Vem sätter ut slagfällor i naturen ?

Lite kul och väldigt tråkigt att Samehatet är så stort här på utsidan. Som vissa redan har på pekat så så finns det röt ägg i alla läger, Och visst är det här troligtvis en renskötande Same som gjort detta. Och det är skit.
Det bästa med den här tråden är att vissa som spyr galla nu försvarade tjuvjakt på varg i värmland(försvara och försvara läs förstår istället) Men då var det troll med ibilden enligt vissa...
Är inte detta också en trolltråd som det blev napp på.

Jag undrar vad är problemet med samer. Jag fattar konflikten mellan samer och same eller samer och norrläningar, Men jag fattar inte varför resten av landet bryr sig så jävla mycket. Rötägg finns över allt så varför blicka uppåt när så mycket mer skit finns här nere.
Handlar det om att storsvensken ser fjällen som sitt oavsätt var han bor?
Men faktum är handlar en tråd om samer tänder det till varför?
 
jag kan bara tala för mig själv.. jag har inget problem med samer, varför skulle jag ha det.. jag irriterar mig våldsamt på rennäringen av massvis med orsaker, jag tycker att den ska bära sig utan en enda krona i bidrag.. jag är å andra sidan våldsam motståndare till alla former av bidrag till företag.

jag såg ett program på TV som handlade om halal och koscherslakt, muslimerna i Sverige har valt att följa de Svenska lagarna och därmed är halalslakt tillåtet i Sverige, Judarna vägrar att följa våra lagar och däremed är det olagligt med koscherslakt i Sverige.. Dom intervjuade någon högt uppsatt kvinna i stockholms judiska förening och frågade varför dom inte ville följa Svensk lag, hon svarade direkt med att dra förintelsekortet och sa att Svensk lag bara var en förlängning på förintelsen.. kul.. gissa om den diskusionen var slut?

vad har detta med denna tråden att göra.. jo, så fort vi diskuterar rennäring så är alla som har åsikter emot bidragssystemet som omsvärmar rennäringen plötsligt same-hatare och rasister.. MEN SLUTA DRA RASISTKORTET!!!
 
Svar på tal. Men jag har redan förståt var du står angående bidrag. Så du tror att det mesta del beror på avundsjuka till renskötarnas bidrag. Inget med folkgruppen...
Det kan jag ta. Men varför bryr sig så många icke norrläningar då. Finns det inte annat som vi kan bli avundsjuka på ... så bidrag till bönder, skärgårdsbor, glesbyggsbor(med näringsverksamhet), socialbiragstagare, invandrare som får hjälp och bidrag eller handikappade och sjukskrivna. Jag kan lova er att bland dessa finns också rötägg. Men om renägare pratar vi om samer vilken bara är en liten del av samerna. Prova och sätt en nationalitet på en invadrare som gått på fel sida om lagen och kalla hans landsman för tjuvar.
Nu la jag ett rasist kort.

patric gillar inte bidrag av nåt slag(hoppas han lever som han lär) vad är de andras avundsjuka grundad på.

Ja. Samehat är dåligt ord om jag vill ha respons tack patric.
 
själv så betalar jag mitt månskensjordbruk med skattade pengar jag arbetar ihop på dagtid.. en sak som jag vet retar folk med renskötarna, dom har 200% bidrag på sin verksamhet sen har dom den goda smaken att gnälla.. hääärligt.. jag blir lika förbannad när andra misslyckade företagare gnäller, anledningen till att renskötarna blir föremål för diskusion här är att dom bedriver verksamhet nära stora friluftsområden och även i konflikt med jakt och fiskeintressen.. det finns inte många rörläggarfirmor som har verksamhet så nära friluftsliv(dom behöver inga bidrag)
 
Betula du kanske har missat att många på utsidan är uppe i fjällen ofta. Men det är ju då självklart att vi bryr oss om vad som händer där, och det råkar även vara där samerna är.

Sen har de en massa bidrag och i och med att de själva hela tiden talar om storsvenskt förtryck och samtidigt tycker att övriga sverige ska betala dem för deras helikopterflygande livsstil så får de tyvärr räkna med att vi som ska betala har åsikter om det hela.

Den dagen samerna slutar flyga helikopter på skattepengar (som de gör med motiveringen att det är deras sedvanelivsstil, jag får liksom inte ihop dras argumentation) så kan vi säkert få en helt annan diskussion.
 
De bofasta i skärgården har stora bidrag för att ens kunna bo kvar där de bott generationer. Fria/reduserat pris helikopterresor, fria resor/reduserat pris med hydrokopter osv Näringsbidrag m.m. Men snart finns de inte kvar längre. Rättså många tyskar finns där med ska de få vara med och bestämma om skärgården och dess folk.

Det jag menar är att ni/vi är bara turister där (jag är rätt ofta i fjällen jag med, vän med både samer och renskötande same samt en och annan norrläning).

Gör som patric istället säg rakt ut vad irriterar er använd ordet renskötare om det är det ni irriterar er över.
Små gliringar gör att man drar alla över en kant. Jag har fått frågan varför gillar inte ni stockholmare oss samer? Fördommar och missförstånd ja men jag kan nästan förstå vad hon menade...
Om de brukar fordon for att sköta renarna är det inte era sak att grina över. Vi sabbar vår egen närnatur tusen fallt mer. Jag tycker det bara blir pinsamt.

Måste säga att i denna tråd nämns varken samer eller renskötare ofta utan endast antydningar.

Så åter igen varför är det så känsligt de bor och brukar marken vi turistar där. Hade du varit bonde där då hade du kunnat klaga.

P.s Patric hade du bott närmare skulle jag gärna köpa kött av dig . Ds
 
Herregud, var nånstans var jag otydlig? Eller vill du inte fatta? Förresten är jag emot bidrag till nostalgiska livsstilaer oavsett var det är, men du frågade just om samer och jag svarade då.

Och oavsett var jag bor så har jag rätt att ha åsikter. Jag betalar skatt som alla andra svenskar.
 
Klart jag fattar, Ni är bittra och avundsjuka, Ni tycker att de förstör fjällen för er. Många av er hade varit lika bittra även om de inte fått bidrag av era skatte pengar. Du almgren använder ordet Samer men hoppas du menar renskötarna. Att en av de ansvariga(webbansvarig) för stockholms sektionen i svenska fjällklubben skriver/paratar som du är underligt....
 
Jag ger upp. Du gör allt för att missförstå och om man tycker annorlunda än dig så kommer du med ogrundade personangrepp. Att man i dagligt tal inte skriver renskötande samer i alla lägen trodde jag du fattade, men jag hade tydligen fel där. Det var bidrag jag skrev om och de som får dem. Sen om du väljer att hacka ned på enskilda termer är det ynkligt.

Sen vad mina uppdrag inom fjällklubben har med saken att göra fattar jag inte. Jag står iallafall för vem jag är, man kan tyvärr inte säga detsamma om dig.
 
En poäng till dig och så en för att du står för vad du skriver även om jag inte håller med dig.
Person angrepp vill jag inte göra så jag ber om ursäkt. Som en av fjällklubben represtanter så är det väl rättså viktigt och känsligt när det gäller hur man använder benämning samer. Många samer känner sig påhopppade av diskutioner som denna av den anledningen av att de är samer men inte renägare.
Men jag är inte same så jag borde inte föra deras talan, men jag tycker att de ska få leva och verka där liksom som jag vill ha en levande skärgård även på vintern. Lägger gärna mina skatte pengar där.
almgren- ledsen om jag sårade dig på nåt sätt, det var bara du som svarade....
 
Fjällklubben har en massa åsikter och synpunkter som jag delatr, och en del som jag inte delar. Vilka tänker jag inte redogöra för. Jag har heller inte uttalat mig som representant för fjällklubben i denna diskussion (inte heller för min arbetsgivare elelr min bostadsrättsförening, som jag också sitter i styrelsen för).

Du får tycka att de ska ha bidrag, jag är väldigt mycket emot bidrag som, går till olika grupper av människor för att de ska kunna ha en livsstil som kostar en massa. Det gäller renskötare, skärgårdsbor, fiskare, konstiga industrigrenar osv. Om det inte bär sig, lägg ner. Om man vill leva på ett visst sätt får man bekosta det själv. Jag bor i förorten för jag har inte råd att bo i innerstan (egentligen har jag inte råd att bo på en ö ute i yttre skärgården och åka helikopter till jobbet). Dvs jag får anpassa min livsstil till min plånbok, blir något sur då detta inte gäller alla.

Vill man ha något brukar man få avstå från något annat.

Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mitt i naturen (Apelgren i sitt esse) Vilda djur 2
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.