Vem sätter ut slagfällor i naturen ?

Funderade länge (innan jag tittade i tråden) över vem som blev så upprörd över slagfällor. Tänkte inte att det gällde en sax!

Senast jag hörde om användandet av en sax i de nordliga trakter jag brukar bevista, så var det dock med syftet att fånga tvåbenta rovdjur, eller alltså helt enkelt tjyvaktiga grannar. Faktiskt så hade den som flera gånger blivit bestulen (på virke och byggmaterial) misstankar i en viss riktning (han bortsåg nog faktiskt helt från möjligheten att det var nån annan som stal för att kasta misstanker i en viss riktning).

Det som var positivt den gången var att den fällan försvan en natt och sedan var det inga mer stölder. Den som var misstänkt utan egentlig grund, hoppade på kryckor ett bra tag, och vem som hade satt ut fällan, är det ännu i dag ingen som vet.

Eller så vet jag det. Fast det blev aldrig polissakt av detta så på så sätt var det ju så att det inte hade förekommit nån fälla, inga stölder och ingen olaga jakt/grov misshandel. Bara en liten olycka, men den vet jag inte några detaljer om, för journaler är väl hemliga!

Ingen av de inblandade hörde heller till någon särskilt exotisk etnicitet, om inte tjyvar räknas dit.
 
Är det ingen mer än jag som tycker att första inlägget luktar lite unket?
Alla som börjar med "Vill på inget sätt peka ut någon specifik grupp av människor, men... " vill oftast peka ut just en specifik grupp.
Ja, eller så är man livrädd (som denna tråd visar att man bör vara) för att förknippas med den uråldriga same-rasismen som råder i delar av Sverige. Jag har själv rötterna i inlandet, jag vet.

Återigen hänvisar jag till 11 september, efter vilket man inte kunde uttala en ifrågasättande tanke om USA utan att inleda med "Ja, 9-11 var ju fruktansvärt och terrorism i alla dess former är fel, men..." Och då har jag inte ens dragit "the nazi card"...

Jag upprepar återigen att ingen står över all kritik. Den som vill döda rovdjur gör det ofta av personlig vinnings skull, t ex för att skydda egna betesdjur. Ni som har en avvikande uppfattning; menar ni att saker bara händer at random, liksom sådär? Att det lika gärna kan vara den albanske bilförsäljaren Bogdan i München som satt ut fällan, som renägaren Olle i närmsta (same-)by? Är jag fördomsfull om jag misstänker Olle i första hand, eller är jag bara krass realist? (Om jag däremot i nästa andetag drar till med att "Samer (albaner) dödar ju rovdjur i parti och minut bara för att de är samer (albaner), alla vet ju hur dom är", då är jag bara ett kräk, kort och gott).

Tyvärr visar det sig lite för ofta vara så att fördomar har något slags fog för sig, även om deras konsekvenser är förjävliga vilket gör dem oacceptabla.
 
Ja, eller så är man livrädd (som denna tråd visar att man bör vara) för att förknippas med den uråldriga same-rasismen som råder i delar av Sverige. Jag har själv rötterna i inlandet, jag vet.

Återigen hänvisar jag till 11 september, efter vilket man inte kunde uttala en ifrågasättande tanke om USA utan att inleda med "Ja, 9-11 var ju fruktansvärt och terrorism i alla dess former är fel, men..." Och då har jag inte ens dragit "the nazi card"...

Jag upprepar återigen att ingen står över all kritik. Den som vill döda rovdjur gör det ofta av personlig vinnings skull, t ex för att skydda egna betesdjur. Ni som har en avvikande uppfattning; menar ni att saker bara händer at random, liksom sådär? Att det lika gärna kan vara den albanske bilförsäljaren Bogdan i München som satt ut fällan, som renägaren Olle i närmsta (same-)by? Är jag fördomsfull om jag misstänker Olle i första hand, eller är jag bara krass realist? (Om jag däremot i nästa andetag drar till med att "Samer (albaner) dödar ju rovdjur i parti och minut bara för att de är samer (albaner), alla vet ju hur dom är", då är jag bara ett kräk, kort och gott).

Tyvärr visar det sig lite för ofta vara så att fördomar har något slags fog för sig, även om deras konsekvenser är förjävliga vilket gör dem oacceptabla.

Kan bara instämma.
 
Strykarräven;354305 sa:
menar ni att saker bara händer at random, liksom sådär? Att det lika gärna kan vara den albanske bilförsäljaren Bogdan i München som satt ut fällan, som renägaren Olle i närmsta (same-)by? Är jag fördomsfull om jag misstänker Olle i första hand, eller är jag bara krass realist.
Nej sådana här saker händer oftast inte "liksom sådär" och inte heller har någon här uttryckt att det är troligt att det är Bogdan och hans polare som har gjort det. Fördomsfull är förhoppningsvis inte rätt ord för det du är, men jag menar att du glömmer en stor del av verkligheten när du utgår från att det är samer som har utfört brottet.

Det finns 20 000 samer i hela Sverige. De flesta av dessa bor i Stockholm. I Kiruna kommun bor ca 18 000 personer. Några av dem är samer och några av de samerna är medlemmarna i Gabna sameby. Flera år i rad har de ansökt hos Kiruna kommun om skoterförbud under vårvintern i området mellan byarna Abisko och Torneträsk. Varje år har de fått avslag. Utom i fjol när en enig kommunstyrelse oväntat beviljade ansökan och beslutade om skoterförbud från 1 april tills det blir barmark - i Sveriges kanske skoterägarstugtätaste område, under bästa skotersäsongen. Läs mer till exempel här: http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1266744

Många skulle kunna tänka sig att vrida nacken av samerna i det läget. När skoterförbudet genomfördes även i år tänkte en del ut hur de ska se till att samerna aldrig mer får igenom det förbannade skoterförbudet!

Jag säger inte att jag tror att det är så det har gått till. Men det är en spekulation som är minst lika trolig som att samebyn skulle riskera att förlora förtroendet när de efter flera års försök fått undan det största störningsmomentet mot renarna.
 
Jag upprepar återigen att ingen står över all kritik. Den som vill döda rovdjur gör det ofta av personlig vinnings skull, t ex för att skydda egna betesdjur. Ni som har en avvikande uppfattning; menar ni att saker bara händer at random, liksom sådär? Att det lika gärna kan vara den albanske bilförsäljaren Bogdan i München som satt ut fällan, som renägaren Olle i närmsta (same-)by? Är jag fördomsfull om jag misstänker Olle i första hand, eller är jag bara krass realist? (Om jag däremot i nästa andetag drar till med att "Samer (albaner) dödar ju rovdjur i parti och minut bara för att de är samer (albaner), alla vet ju hur dom är", då är jag bara ett kräk, kort och gott).
.

just det.. så är det..
 
Jag säger inte att jag tror att det är så det har gått till. Men det är en spekulation som är minst lika trolig som att samebyn skulle riskera att förlora förtroendet när de efter flera års försök fått undan det största störningsmomentet mot renarna.

När du spekulerar är det ok, när andra gör det är det olagliga inlägg?
 
När du spekulerar är det ok, när andra gör det är det olagliga inlägg?
Det är en berättigad fråga. Jag försökte i tidigare inlägg påpeka att det finns flera infekterade frågor som kan ligga bakom ett sådant här brott. (Skoterfrågan är bara en av dem.) Jag ville inte ge exempel eftersom det egentligen känns onödigt, men när det kom motargument som ”är det troligare att det är albaner eller andra folkgrupper som gjort det” så tänkte jag att jag nog trots allt måste vara tydligare, för att visa att det inte är så självklart vem eller vilka som ligger bakom.
Jag tycker nog också att det är en liten skillnad mellan att peka ut en folkgrupp och att ge exempel på problematik. Men ingen står över all kritik som det så klokt har sagts här tidigare.
 
*suck* vad många problem som försvunnit om man tagit bort bidragssystemet för företag och låtit alla företag som inte bär sig gå i konkurs..
 
Fördomsfull är förhoppningsvis inte rätt ord för det du är, men jag menar att du glömmer en stor del av verkligheten när du utgår från att det är samer som har utfört brottet.
Nej, jag tror inte du eller någon annan på forumet ska spekulera särskilt mycket i min eventuella fördomsfullhet, eller "hoppas" för den delen. Det finns mycket jag inte vet, men det är jag bevisligen inte ensam om.

Och jag har inte utgått ifrån att någonsomhelst utfört brottet. Att spekulera i vem som har något att vinna på att begå en handling är inte riktigt samma sak. Det är du som utläser det, med dina förutfattade meningar om oss som skriver sådant. Sådana förutfattade meningar som vi alla har.

Tack för i afton.
 
Vad jag hänger upp mig på är att man pekar ut en grupp bevis utan och gömmer sig bakom "Jag vill inte peka... MEN...".

Jämför den lokala skvallertanten (alla som känner sig som tanter får ursäkta):
"Jag vill inte komma med skvaller MEN Fru Olsson..."

eller Svensson som säger (alla Svensson får också ursäkta):
"Jag är ingen rasist MEN jugoslaver...".

Ska man peka ut någon så ska man ha på ordentligt på fötterna, och stå för det också, eller ge f-n i att peka.

En sak verkar vi i alla fall vara överens om att den som satt fällan är en idiot.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Mitt i naturen (Apelgren i sitt esse) Vilda djur 2
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.