ja det hela lär ju ha hänt i Ryssland. gamsla naturligt att de flesta tidningar på plats skriver på ryska då antar jag. Vad hade du väntat dig?

Det var i den engelskspråkiga Pravda. Läser tyvärr inte ryska, men det fanns inte någon källa till någon lokaltidning (var ju borta i Sibirien nånstans) eller något bildbevis. Därför misstänker jag att det kan vara ett obekräftat rykte eller en Klintbergare). BBC och de andra engelskspråkiga medierna verkade inte ha någon närmare källa än Pravda. Risk att ekorrarna var ankor mao.

Mördarkaniner däremot skall man passa sig för. Den där maskrosmumsande hårbollen dina barn leker med kan vara en ulv i fårakläder.

Vi som läser Wulffmorgenthaler (strip varje dag på nätet) vet ju att pandor och bävrar står för mycket ont i världen.

AV
 
Har du inte misstagit dig? Det är jättehararna som är farliga...

/Stellan

Inte alls, men de kanske skall läggas till på listan. Och sluta kalla fega för hariga,

Ärligt talat är detta ganska förklarligt. När ett djur känner sig så trängd att ingen utväg finns kan de reagera med stor aggressivitet. Jämför fjällämmlar och bisam. Inget djur ger sig frivilligt i kampen på överlevnad.

AV
 

Den där norrmannen kunde fått en Darwin award. Sådana där fjolårskalvar som just blivit bortstötta beter sig lite som ungdomar som precis flyttat hemifrån: De är lite förvirrade och världen är full av okända saker som man inte vet om man skall fly från eller fajtas mot. De är mer än lovligt nyfikna på saker de inte förstår. En mer erfaren älg hade stuckit direkt (eftersom den överlevt ungdomstiden).
Om man pressar en sådan fjoling får man nästan skylla sig själv.
 
Beter man sig som en idiot så får man skylla sig själv om det går åt h**e. Förra sommaren kom jag mellan ko och kalv, kalven var mer intresserad av mig än morsan och det slutade med att jag nästan hade kalven i knät. När kon såg att det vankades käk (äpplen och morötter finns alltid med) så kom hon också och ville ha. Nån som sitter på en stubbe och delar ut käk kan nog omöjligt vara farlig tror jag hon tänkte. Hittills har inga älgar betett sig aggressivt utan vi har mer en kompisrelation, hör eller ser dom mig så kommer dom, både med och utan kalv numera.
 
Det verkar som om man utvecklar en ny teknik där man märker älgar så att man kan vara säker när man går ut. Det finns ett projekt på SLU där man märker älgar och sedan kan man följa dem på nätet. Så om älgen finns i närheten av ditt hem så är det bättre att stanna inne...

Följ de GPS-märkta älgarna i Södermanland på din dator!

/Stellan

Tekniken borde vara användbar även vid älgjakten. Det verkar som om jakten med löshund blir omöjlig i framtiden eftersom vargarna verkar ha jakthund som basmat. Besparingen i både tid och hundfoder blir avsevärd när man kan byta ut hunden mot en smidig handdator. Hoppas att tekniken går att utveckla även till GPS-märkning av hare och räv. Björnar och vargar har ju förövrigt varit märkta sen en tid tillbaka vilket har underlättat väsentligt vid jakt.;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediafotograf Älgar i sthlm Vilda djur 5
Reibel Vita älgar Vilda djur 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.