cykelvagn: nordic cab?

Rip Off

Ser ut som en ren Chariot rip off.

Vikt och mått verkar också vara i samma härad. Billigare dock....även om priserna ges i NOK så blir det omräknat i SEK säkert billigare än Chariot.

Verkar vara praktiskt med hård bottenplatta
och ett STORT PLUS är att det anges att sätena kan fällas....det är den absolut sämsta saken med Chariotvagnarna idag att de saknar den funktionen

Har Chariot idag och skulle nog kunna överväga en sån här om jag stått inför nyinköp idag.
/M
 
Den är ungefär 12 cm smalare än syskonvarianten av Chariot. Därmed kan jag inte se att det går att ha två barn i den, om de inte är mycket små. Vi har en 3-åring och en 7-månaders i vår Chariot. Det är trångt.

Skulle ändå vara intressant att höra om någon har testat den!

/OJ
 
Har provrullat en Nordic Cab

Jag har tittat på och provrullat en Nordic Cab och tycker den verkar minst lika bra som Chariots Carriers vagnar. De är väldigt lika, men tillräckligt olika för att inte vara plagiat. Det finns för- och nackdelar med båda som man får överväga utifrån sina egna behov.

Har just sålt vår Chariot Cougar 2 för att den är för bred - den går inte in genom hissdörren... I början tog vi av ena bakhjulet för att få in den i hissen, men det blev för bökigt och sedan blev den bara stående. Tyvärr, för det är en fantastiskt vagn. NC är ca 12 cm smalare (perfekt för vår hiss!!!), som konstateras i ett tidigare inlägg, men de jobbar på att ge sidostyckena lite mer armbågsutrymme utan att tulla på den totala bredden.

Till skillnad från CC:s vagnar så är fler delar utbytbara, om man har en äldre NC kommer man t.ex. att kunna byta till de nya sidostyckena. Fiffigt! Den går också att förvandla till takbox(!) och om man har hund finns det dragsele så att även hunden kan dra, med vagnen på hjul eller skidor.

Ett minus för NC är att den blir längre med cityhjulen på än CC, vilket är bökigt om man ska åka buss, spårvagn eller tunnelbana. De har heller inte någon hängmatta för småbarn, men Webers liggdel passar i NC. Som sagt så finns det många fördelar med båda fabrikaten.

För mej talar bredden, det lägre priset och att delarna är utbytbara (och bakåtkompatibla) till Nordic Cabs fördel. Nu säljs de även i Sverige vilket gör den lättare att få tag på (http://www.nordiccab.se). Den sålda Charioten täppte till ett hål i plånboken, men när ekonomin tillåter skaffar vi en Nordic Cab och då får jag återkomma med rapporter om hur den är att använda!
 
hm typiskt den är ju tom billigare i Sverige. Känns dock lite onödigt att åka till Sverige för att köpa den när vi bor en knapp mil från Langhus.

Sykkel-/barnevogn kostar 1000 sek mer i Norge.
 
Har kollat

Hej!

Har också kollat på nordic cab. Problemet när man ser den på riktigt tyckte vi var att den nästan försöker vara för många saker samtidigt utan att egentligen bli bra på något. Nu har inte jag sett en chariot så jag kan inte jämföra men jag var besviken. Den kändes ganska klumpig som vagn men det största problemet för oss var storleken i hopvikt läge. Med hund och barn vill man ha en platsbesparande sak. Det tyckte jag inte nordic cab var speciellt jämfört med vår joggingvagn som blir pytte liten när den är ihopvikt och att ha med en cykelsits till cykeln och kanske en liten packvagn istället.

Blev personligen ganska imot cykelvagnar för barn efter att ha kollat på utbudet. Det känns tryggare att ha ungen bak på cykeln, inte minst så att man kan prata med dem. Hur annars ska man svara på frågan "e de?"?

Självklart skillnad om man har mer än ett barn. Kanske återkommer om ett par år med en annan syn.
 
Jag har kollat på chariot och croozer. Jag lutar nu åt att köpa en Nordic cab eftersom det går att fälla sätet!! Alla jag pratat med har sagt att det är nackdelen med cykelvagn men barnen har sovit gott ändå. Grymt att det finns en vagn med den funktionen.
Har någon här testat att fälla sätet. Gör den att säkerheten blir sämre? Går det att köra med sätet nedfällt?
Annars verkar nordic ha fler fördelar för mig. Jag vill, som någon skrev tidigare, ha en smidig vagn som tar liten plats.
 
Bredden egentligen större än chariot.

Om man kollar närmare på vagnarna ser man att nordic cab har mindre yttermått, men större innermått på sitsen.

Det borde därför funka bra med två barn i den.

Chariot2 : Mått sätet 50-50-65 cm
Nordic cab: Mått sätet 55-60-65 cm

Mindre yttermått är ju aldrig fel...

Vi har en cougar2 och det är på gränsen för två barn på 2 och 5 år som vi har provat med.
/ Niclas
 
Jag har kollat på chariot och croozer. Jag lutar nu åt att köpa en Nordic cab eftersom det går att fälla sätet!! Alla jag pratat med har sagt att det är nackdelen med cykelvagn men barnen har sovit gott ändå. Grymt att det finns en vagn med den funktionen.

Det här med fällbart säte pratas det ofta om, även till sulkys osv. Jag måste säga att det känns som en överskattad feature. De flesta barn jag känner kan sova i vilken ställning som helst. Sittande är nog en av de bekvämare...

/OJ
 
Nu när vädret är så härligt så känns det som att jag vill ha en vagn helst på momangen. Det är så härligt att susa på cykel jämfört med att promenera med vagn eller bärsele.

Tycker nog ändå att det verkar skönare att ligga och sova. Fast med cykelhjälm är det kanske hugget som stucket att sitta eller ligga.

Nästa vecka ska det köpas en vagn och ut på tur :) :)
 
Det blev en Chariot Cougar. Hurra!
Och sonen verkar gilla den starkt (skriker inte som i sittvagnen). Vi hittade en begagnad, den var utan cykelsetet så nu ska vi bara köpa till det och sen ge oss ut. Det ska bli toppen :)

Jag tyckte att Nordic var skramlig och stor när jag fick se den i verkligheten. Croozern var märkbart tyngre även om vi bara rullade den inne i affären. Cougarn är lätt som en fjäder och smidig. Inga problem med att sova i den heller...
/Frida
 
Nordic Cab alt Cougar2

Har precis köpt en begagnad Cougar2. Var inne på NC först men den var något omständig att fälla ihop, vilket är en nackdel för mig då jag behöver kunna ta den med mig snabbt och smidigt i bilen.
Är jätte nöjd med Cougarn, den funkar väldigt bra på våra grusvägar, både som barnvagn och cykelvagn. Är lätt att ta med i bilen. Stora tjejen ÄLSKAR den , pussar den godnatt varje kväll.
Tänker köpa till en bagagehylla och hängmatta, hoppas dom funkar lika bra som vagnen.
/ Irré
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.