vad vill du att ditt barn ska lära sig?

hej
har börjat planera på ett projekt arbete och tänkte under 2 dagar försöka lära barn (i 12 års åldern) lite olika saker som dom kan ha nytta av.
T.ex. göra upp eld,knyta knopar ocg bygga vindskydd, men jag undrar om ni har några ideer på vad ni skulle tycka va bra om era barn fick lära sig.

Vore tacksam för svar:)
 
Jag tycker nog att dina idéer med knopar m.m är mycket bra.
Men jag skulle nog fokusera på att barnen får lära sig saker i grupp så de lär sig att samarbeta.
Det behöver inte vara så krångligt.
//Peter
 
Hallå där,
Intressant tanke. Jag skulle säga att bra saker att lära barn är riktmärken i naturen t ex att de flesta träd har grövre grenar och är tätare på sydsidan
- Att Myrstackarna är störst på sydsidan.
- Att solen går upp i öster och ner i väster (tro det eller ej, men det är ingen självklarhet).

Av ren nyfikenhet måste jag bara undra i vilket forum du tänkt dig att utbilda?

Lycka till
/Johan
 
Orientering i all ära, men för barn är det "Hitta Vilse" som gäller. http://www.civil.se/utbildning/hitta_vilse.pbs

Om man har en klocka tillsammans med solen så kan man orientera skapligt. Hellst ska det vara en analog, men det funkar med digital/mobiltelefon också om man är 12 år och improviserar lite)
Vrid klockan så timvisaren är mor solen, mitt emellan 12 och timvisaren ligger söder. Gäller för normaltid. För sommartid så skiljer det en timme men det spelar ju mindre roll när det viktigaste är att man inte går i cirklar. Men "hitta Vilse" är nog att föredra i alla lägen.
 
Något som jag skulle vilja ha lärt mig när jag var i den åldern är "5 ätbara skogsväxter" eller nåt sånt. Så att ungarna förstår att naturen är full av mat.
 
Kanske svårt att presentera på ett bra sätt eftersom döden kan vara känsligt ämne men:

Fakta 1: Nästan alla dödsfall i överlevnadssituationer beror på stress och uppgivenhet
Fakta 2: I princip allt vatten i Sverige är drickbart.
Fakta 3: Man klarar sig utan mat i flera veckor (alltså ingen orsak till stress om man inte har mat)
Fakta 4: Inga djur i Sverige är särskilt giftiga (jordgeting är giftigast men i princip alla överlever en attack), och inga djur jagar människor (inte ens varg eller björn, även om de kan bli farliga när de blir trängda) = ingen stress i skogen för djurens skull.
Fakta 5: Det finns få fall av ödemark som man kan hamna i som man inte hittar civilisationen om man går en dag åt samma håll. Även om man tycker man är vilse långt bort är det i princip alltid hus och vägar i närheten.

Fakta 3-5 är i stort sett ämnade att stödja Fakta 1. Fakta 2 är det som ger den långsiktiga överlevnaden.

Jag har hört så mycket myter om dessa fakta i min ungdom och framför allt i skolan så pratas det mycket om det framför allt efter filmer på TV med anknytning till överlevnad. När det gäller att allt vatten är drickbart så är jag själv ett levande bevis för det. Dricker alltid vatten direkt ur sjöar och bäckar när jag är ute och rör mig. Om man håller sig lugn och dricker mycket vatten klarar man sig upp till 10 veckor utan mat om man inte drabbas av omständigheter som köld, vandring eller sjukdom (empiriskt bevisat av IRA). Har själv blivit biten av huggorm och många av mina kamrater också (stenigt och soligt där vi lekte som barn) och vi har aldrig ens besökt läkare för det. Min far körde över ett jordgetingbo (som enligt expertis är giftigare än huggorm) och fick flertal stick utan större biverkningar. Och när det gäller fakta 5 så kan ni ju själv kolla på kartan och sedan försöka dra ett streck i 2 mil åt någon riktning utan att stöta på en väg.

Detta är fakta som jag alltid tar upp i friluftssammanhang och med arbetskollegor som visar intresse. För de som reser med flyg och undrar över sådana situationer brukar jag också nämna att levern klarar 3 dl havsvatten varje dag och att vätskan och saltintaget bara är positivt i varma miljöer. Att beakta dock att för mycket saltvatten kan vara rent dödligt eftersom överskott av salt i kroppen tas ut genom urinen och kroppen därmed dumpar vatten i kampen mot saltet.
 
Ronja_bär_kamera;352709 sa:
hej
men jag undrar om ni har några ideer på vad ni skulle tycka va bra om era barn fick lära sig.

Vore tacksam för svar:)

Jag tror det viktigaste är att barnen har roligt ute i skogen, på havet eller i fjällen. Med tiden växer (förhoppningsvis) intresset för natur och mijö på ett naturligt sätt.
 
Jag tror det viktigaste är att barnen har roligt ute i skogen, på havet eller i fjällen. Med tiden växer (förhoppningsvis) intresset för natur och mijö på ett naturligt sätt.

Men det här är ju tolvåringar, inte femåringar. Lite sent att lägga den där grunden och bara låta dem springa omkring och leka. Med tanke på att de snart är tonåringar är risken stor att det inte finns något "med tiden". Har man inte naturintresset när man är 12 finns nog inte tid att börja från början.

Det behövs nog nåt mer konkret för att fånga deras intresse.

Men det är klart att de måste ha roligt :)
 
Det som är viktigaste är vad man gör om man går vilse...visst lära dem sig det när de är yngre men det är aldrig fel att upprepa det på ett mer utvecklat sätt.

Sedan overlevnads basics, hur man hantera en kniv i skogen är viktigt med.

Hoppas att det blir lyckad!
 
Om....

Om det blir två dagar med heldagsregn...Vad gör du då och hur kan du förhindra böta, kyla etc samt behålla humöret på plussidan?
Lycka till!
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7
williek Tälta med barn. Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.