Grym tjuvjakt på björn..

Ja på den hiskeliga tidsrymden av 6 år har hela jägarkåren bytts ut och blivit fromma som lamm, allihopa.

Nä det finns rötägg inom den kåren som inet de flesta andra grupperingar av människor.

Men tror du verkligen att hela Sveriges jägarkår ligger bakom utplaceringen av fällorna i Ö-kalix ?
För om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver att det är mindre vanligt nuför tiden. det kan du ju tolka på ditt sätt att jag påstår att hela jägarkåren har har på 6 år bytts ut, från pilsnergubbar till fromma lamm, men det var inte så jag menade i vart fall.

Det var tydligen 2001 som det förra exemplet hände, nu (2007) påstås det att det har hänt i Sverige igen, även om det stämmer, så visar det sig att det inte är alltför vanligt nu mera, Ett fåtal upptäckta fall på 6 år visar ju detta.
Jag vill med bestämdhet påstå att detta grymma jaktsätt var betydligt mer vanligt förr i tiden, och då menar jag inte i slutet av förra seklet utan då i början på det. Men det användes dock mera av slagfällor, som dock är minst lika djävulst plågsamt för djuren och precis lika förbjudna som jakten med "Tomfatsåteln".

Men visst finns det rötägg inom jägarkåren som i andra grupperingar i samhället. Många gånger kan det till och med vara samma människor. Men Svenska Jägarförbundet gör ett bra jobb, och har styrt upp jakten på ett föredömligt sätt, mot som det har varit tidigare.

En av anledningarna till att jaktbrotten är svårupptäckta, är nog oxå för att det används ("Humana")skjutvapen, som ju bara syns (och hörs) vid själva "Skottögonblicket", till skillnad från fasta slagfällor och dyl. som ligger ute och "Jagar" hela tiden. För folk som upptäcker dessa fällor har nog mycket liten sympati med den idiot som placerat ut dom, och anmäler nog denna typ av jaktbrott utan betänkligheter.
 
Senast ändrad:
Morgon Jonte.

Nej jag tror inte att alla är rötägg, har aldrig sagt det heller (och om du läser vad jag skriver så tror jag du inser att jag inte heller skrivit det).

Men du avfärdade artikeln ganska kortfattat med att bara hänvisa till att man skulle kolla publiceringsdatum. Inga förklaringar till vad du menade eller nått. Och jag tror INTE att endast rötäggen hunnit dö av hög ålder under dessa 6 år (döden brukar drabbba oss alla lika, rötägg elelr inte).

Sen hur många gånger det hänt utan att det hamnat i tidningen kan man ju alltid undra. Jag tror inte att tidningen har en 100%-ig rapportering av sånt. Finns nog fler fällor än de skriver om.
 
Svartmåla jägare

Morgon Jonte.

Nej jag tror inte att alla är rötägg, har aldrig sagt det heller (och om du läser vad jag skriver så tror jag du inser att jag inte heller skrivit det).

Men du avfärdade artikeln ganska kortfattat med att bara hänvisa till att man skulle kolla publiceringsdatum. Inga förklaringar till vad du menade eller nått. Och jag tror INTE att endast rötäggen hunnit dö av hög ålder under dessa 6 år (döden brukar drabbba oss alla lika, rötägg elelr inte).

Sen hur många gånger det hänt utan att det hamnat i tidningen kan man ju alltid undra. Jag tror inte att tidningen har en 100%-ig rapportering av sånt. Finns nog fler fällor än de skriver om.
Det är ju Du som börjar med att påstå att jag har påstått att jägarkåren på 6 år blivit fromma som lamm !
Läs om vad jag skrev.

Och jag avfärdar inte alls artikeln mindre kortfattat än vad som behövs, för att inse att hela reportaget är fejkat.
För det första, att påstå att björnjakten på filmen utspelar sig i dag i Sverige, är ljug.
För om man som jag skrev, kikar på skotrarna i filmsekvensen som användes, så ser man att det är öststatsskorar, och dom har dom aldrig sålts i Sverige, anledningen är att dom är hopplöst omoderna jämfört med dom produkter som tillverkas i väst.
Sedan så ser man ju kläderna på jägarna, inte riktigt är sånt som finns och används i Sverige.
Men jag skrev också att tjuvjakt med snöskoter visst förekommer i Sverige. Framförallt i områden där det inte finns några "vittnen".

Det exempel på "Tomfatsåteln" som drogs upp i filmen, påstås ha hittats i Sverige, varför talar man inte då om vart platsen är ?
Vem vill man skydda och varför ?
inget svar på dessa frågor visades upp i reportaget, därför vill jag påstå att det som beskrivs på filmen inte heller är från Sverige, utan troligtvis från något öststatsland. Men visst har det bevisligen hänt i Sverige och Överkalix, enligt artikeln i NSD från 2001.

Därför påstår jag att tjuvjakt med "Tomfatåtel" inte direkt så vanlig i Sverige nu mera.
Men att det var betydligt vanligare förr i tiden och då menar jag inte i slutet av förra seklet, utan vid förra sekelskiftet. Men att det vid den tiden användes mer slagfällor än "Tomfat", trots att även dessa är förbjudna för jakt i sverige.

Jag påstår vidare att om dessa redskap fortfarande skulle användas med stor omfattning i Sverige, så skulle man defintivt hitta betydligt fler fällor än vad som görs.
För trots att norra norrland är stort och glest befolkat, så färdas det ändå otroligt mycket folk i skogarna och en björn som fastnar i en sådan här fälla lever garanterat om en hel del, innan döden kommer som en befrielse.
Personer som hittar en sådana här grym fälla, har garanterat ingen sympati med den idiot som satt ut den och polisanmäler direkt en sådan här sak.
Jag skrev oxå att jaktlag och samebyar har mer att förlora än att vinna på att sätta ut sådana hära fällor på "sina" marker

Med bakgrund av detta, så påstår jag att då det i modern tid inte hittas något större antal av dessa fällor i Sverige, så är denna grymma jaktform dessbättre inte lika vanlig idag som förr. Men givetvis så är det inte helt säkert att alla fällor hittas. Men nog måste väl ändå minst 50% av fällorna hittas om dom var sprida runt om i skogarna.
Och är det då 6 år sedan den sista ällan hittades i Sverige, så måste du väl ändå hålla med om att det dessbättre inte är så vanligt med dessa i Sverige i vart fall.

Och till sist, vad säger att det är jägare som satt ut fällorna ?
 
Senast ändrad:
Du skrev ett inlägg med den korta meningen att man skulle kolla på artikelns datum. Men nu orerar du långt och länge om filmen. Nåja, fakta är ju att för 6 år sedan hittade man en fälla. Det är svårt att förneka (såvida man inte är konspiratoriskt lagd). Huruvida filmen är gjord i sverige, ryssland eller på månen har jag ingen större åsikt om. Det var ditt korta avfärdande av artikeln som jag opponerande mig emot.

Sen var jag påstår att du ska ha påstått att alla blivit froma som lamm förstår jag inte riktigt. Det var jag som i mitt svar till ditt uttammande

Lägg märke till när artikeln är publicerad

I en något raljant ton skrebv om detta. Men tydligen så var det ett känsligt område. För du hittade iallafall alla tangenter på skrivbordet och skrev långa komplicerade svar (framförallt om en film som jag inte ens kommenterat i de aktuella inläggen).

Men vi verkar iallafal vara överens om att det finns röttägg lite varstans, så vi kan väl ena oss i vår pessimistiska människosyn och sluat med "du sade" och "jag sade", jag kommer iallafall inte svara på mer sånt nu. (för det är så himla lätt att folk missförstår)

Christian
 
Du skrev ett inlägg med den korta meningen att man skulle kolla på artikelns datum. Men nu orerar du långt och länge om filmen. Nåja, fakta är ju att för 6 år sedan hittade man en fälla. Det är svårt att förneka (såvida man inte är konspiratoriskt lagd). Huruvida filmen är gjord i sverige, ryssland eller på månen har jag ingen större åsikt om. Det var ditt korta avfärdande av artikeln som jag opponerande mig emot.
Sorry, då förstår jag vad du avser.
Men man bör nog läsa en tråd från början och sätta sig in i hur folk tycker och tänker i den fråga som diskuteras, innan man kommenterar lösryckta inlägg.
I detta fall så hade du då kunnat läsa vad jag skrivit och uttryckt tidigare om hela denna sak.

Sen var jag påstår att du ska ha påstått att alla blivit froma som lamm förstår jag inte riktigt.
Christian

I inlägg #25 uppfattar jag som att du raljerar över mitt tidigare påstående.
 
Kika in på denna länk:
http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken.php?visaFilm=&pid=130&title=Jaktäventyr del 3

Verkar inte helt omöjligt att just den jaktfilm som beskrivs och diskuteras i denna tråd är filmad i Ryssland.
Men är det inte att vara medskyldig till ett jaktbrott, att vara med och filma det ?
Men det är kanske fullt lagligt i Ryssland, att jaga från motorfordon ?

Jo självklart. Men som sagt innan, det är INTE Fernström som filmat det utan jägarna själva. De sa de åtminstone på Rapport när de visade bilderna.
 
Jo självklart. Men som sagt innan, det är INTE Fernström som filmat det utan jägarna själva. De sa de åtminstone på Rapport när de visade bilderna.

Javisst så var filmen enligt reportaget filmad av jägarna själva, i norra Sverige.

Men om du kikar på filmen lite nogrannare så ser man att det är ett ryskt märke (Buran) på snöskotrarna som används, ett märke som aldrig sålts i Sverige. så sannolikt är filmen inspelad i Ryssland, eller i något annat öststatsland, där detta skotermärke finns.

Går man in och kikar på den inklistrade länken till Fernströms hemsida, så hittar man en del intressanta artiklar från bland annat björnjakt i Ryssland. Så kanske att Fernström var med bakom kameran, men det får ju var och en spekulera själva i. Men Svenska jaktlagar gäller ju inte i Ryssland. Dessutom så är kanske jakt från motorfordon tillåten där, vem vet, känner själv inte till ett dugg om dom ryska jaktlagarna ?

Men visst så har vi problem med jakt från skoter i sverige oxå, och då framförallt på djärv, men oxå på björn. Men jag vet som boende i norra Sverige, att det inte är lika vanligt som det sägs i filmen.
 
Senast ändrad:
Fernström förnekar numera att han påstått att det är filmat i sverige.

mail till Erik Fernström:



Hej Erik

Jag skulle vilja ha svar på ett par frågor angående filmmaterialet som du har gett SVT:s Rapport tillgång till.
Varför säger du att materialet är filmat i norra Sverige?
Är det kanske så att du har filmat det själv under dina resor i Ryssland?
Varför vill du smutskasta Sveriges alla snöskoterförare ?
Jag kan med säkerhet säga att bilderna på björnjakten är från forna östblocket, förslagsvis Ryssland.
Varför säger jag att det är från forna öst tänker du, det är uppenbart när man ser snöskotrarna som är med i repotaget, de är av märket Buran som är en rysk snöskoter och som aldrig har sålts utanför östblocket, och dessutom de typiskt ryska kamokläderna på förarna.

Tacksam för svar

xxx
Snöskoterägare
Norrland

Och svaret:

Hej xxx
Jag har aldrig sagt att det är filmat i norra Sverige. Jag har överhuvudtaget inte sagt var det är filmat.
Vad jag har sagt är att det skulle kunna vara filmat i vilket som helst av de länder på norra halvklotet där man kör skoter.
Som du vet så går snöskoterjakten till på samma sätt i alla länder .
I och med ovan har jag alltså inte haft för avsikt att smutskasta snöskoterägare i Sverige utan enbart dom som bedriver jakt med skoter i något land.
Jag kan lova dig att även ryska snöskotrar finns i Skandinavien precis som finska och kanadensiska finns i Ryssland. Verkligheten består inte enbart av det som ev står i snöskotertidningar.
Min målsättning är alltså att komma åt den illegala jakten med skoter .

Ha en bra vinter
Mvh
Erik
 
Men snälla nån!
Det är inte Fernström själv som filmat det som är med i inslaget - i reportaget säger de ju att det är jägarna själva som filmat- ryska som svenska som kanadensiska. Sen att Fernström fått tillgång till det och i sin tur gett det till Rapport är en annan sak.

Fernström sa faktiskt aldrig i reportaget att det är i norra Sverige, däremot sa reportern (Elisabeth Höglund) det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett) Vilda djur 7
Småtärna Byggkonstruktion på tallstam? Vilda djur 7
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
Stordrulen Stenmården på väg till Sverige, orsakar stora skador. Vilda djur 1
rimfrosty Läten på landet Vilda djur 9
Moga Djurens spår-grupp på Facebook? Vilda djur 2
fjällkvanne Slingrigt spår på gräsmattan Vilda djur 7
avslutmedlemskap0904 Tält för titta på orrspel Vilda djur 0
KLAGER Norge överväger att avliva all vildren på Hardangervidda Vilda djur 2
tuneluna Vilken fågel på bilden? Vilda djur 1
KLAGER Svenskar skämmer ut sig på Dovre i Norge Vilda djur 6
GKB Klösmärken på tall Vilda djur 15
UteMats Vilket djur? (spårstämplar på kalfjäll) Vilda djur 3
andyyy Den olagliga jakten på elfenben Vilda djur 17
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
KLAGER 1/3 av renarna på Sydgeorgien utrotade Vilda djur 24
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Jaden Konstiga ÄGG på fönrstret Vilda djur 4
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
KLAGER Slut på ringmärkning av fåglar? Vilda djur 3
majjen Fågelskådning på Tvärsnytt ikväll Vilda djur 2
Vilsen Hund på fjället. Vilda djur 6
millimeter Vilken fågel? (Bild på fjäder.) Vilda djur 4
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
ripnils Bättre myggmedel på G? Vilda djur 4
swefatalerror Följ familjen på taket! Vilda djur 0
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
kristofer_wallmark Att tänka på/tips inför bäverfotografering? Vilda djur 11
utemänniska Snokande snok på berget Vilda djur 4
janstj Tillgången på Ripa i fjällen? Vilda djur 4
g-l Falkar på Mallorca Vilda djur 3
GustavOh Fågeln på balkongen? Vilda djur 3
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
srpp Bra fågelbok med foton på svenska? Vilda djur 14
Staffan Andersson Skyddsjakt på Tuorponvargen Vilda djur 21
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
thureb Fladdermus som flyger mitt på dagen Vilda djur 8
Toffs. Björnlukt på flaska! Vilda djur 2
avslutatmedlemskap1004 Fåglar på Djurgårn´ Vilda djur 3
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26
söderlund Fågelbok på nätet Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.