Björnspray

Bara 50 procent? Har du fått totalt hjärnsläpp? Premierar du rovdjur framför små barn? Så länge det finns en enda björn kan något litet barn skadas av björn. Är du beredd att betala det priset? Vad ska du säga till barnets föräldrar?
Raskesven

Vi brukar inte sätta små barn med att hantera röjsågen i skogen...eller hur gör ni?
 
Du försöker göra en stor sak av fobier, och naturligtsvis koppla den till rovdjursdebatten om jag känner dig rätt.
Fobier är ju en överdriven rädsla för vissa saker. Kontrafobier är en för liten rädsla för en riskhandling och kan vara dödligt farligt.
lagom rädsla är bäst vilket gör att vi har bästa möjliga överlevnadschanser.

Urbaniserade stadsmänniskor har börjat tappa den naturliga förmågan att dra gränsen på rätt ställe. Dessa måste rådfråga forskarna om riskerna och helst se det på ett papper.

Vi andra har den naturliga förmågan kvar och litar på oss själva.
(nu blir det väl ett jäkla liv!)

Att många idag helst ser till seriös forskning beror snarare på att allt fler har en högre utbildning och inte litar på lobbyister och skvallertidningar. Det är i dagens IT-samhälle inte heller några problem att få tag i studierna och läsa själv.
Att stadsbor inte längre kan skilja ut fara och fatta beslut om detta är nog det värsta skitsnack jag hört.


Är det någonstans man kan koppla fobier (d.v.s. överdriven rädsla) måste det väl ändå vara till rovdjursdebatten.
 
Du försöker göra en stor sak av fobier, och naturligtsvis koppla den till rovdjursdebatten om jag känner dig rätt.
Fobier är ju en överdriven rädsla för vissa saker. Kontrafobier är en för liten rädsla för en riskhandling och kan vara dödligt farligt.
lagom rädsla är bäst vilket gör att vi har bästa möjliga överlevnadschanser.

Urbaniserade stadsmänniskor har börjat tappa den naturliga förmågan att dra gränsen på rätt ställe. Dessa måste rådfråga forskarna om riskerna och helst se det på ett papper.

Vi andra har den naturliga förmågan kvar och litar på oss själva.
(nu blir det väl ett jäkla liv!)

Där ser man, det finnas alltså även fobier för utbildning, det är nog en fobi som är så ovanlig att den inte fått något namn ännu.
 
Att många idag helst ser till seriös forskning beror snarare på att allt fler har en högre utbildning och inte litar på lobbyister och skvallertidningar. Det är i dagens IT-samhälle inte heller några problem att få tag i studierna och läsa själv.
Att stadsbor inte längre kan skilja ut fara och fatta beslut om detta är nog det värsta skitsnack jag hört.
Är det någonstans man kan koppla fobier (d.v.s. överdriven rädsla) måste det väl ändå vara till rovdjursdebatten.

Förstod att det skulle hetta upp debatten.
Just överdriven rädsla för rovdjur är fött från urbaniserade (välutbildade) människor.
Det är dom som driver rädsla-teorin (tackar för draghjälpen!)
Sen påstår dom att det är vi andra som har fobier. Dom lägger på oss (jägare/bönder) samma egenskap.

Den ska inte förväxlas med att vi vill skydda våra djur eller bytesdjur.
För min del anser jag det vara hur naturligt som helst att får vi problem med rovdjur så decimerar vi dem. Ett kanonsäkert och praktiskt alternativ. Andra vill ha dom till varje pris...är hög utbildning lika med hjärnsläpp på praktiskt tänkande?
(jag har träffat många där det tycks stämma!)

En del har utbildning och talang -en del har utbildning.
 
Förstod att det skulle hetta upp debatten.
Just överdriven rädsla för rovdjur är fött från urbaniserade (välutbildade) människor.
Det är dom som driver rädsla-teorin (tackar för draghjälpen!)
Sen påstår dom att det är vi andra som har fobier. Dom lägger på oss (jägare/bönder) samma egenskap.

Den ska inte förväxlas med att vi vill skydda våra djur eller bytesdjur.
För min del anser jag det vara hur naturligt som helst att får vi problem med rovdjur så decimerar vi dem. Ett kanonsäkert och praktiskt alternativ. Andra vill ha dom till varje pris...är hög utbildning lika med hjärnsläpp på praktiskt tänkande?
(jag har träffat många där det tycks stämma!)

En del har utbildning och talang -en del har utbildning.
Det första du borde försöka lära dig är begreppet "proportioner". Det andra är att du inte är utnämnd talesperson för alla bönder. Sedan kan du försöka gå vidare och fatta att "jägare" finns inom många olika yrken och samhällskategorier. Det är inte en homogen grupp, möjligen bland de få högljudda lobbyister du närmast representerar.

Raskesven
 
Förstod att det skulle hetta upp debatten.
Just överdriven rädsla för rovdjur är fött från urbaniserade (välutbildade) människor.
Det är dom som driver rädsla-teorin (tackar för draghjälpen!)
Sen påstår dom att det är vi andra som har fobier. Dom lägger på oss (jägare/bönder) samma egenskap.

Det är möjligt att stadsbor överlag är mer rädda för rovdjur, men nu talar vi om vilka som använder rädsla-kortet mot rovdjuren.
Sen tror jag personligen inte alls att motståndarna överlag är rädda för rovdjur, utan att de bara använder det argumentet för stärka sina argument. Hur löjligt är det, t.ex., inte att använda Kolmården-fallet som argument att vargar kan döda (?).


Den ska inte förväxlas med att vi vill skydda våra djur eller bytesdjur.
För min del anser jag det vara hur naturligt som helst att får vi problem med rovdjur så decimerar vi dem. Ett kanonsäkert och praktiskt alternativ. Andra vill ha dom till varje pris...är hög utbildning lika med hjärnsläpp på praktiskt tänkande?
(jag har träffat många där det tycks stämma!)

En del har utbildning och talang -en del har utbildning.

Och det är just där som det blir subjektivt och folk blir osams.
Problemen.....

Vissa tycker inte att det är ett problem.
Vissa ser problemen men tycker att fördelarna uppväger nackdelarna.
Vissa tycker att det är för mycket problem.


(Var vänlig att sluta dumförklara och se ner på välutbildade stadsbor i varje inlägg. Vi kan försöka hålla oss ovanför dagisnivå).
 
Det är möjligt att stadsbor överlag är mer rädda för rovdjur, men nu talar vi om vilka som använder rädsla-kortet mot rovdjuren.
Sen tror jag personligen inte alls att motståndarna överlag är rädda för rovdjur, utan att de bara använder det argumentet för stärka sina argument. Hur löjligt är det, t.ex., inte att använda Kolmården-fallet som argument att vargar kan döda (?).
Och det är just där som det blir subjektivt och folk blir osams.
Problemen.....
Vissa tycker inte att det är ett problem.
Vissa ser problemen men tycker att fördelarna uppväger nackdelarna.
Vissa tycker att det är för mycket problem.
(Var vänlig att sluta dumförklara och se ner på välutbildade stadsbor i varje inlägg. Vi kan försöka hålla oss ovanför dagisnivå).

Det är mycket generella uttalanden om tyckande i rovdjursdebatten.
Hög utbildning brukar läggas in som argument av dom som har hög utbildning
(om dom nu har det?) för att stärka deras argument.
(argumenten är kanske så korkade att dom behöver förstärkning?)
Metoden är egentligen en slags dumförklarande av sig själv eftersom åsikterna i saken inte har
med utbildning att göra. -finns massor av exempel här på utsidan.
Särskilt vid första vargjakten så haglade det påståenden typ: Vi vet bäst, för vi har bättre utbildning!
På det viset kan man säga att utbildning och sunt förnuft inte går hand i hand.

Varg och multikulti(!) har stora likheter....det pågår en propaganda från staten där det är politiskt korrekt att gilla rovdjur och invandring. Som stöd för "upplysningen" av folket så påstår dom att ju högre utbildning, ju mer gillar man rov och multikulti.
(det presenterades nyligen en undersökning om invandring i sverige)

-jag känner inte någon enda som vill ha ökad invandring/tillväxt av något endera slag!
Enligt farbror staten så beror det på att man har dålig utbildning!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...