Nu slår en professor vid Statens lantbruksuniversitet i Uppsala larm om att rennäringen i Sverige kommer att kollapsa totalt inom 10 år. På grund av att rovdjuren dödar så många vajor att det inte kommer att finnas tillräckligt med honkalvar för att upprätthålla stammen. Det hjälper inte att man ökar ersättningen för rovdjursrivna renar heller eftersom det är återväxten som saknas.

http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=4269470

Nu verkar rennäringen vara en slags skattefinansierad nödutfodring av rovdjuren. Man kanske i första läget kan tycka att det inte gör så mycket om en näring som rennäringen, som inte klarar sig utan statligt stöd, slås ut.

Men:
Vad innebär detta för det samiska folkets identitet, kommer det samiska samhället att utrotas?
Kan man likställa det hot som nu finns mot samernas identitet med det som andra kolonisatörer har gjort i andra länder?

I så fall kan man lite tillspetsat säga att den rovdjurspolitik som Sverige idag bedriver, är ett hot mot ursprungsbefolkningens rätt att behålla och leva med sin identitet.
 
I fallet rennäringen är ju lösningen plättlätt, importera nâgra vajor o sâ är genpolen uppfräshad.
Inlägget känns mer som ännu ett försök att försvara avskjutningen av vâra rovdjur.
.
.
Ângrar lite att jag matar trollet, men jag tycker lösningen borde ha varit klar för "professorn".
 
Om det

är korrekt som påstås i artikeln att 20% av stammen eller 45 000 renar dödas av rovdjur årligen så kan jag förstå om detta inte är hållbart för rennäringen i längden.

Stämmer den siffran? Vad uppskattar rovdjursforskarna siffran till? Hur många renar dödas av björn, lo, järv, repektive varg. Hur många av bilar och tåg?

Hur många rådjur, älgar samt tamdjur tar rovdjuren per år i Sverige?

Hur många får tar rovdjuren i Norge per år?

Uppskattningar av detta torde finnas.

Thure
 
Ojoj, undrar hur rennäringen klarade sig förr i världen egentligen?
För rovdjursstammen torde väl ha varit större än idag?
 
är korrekt som påstås i artikeln att 20% av stammen eller 45 000 renar dödas av rovdjur årligen så kan jag förstå om detta inte är hållbart för rennäringen i längden.

Stämmer den siffran? Vad uppskattar rovdjursforskarna siffran till? Hur många renar dödas av björn, lo, järv, repektive varg. Hur många av bilar och tåg?

Hur många rådjur, älgar samt tamdjur tar rovdjuren per år i Sverige?

Hur många får tar rovdjuren i Norge per år?

Uppskattningar av detta torde finnas.

Thure

Den som läst Anders Bjärvalls bok "Trettio år med rovdjur
Och människor", inser hur svårt det är att uppskatta antalet rovdjursdödade renar. Både de renar som rovdjuren dödar och de som dör naturligt "försvinner" mycket fort, det är mycket sällan man ens hittar rester. En järv kan stycka en ren på några timmar. De siffror på rovdjursdödade renar kommer just från Öje Danells grupp:

http://www.de5stora.com/illustrationer/?ID=198&Type=FILE

Men samtidigt kan vi ju också t ex från Norge se vilka enorma skillnader det finns i samernas ersättningskrav på rovdödade renar och den ersättning de verkligen får:

http://www.ssb.no/emner/00/00/20/nos_samer/nos_d384/tab/tab-52.html

Att drygt 200 kungsörnar t ex skulle döda 20 000 renar i Finnmark är ju helt orealistiskt, . I Norge får renägarna ersättning för ca 10% av de renar de menar är dödade av rovdjur. Man har visat att ren bara utgör ca 10% av kungsörnen byte, men man får väl anta att kungsörn tillhör de dur som Öje Danell vill ta ned?

http://www.nina.no/?io=1001547

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1592172.ece
 
I fallet rennäringen är ju lösningen plättlätt, importera nâgra vajor o sâ är genpolen uppfräshad.
Inlägget känns mer som ännu ett försök att försvara avskjutningen av vâra rovdjur.
.
.
Ângrar lite att jag matar trollet, men jag tycker lösningen borde ha varit klar för "professorn".

Samerna matar förmodligen rovdjuren mer än Du matar trollet. Om du klickar på länken så kan du till och med läsa vad "professorn" bygger sitt resonemang på. Är du av en annan åsikt så framför den gärna, jag ska i alla fall inte kalla dej för troll.
Problemet har för övrigt inte med gener eller inavel att göra....åtminstonde inte vad beträffar renarna:)
 
Professorn jobbar på "Sveriges" lantbruksuniversitet. Så där är första felet av tidningen.

På deras hemsida hittar man inte ens en uppskattning av rovdjur dödade renar.

Den där artikeln gjorde de efter att de söp professorn underbordet.

Hitta fakta åt mig är du snäll. Pinsamt att tidningen inte ens kan föra vidare så enkla uppgifter som namnet på ett universitet.
 
Senast ändrad:
Sedan skall sägas att samerna inte hållit på med tamren märkbart (om något) längre än "svenskar" bebott lappmarken.
Innan tamrenstiden hade samerna fokus på jakt och fiske. Så vad är det man försöker bevara egentligen?
Sedan som sagts tidigare i tråden, hur fungerade det för ett antal hundra år sedan, eller bara 50-60 år sedan, jo då levde samerna närmare renen och försvarade den mot rovdjur. Gjorde de detsamma idag så skulle jag gärna ge dem mina skattepengar, men inte när de kör skoter, helikopter och bor i stugor långt från renarna. Gör de de så, då kvalar vilka djur-bönder som helst in i samma kategori.
Jag hoppas samerna själva inser detta dilemma och börjar bedriva mer traditionell renskötsel närmare renarna och naturen.
 
Vad lever renägarna på?

Ursäkta min okunnighet på området, men vad lever renägarna på?

Pappa hade visserligen ett renskinn som han hade med sig ibland när vi åkte skidor för 40 år sedan. Och så har jag nog ätit någon ”renklämma” på nattåget någon gång. Några nermalda renhorn äter jag inte, så jag stöder knappat renägarna ekonomisk i deras näringsverksamhet.

Köper ni renskinn var och var annat år?
Hur mycket renkött äter ni?
Finns det något annat från renarna som ni köper regelbundet?

Per
 
Är egentligen varken för eller emot rennäringen men är förvånad att den överlevt så länge som den gjort. Tänk på hur lantbruket skyfflats fram och tillbaka mellan olika bidrags- och finansieringsformer så de knappt hinner köpa en uppsättning maskiner förrän det bestäms att bönderna ska göra något annat, omställningsbidrag, arealbidrag osv i all oändlighet. Gruvnäringen har lagts ner i Bergslagen, tekoindustrin är i stort sett borta osv. Är stödet till rennäringen pga dåligt samvete för gamla oförrätter?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.