har jag ingen koll på och inte heller om man bara räknar antal döda i områden med varg. Antalet skadade är naturligtvis betydligt högre.
Jag tror även statistiken bara visar antalet döda/skadade som har skett under jakten och inte tar med antalet som jägare skadar/dödar under övriga året.

/Stellan

"Kasta sten i ett glashus" är ett talesätt.
 
Ett tillbud är givetsvis början till en händelse. Den som inte tar lärdom av ett tilibud är osmart.

En olycka som redan har skett vet man ofta exakt hur man skulle ha kunnat undvika. Tyvärr gäller inte det olyckor som inte har skett än. Även ett enskilt framtida tillbud kan såklart undvikas genom att utrota alla farliga djur, men jag uppfattade det som att det inte riktigt var det du ville.
Men om du genom att minska rovdjursstammen vill minska risken är du inne på statistik. Då är det statistik som gäller, inte enskilda tillbud beskrivna i Reader's Digest. Inte "början på en händelse", utan en serie händelser.

En av mina käpphästar: man kan inte likställa enskilda fall och statistik. Välj det ena eller det andra.

-Det finns en svaghet i den gamla vargskadestatistiken:
Hur många barn försvann spårlöst mellan 1700 och till 1900?
-finns det nån statistik på detta?

Och hur många småbarn som "tagits av varg" under den tiden var i stället en "postnatal abort" (sätta ut barnet i skogen)? Det finns det nog inte heller bra siffror på.
 
En olycka som redan har skett vet man ofta exakt hur man skulle ha kunnat undvika. Tyvärr gäller inte det olyckor som inte har skett än. Även ett enskilt framtida tillbud kan såklart undvikas genom att utrota alla farliga djur, men jag uppfattade det som att det inte riktigt var det du ville.
Men om du genom att minska rovdjursstammen vill minska risken är du inne på statistik. Då är det statistik som gäller, inte enskilda tillbud beskrivna i Reader's Digest. Inte "början på en händelse", utan en serie händelser.

En av mina käpphästar: man kan inte likställa enskilda fall och statistik. Välj det ena eller det andra.

Och hur många småbarn som "tagits av varg" under den tiden var i stället en "postnatal abort" (sätta ut barnet i skogen)? Det finns det nog inte heller bra siffror på.

-För min del så accepterar jag risken utan ytterligare åtgärder mot rovdjuren. (gäller idag)

Det finns alltid risker med jakt. 200.000 pers. som bollar med vapen måste helt enkelt
orsaka nån händelse, (inläggen ovanför)
-Jag tycker det är hyvsat lite trots alt.

ibland har man otur i kombination med förbjuden skjutriktning t ex:

För ca 6 år sedan skjöt en passkytt ett bom-skott på älg som stod på en kulle.
-Bakgrunden var himmelen (förbjudet)
2 km bort stod en kvinnlig hundförare. Hon dog omgående av en kula i huvudet
 
Tycker du jag ska skriva ut detta inlägg och rama in den och sätta upp på väggen i jaktkojan?
Du måste ju få olustkänslor för alltid i framtiden när du öppnar dagstidningen!

Självklart förstår och vet jag att vargar och många andra, både vilda och tama djur i vissa situationer kan vara en fara för människors liv. Inte mist alla hundangrepp visar på detta.
Jag överdriver på mitt sätt och du på ditt, som så många andra i denna tråd.
Jag möter hellre en varg än en lösspringande hund i skogen.
Vargen som "förföljde" en 9:årig flicka hade om den nu velat anfalla och äta upp henne lätt kunnat göra detta, men det gjorde den inte. Varför kunde den inte vara lekfull och nyfiken? (Ungvarg)

Erik.

P:S Vad du sätter upp på väggen i din jaktkoja är helt upp till dig.
 
Jaha. Så här kan vi ju inte ha det. Flera hundra kilo tunga raggiga bestar som springer omkring hur som helst i tiotusentals. Skadar små barn och har t.o.m. dödat människor i Sverige. Året runt licensjakt tills vi nått en mer lagom nivå. Vad sägs om 35 djur?

Raskesven
 
Jaha. Så här kan vi ju inte ha det. Flera hundra kilo tunga raggiga bestar som springer omkring hur som helst i tiotusentals. Skadar små barn och har t.o.m. dödat människor i Sverige. Året runt licensjakt tills vi nått en mer lagom nivå. Vad sägs om 35 djur?

Raskesven

Nejnej....dom fanns ju här före oss. Du måste vänta tills dom skadar nån riktigt allvarligt.
Efter en fyra fem attacker så kan man söka tillstånd hos länstyrelsen för ev skyddsjakt.

Känns konstigt att jakten hädanefter bara kommer att ske i staden, men ändå, NSF säger så.
 
Nejnej....dom fanns ju här före oss. Du måste vänta tills dom skadar nån riktigt allvarligt.
Efter en fyra fem attacker så kan man söka tillstånd hos länstyrelsen för ev skyddsjakt.

Känns konstigt att jakten hädanefter bara kommer att ske i staden, men ändå, NSF säger så.

Nu får du förklara dig vad du menar med attacker? Ska det verkligen räcka att älgen attackerar ens fruktträd 4-5 gånger innan man får skjuta i nödvärn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediafotograf Älgar i sthlm Vilda djur 5
Reibel Vita älgar Vilda djur 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.