astma&allergi

hallå.
ny på denna sidan som verkar hur bra som helst.
nu till frågan,det är så att jag och grabben ska ha lite uteliv i skogen till sommaren och testa på att äta lite av skogens skafferi.
har läst om gran & tall barrs te och björk som används till bla tvål,men det e så att han e allergisk mot det.
finns det nått substitut till bla te och tvål?
Mvh jonny
 
Kolla med en allergolog men har mkt svårt att tro att man är allergisk mot löven. I de fall korsallergi yttrar sig med mat är det stenfrukter, äpplen o dyl....
Ring sjukvårdsupplysningen eller kolla med allergimottagningen.
 
Om barnet är björkpollenallergiker ska du inte plocka björklöv när han är med! Risken att det finns pollenrester är stor.

Te kan man göra på många saker i naturen. Blåbärsblad (och blåbär om de är mogna) och maskrosblad och -rötter, till exempel.

Tvål låter onödigt :)
 
då får det nog bli te på blåbärsblad och maskrosblad istället.
hygien är väl ingen dålig ide´?
finns det nåt annat som man kan använda som tvål?
har för mig att Hundkäx kan användas som det?
 
vet inte om han e allergisk mot löven men iaf mot pollen

Är pollenallergiker (enligt läkaren "mot alla träd som blommar...fast inte gran"). Vet inte varför jag gjorde det men jag har provat att tugga på ett björkblad. Nu kan det ju ha funnits pollenrester på bladet (det såg dock rent ut), men reaktionen kom ganska så snart. Så, ja - är man allergisk mot pollen från ett visst träd så kan man vara allergisk mot bladen också...
 
Är pollenallergiker (enligt läkaren "mot alla träd som blommar...fast inte gran"). Vet inte varför jag gjorde det men jag har provat att tugga på ett björkblad. Nu kan det ju ha funnits pollenrester på bladet (det såg dock rent ut), men reaktionen kom ganska så snart. Så, ja - är man allergisk mot pollen från ett visst träd så kan man vara allergisk mot bladen också...

Ehh, självmordsbenägen? ;)

// Jocke, pälsdjursallergiker som brukar vara hundvakt åt 6 st isländska fårhundar ;)
 
Ok...tänkte inte spela det här kortet och jag gör det under förutsättningen att all hantering av allergogener KOLLAS MED LÄKARE!
Det som framkallar matallergier hos pollenallergiker, s k korsallergi, är ett protein som bryts ner av värme. Jag kan t ex inte äta äpple, morötter eller jordnötter p g a min pollenallergi, men äppelkaka, kokta morötter och torrostade jordnötter går bra. Så äter du råa björklöv eller gnider dig med dem i hygiensyfte kanske du får en allergisk reaktion. Kokar du te på löven skulle det storligen förvåna mig. Med detta sagt kanske du ändå ska koka annat te...

Ovanstående gäller bara pollenallergiker. Nötallergiker tror jag inte blir hjälpta av tillagning. Säger det bara så att ingen går och har ihjäl någon stackars allergiker.
 
Vättlefjäll;348137 sa:
Ok...tänkte inte spela det här kortet och jag gör det under förutsättningen att all hantering av allergogener KOLLAS MED LÄKARE!
Det som framkallar matallergier hos pollenallergiker, s k korsallergi, är ett protein som bryts ner av värme. Jag kan t ex inte äta äpple, morötter eller jordnötter p g a min pollenallergi, men äppelkaka, kokta morötter och torrostade jordnötter går bra. Så äter du råa björklöv eller gnider dig med dem i hygiensyfte kanske du får en allergisk reaktion. Kokar du te på löven skulle det storligen förvåna mig. Med detta sagt kanske du ändå ska koka annat te...

Ovanstående gäller bara pollenallergiker. Nötallergiker tror jag inte blir hjälpta av tillagning. Säger det bara så att ingen går och har ihjäl någon stackars allergiker.

det blir nog Te på blåbärslöv och maskrosblad då.
det är bara så man får lite överlevnads känsla.
ska väl kolla på biblioteket efter en växt och bär bok,så man får lite variation på maten.

har ni även några tips man kan göra i skogen?
1.göra eld med bågdrill
2.bygga bivack
3.äta av skogens grejer
4.fånga fisk med pilbåge?
 
Senast ändrad:
4.fånga fisk med pilbåge?
Såvida du inte tänker fästa en rev i någon av ändarna och meta är det strängeligen förbjudet. Vet ej när förbudet mot ljustring infördes men det har några år på nacken. Någon annan som vet?

Nu skriver du inte hur gammal "grabben" är men Gissa bajset är en hit hos de mindre. Se bara till att kunna bajset eller ha ett facit i form av bilder på de vanligaste bajsen med dig.
Har man naturintresserade kids kan man utveckla Gissa-konceptet hur långt som helst... Träd, fågelsång, spår....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.