Blåmärken lär oss livet

Hur menar du nu? Säkert inte som jag läser det. Man ska ju inte behöva bli 15 innan man får ta i en kniv eller tändstickor... Jag är född 71 och fick tälja och greja med eld under kontrollerade former när jag var ganska liten. Inget överbeskydd där inte. Sen så råkade jag och en kompis "pyrra" så vi brände upp ett litet gräsfält men det är ju sånt man lär sig av. Lärde mig också att det bränner ordentligt när man fjuttar på fjunen i ansiktet när jag försökte röka för första gången. Hade inte riktigt styr på tändstickan :)

Leka med knivar och eld är dumt. Det är det barn gör när de inte har lärt sig hantera det p g a att föräldrarna har överbeskyddat dem.
 
Hur menar du nu? Säkert inte som jag läser det. Man ska ju inte behöva bli 15 innan man får ta i en kniv eller tändstickor... Jag är född 71 och fick tälja och greja med eld under kontrollerade former när jag var ganska liten. Inget överbeskydd där inte. Sen så råkade jag och en kompis "pyrra" så vi brände upp ett litet gräsfält men det är ju sånt man lär sig av. Lärde mig också att det bränner ordentligt när man fjuttar på fjunen i ansiktet när jag försökte röka för första gången. Hade inte riktigt styr på tändstickan :)

Jag tror att Picea menar att barn inte ska LEKA med eld och knivar, utan snarare lära sig ANVÄNDA dem. Vilket påminner mig om att det är dags att ta med småtjejerna ut på en "tälja-grillpinne-och-göra-upp-eld"-utflykt så snart som möjligt! De har inte fått hålla i knivarna sedan i juni...
 
Leka med knivar och eld är dumt. Det är det barn gör när de inte har lärt sig hantera det p g a att föräldrarna har överbeskyddat dem.

Hur menar du nu? Säkert inte som jag läser det. Man ska ju inte behöva bli 15 innan man får ta i en kniv eller tändstickor

Antagligen menar ni ungefär samma sak, men olika ordval och vinkel. Jag tycker att "leka" är ett väldigt bra ord för det barn ska göra medan de lär sig saker. Att inte låta barn leka med eld och knivar tycker jag är överbeskyddande.

Men om man med "leka" menar tolvåringar som kastar knivar på stenar och eldar upp myrstackar kanske jag kan hålla med Picea.
 
Jag skulle tro att vi är inne på samma spår. Jag blev för övrigt knivhotad av en kompis kompis när jag ville gå hem en gång. Det var INTE stabilt även om det var urspårad lek, var väl ca 12 år då. Väldigt obehagligt.

Antagligen menar ni ungefär samma sak, men olika ordval och vinkel. Jag tycker att "leka" är ett väldigt bra ord för det barn ska göra medan de lär sig saker. Att inte låta barn leka med eld och knivar tycker jag är överbeskyddande.

Men om man med "leka" menar tolvåringar som kastar knivar på stenar och eldar upp myrstackar kanske jag kan hålla med Picea.
 
Vad kul att höra att det finns föräldrar som vågar göra saker med sina barn.
Har just spenderat helgen med en kompis o hennes familj, (familjen Curling var bara förnamnet).

Ett exempel: storebror vill klättra i träd o fick till svar att gå in och lek med datorn istället, det är för farligt du kan ramla o göra illa dig: trädet i fråga var litet och det var en stor lövhög under... vad kan man säga?
Min mor hade INTE sagt så och det är jag j-ligt tacksam för i dag.

Jag tänker bara på att barn i alla tider har klarat sig rätt hyfsat om de fått lära sig hur man gör med "farliga saker". Enligt min erfarenhet är det oftast de som inte fått lära sig som klantar till det i vuxen ålder... ;-)
 
Leka med knivar och eld är dumt. Det är det barn gör när de inte har lärt sig hantera det p g a att föräldrarna har överbeskyddat dem.

Barn lär sig genom att leka/experimentera. Vad jag och säkert han jag refererade till menar är knappast att man skall ge barnen en kniv och en ask tändstickor och skicka ut dem att leka: Ha så kul och gör inget dumt...

När barnet lär sig att tälja på en pinne och fantiserar vad det är och sedan leker med pinnen (ett lasersvärd, en örn, ett spjut etc) är det lek för barnet. Samma med elden. Om barnet får prova på att tända, experimentera med olika bränslen (ej bensin) och metoder att tända är det lek för dem. För oss är det pedagogisk träning.
 
Om barnet får prova på att tända, experimentera med olika bränslen (ej bensin) och metoder att tända är det lek för dem. För oss är det pedagogisk träning.

Precis. Uppdelningen i lek, lärande och sysslor är helt meningslösa för barn. För min 2,5-åring kvittar det ju om vi bygger Lego eller diskar. Det är ju asroligt båda två! Inte skiljer sig resultatkraven från föräldrarna särskilt mycket heller... ;)
 
Jag ville bara poängtera att jag tillhör mellanvarianten av de två extremerna "överbeskydd" och "leva farligt". :)

Självklart menade jag att barnen skall få använda kniv och eld. De har förmågan att skydda sig själva om man ger dem vanan från början. Då lär de sig hur man kan göra och hur man inte kan göra.

Däremot tycker jag att man alldeles för ofta ser klagomål på att barn är överbeskyddade fastän jag inte tror det är så. Hur många i den här tråden har sagt att barnen inte skall få använda kniv? Jag kunde ju ha blivit lynchad här för att en person missuppfattade mig och trodde att jag var en sån. ;)

Jag tycker det är ett allvarligare problem att föräldrar är så trötta på överbeskyddarsamhället att de struntar i bilbälte och flytväst när de liksom ändå är på gång. Och att säga att det är bra att de gör illa sig låter ju som att man vill framkalla farliga situationer bara för sakens skull. Tvinga upp dem i träden, trots att deras naturliga självförsvar säger nej. DET är riktigt farligt.
 
Däremot tycker jag att man alldeles för ofta ser klagomål på att barn är överbeskyddade fastän jag inte tror det är så. Hur många i den här tråden har sagt att barnen inte skall få använda kniv? Jag kunde ju ha blivit lynchad här för att en person missuppfattade mig och trodde att jag var en sån. ;)
.

Känslorna svallar ju höga... Jag tror inte att jag är ensam om att uppfatta Utsidan som en sista fristad från alla skogstokiga, pimpinetta, bacillhysteriska, märkesbögiga, curlande föräldrar som har översvämmat det här landet. Och då blir kanske en del väldigt måna om att försvara det utrotningshotade sunda bondförnuftets logik... Men lynchstämningar ska vi väl klara oss utan!
 
Kolla in familjeliv.se så får ni se på curling... Från forumet på Sporthoj.com:

"Är det ok att ge lilla Maximilian en banan i affären, då han inte mättat sin lilla mage på nästan tre timmar?"
Wtf?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.