Giftig invasion

Men jordgubben är ju en nöt?
Stämmer säkert, sånt där har jag noll koll på. Allergier är jag tyvärr nödd och tvungen att kunna desto mer om, och som sagt jordgubbar räknas inte som allergena. Varför vet jag egentligen inte, de innehåller ju lite mer protein än till exempel äpplen, som det ju är vanligt med allergi mot, och alla allergier är ju i medicinsk mening en immunförsvarsreaktion mot (egentligen ofarliga) proteiner - så ur den synpunkten borde jordnötsallergi också finnas.

Om ett barn får till exempel lite röda prickar efter att ha ätit jordgubbar så avråds föräldrarna vanligen inte från att låta barnet äta jordgubbar, vilket de görs efter en svag reaktion från till exempel nötter, jordgubbar eller mjölk. Den skillnaden beror på att en överkänslighet anses kunna gå över även om man inte helt undviker födoämnet, medan en allergi ofta blir värre, och definitivt inte går över, om man inte helt undviker det.
 
Man får inte glömma att även lära dom att inte berätta allt dom vet för då kanske de åker på stryk på skolgården...

Bra tips.
Min plan var annars är att skapa en jobbig besserwisser med konstiga kläder som dessutom är starkast på skolgården. En liten kille i rosa kläder som under hot om våld tvingar kompisarna att kalla "ankorna" för änder och "sniglarna" för snäckor.
"Gurkan är ett bär! - ka-dish, ka-dish"
;)
 
Skillnaden ligger mellan den botaniska och den vardagliga definitionen. Botaniskt sett är ju jordnötter inte mer nötter än vad gröna ärter är det. Och många saker som vi kallar frön är egentligen nötter. Till exempel det där som vi blåser iväg på en maskros.

Hur skiljer du på nötter och baljer? Gröna ärtor är frön från baljer men jordnötter är frön från nötter. Både jordnötter och gröna ärtor kommer från samma växtfamilj Fabaceae även om frukten är av olika typer och i detta fall balja och nöt.

Maskroser har nötter som de flesta andra Asteraceae men det finns arter inom familjen som har bär.

/Stellan
 
Aj då,,

Har hittats spindlar på ställen där importfordon stått orörda i 3 år. Så dom små har haft nåt år på sig att föröka sig. Och såvitt jag vet så föder en svarta änkan några hundra ungar/år . Som i sin tur föder några hundra,,,o alla springer iväg åt olika håll o föder nya spindelungar, o dessutom klarar en svensk vinter.... O jag som inte var rädd för spindlar förr,,,HUVVA!!
 
Martin Fjäderlätt;385236 sa:
Bra tips.
Min plan var annars är att skapa en jobbig besserwisser med konstiga kläder som dessutom är starkast på skolgården. En liten kille i rosa kläder som under hot om våld tvingar kompisarna att kalla "ankorna" för änder och "sniglarna" för snäckor.
"Gurkan är ett bär! - ka-dish, ka-dish"
;)

Tack!

Eftersom jag är både nöt- och jordnötallergiker läser jag på alla förpackningar. Det är mycket vanligt att det står "kan innehålla spår av nötter"

Ja det står det på Snickers också, får ju hoppas att det innehåller mer än spår


Tillbaka till Svarta Änkan. Enligt wiki så är risken att avlida av ett bett inte större än av ett huggormsbett, dvs obefintlig för den som har normal motståndskraft.

Men hur stor är risken att överhuvudtaget bli biten? Och i vilka situationer biter den? Det är viktigare frågor för att värdera risken tycker jag.

Här lär man sig ju massor, tydligen mest om man "svamlar lite":)
 
Har hittats spindlar på ställen där importfordon stått orörda i 3 år. Så dom små har haft nåt år på sig att föröka sig. Och såvitt jag vet så föder en svarta änkan några hundra ungar/år . Som i sin tur föder några hundra,,,o alla springer iväg åt olika håll o föder nya spindelungar, o dessutom klarar en svensk vinter.... O jag som inte var rädd för spindlar förr,,,HUVVA!!

Verkar vara så dom kommer hit. Minns en artikel i Norbottens Kuriren för något år sen, om en kille som importerat en bil från USA. När den lastades av fann man 2 änkor som byggt bo under bilen.

Den ena lyckades dom ha ihjäl, men den andra kröp in under bilen på nåt vis....Så killen fick köra in i bilen i ett frysrum på nåt slakteri, och frös ihjäl den :) Så en viss kyla verkar då ta död på dom små krypen!

//MD
 
John Hontalas, akvarist på Skansen sade i en intervju till SvD:

"Man kanske ska se sig om och vara försiktig, men det är ingen spindel som attackerar utan den springer oftast sin väg"

Så ingen större fara med andra ord, dessutom så tror jag att Gula änkan är betydligt faligare;)
 
Hur skiljer du på nötter och baljer? Gröna ärtor är frön från baljer men jordnötter är frön från nötter. Både jordnötter och gröna ärtor kommer från samma växtfamilj Fabaceae även om frukten är av olika typer och i detta fall balja och nöt.

Maskroser har nötter som de flesta andra Asteraceae men det finns arter inom familjen som har bär.

/Stellan

En nöt är i botanisk mening en äkta frukt, oftast enfröig, inom undergruppen torra frukter. De sprids hela och öppnar sig först när de ska gro. Nötter kan ha vingar (tex björkar) el penslar (tex maskrosor), vilket möjliggör vindspridning (källa Skogsencyklopedin).
Jordnöt är en ärtväxt och frukterna är i botanisk mening baljkapsar med ett eller två frön i varje.

/mattias
 
Naturhistoriska riksmuseet har nu slagit fast att Svarta Änkan har etablerat sig i Sverige. Det låter som en mardröm, men tyvärr verkar det vara sant. Usch vad hemskt!
Svarta Änkan är en av de absolut giftigaste spindlarna i hela världen så var aktsamma!

Någon som vet dess utbredning?

Svaret på den frågan verkar vara att jordgubbar är en sorts icke allergen nötfrukt som stammar från bananörten. Den här tråden är ordentligt urspårad :p
 
En nöt är i botanisk mening en äkta frukt, oftast enfröig, inom undergruppen torra frukter. De sprids hela och öppnar sig först när de ska gro. Nötter kan ha vingar (tex björkar) el penslar (tex maskrosor), vilket möjliggör vindspridning (källa Skogsencyklopedin).
Jordnöt är en ärtväxt och frukterna är i botanisk mening baljkapsar med ett eller två frön i varje.

/mattias

Jordnöten sprids hel, den spricker inte upp, har ett eller flera frön så varför är det inte en nöt? Jämnför man med gröna ärter så sitter de i en frukt som spricker upp under spridningen och därför är det en balja och ingen nöt. Det finns en del ärtväxter som ha frukter som sprids hela och där är jordnöten ett exempel och även vissa vedlar Astragalus (sprids med vinden).

Hasselnötet är en nöt som sprids av djur och så alla nötter sprids inte med vind.

/Stellan
 
Svaret på den frågan verkar vara att jordgubbar är en sorts icke allergen nötfrukt som stammar från bananörten. Den här tråden är ordentligt urspårad :p

Ja,nån mer än jag som märkt det...
Jag trodde jag skulle få ett svar men det är väl så att ingen riktigt vet hur Änkan spridit sig. Förhoppningsvis inte mycket, och förhoppningsvis kommer den inte göra det. Dock är det troligt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.