Jägare och hund björndödade

Läs på www.op.se (Östersundsposten) Mina inlägg bygger på vad jag läst där angående det inträffade. I dagens tidning var det 3 sidor.
Björnen är troligtvis skjuten I alla fall är en stor björn skjuten av en mycket erfaren björnjägare.
Bosse
 
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=352

Det har spekulerats i om björnen kan ha varit skadskjuten eller skadad på annat sätt. Men enligt Björn Svanberg var den helt oskadad, förutom att den saknade en tand.

Jag har läst lite om björnangrepp i alaska m.m och det har ju hänt där att björnar med skadade tänder blivit extremt agressiva och dödat människor.
 
Sansad debatt?

Ett är klart händelsen är tragisk som jag tidigare skrivit, en annan sak är också klar att man löper större risk att bli skadad eller dödad av andra saker än björnar och andra vilda djur fast det känns orelevant här då det nu rörde sig om just björn.

Uppväxt i Jamtland har jag rört mig mycket i marker med en växande björnstam, jag har spårräckt björn på skidor på vårskare, jag har bevisligen på andras iaktagelser vistats helt nära björn vid plockning av blodriskor. För ett par år sedan åt sig en björn fram genom mina föräldrars grannes svartvinbärsodling mellan byn och sjön. Där skryter inte folk med tjuvjakt och tjuvfiske och de skriker inte på att alla björnar skall utrotas och inte andra rovdjur med för den delen. Men de vill, rättmätigt, kunna känna sig hyfsat trygga när de rör sig i markerna för rekriation, bärplockning, fiske eller jakt. Vidare känner de sig, också rättmätigt, åsidosatta av samhället som innevånare i en allt glesare glesbygd som faktiskt behandlats på koloniala maner av centralmakten.

För att krafter som vill späda på och utnyttja rovdjurshatet för sina syften i glesbygden skall kunna sakligt bemötas så måste också händelser som den nu i Valsjöbyn och för ett par år sedan i Jokkmokk faktiskt sluta med att björnen spåras upp och avlivas, likväl som att allt för oskygga björnar också avlivas med skyddsjakt om de börjar vegetera och söka föda i soptunnor runt om i byarna eller riva tamboskap i stor utsträckning. Då kommer nog den eventuella hjältegloria som finns för tjuvjägare i glesbygden att snabbt blekna bort. Att respektera människorna som bor i glesbygden som människor och inte se dem som en andra klassens medborgare framstigna ur den "Sista färden" (ett synsätt som förvisso också bevisar att man inte fattat ett smack av den filmens budskap) är ett viktigt steg mot att vi alla som är intresserade av en rovdjursfauna värd namnet skall få uppleva den.
 
Senast ändrad:
Tidningarna är inte överens om var björnen blivit skjuten, inte vilka som var med vid jakten, inte vem som skjöt eller med hur många skott. Så förvirrande är media även med enkla objektiva fakta. Men björnen är död och det skall tas DNA test för att fastställa att det är 'rätt' björn som blivit skjuten. Skall man bara läsa en tidning så sätter jag min slant på Östersundsposten som bör ha folk på plats. Redan nu kommer krav om ändringar i rovdjurspolitiken och kravet lär bara bli ett.
 
Största risken?

Trist om detta späder på rädslan för björn och varg. Vi vet ännu inte om det verkligen var björn som dödade mannen eller om han dog av något annat och björnen kom som nummer två.
Farorna i skogen är inte björn. Varje år så vådaskjuts tyvärr flera jägare till döds. SVT hade ett inslag (http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=913178) om risken med hjärtinfarkt under jakten. Antagligen så är fästingen vårt farligaste djur med både dödsfall och livslång invaliditet.
 
Förstå flera

Ingen vet hur många björnar det finns. Några vetare talar om ca 2600-3000 björnar i sverige. Någon på länstyrelsen i Jäntland gissar på att det kanske finns upp emot 2000 björnar bara länet. Det är många björnar.... Nu ökar björnstammen i hela landet trotts att den illegala avskjutningen på många håll är större än den legala. För mig som har mina rötter i björntrakter känns det lite oroande. Jävlar, vad björn vi skulle ha här uppe om det inte sköts lite mer än kvoterna. Sedan att den tjuvjagas med så grymma metoder är rent förjävligt ( passar i ett annat inlägg också).

Jag har vuxit upp i Dorotea och jagat sedan jag kunde gå med pappa. Då såg vi mycket sällan en björnspillning och än mer sällan någon björn. För 10 år sedan såg jag ett par björnar och hade till och med skottchans på en på älgpasset. Han åt av det som var kvar av en älg jag skjutit ett par dagar tidigare. Hade jag bara fått ett par sekunder till så kanske... Nu ser vi björn ofta. I skogen, på vägen och i byarna. Runt sopor, spanandes in en hundlunch, går och kollar lite. I bland under älgjakt verkar det som det finns fler björnar på markerna än älgar.

Björnens huvudsakliga höstföda är bär. Älg-och renkalvar på våren bär på hösten. Flera tiotals kilo bär per dag. I år finns inga bär eller i alla fall mycket lite. Den björn som tros ha dödat mannen i Valsjöbyn var mager och utsvulten. Han såg antagligen ett mål mat i den bundna hunden, ja va fan bären var ju slut. Mannen hade otur, kom ut i fel ögonblick och fick 200 kilo utsvulten björn över sig. Mycket dålig stil att göra sig rolig över det !

Jag förstår att människor som bor utanför tätorterna och börjat se fler björnar och få dem tätare inpå sig känner sig både rädda och lite "övergivna". Ingen vet hur många som finns men alla som rör sig ute vet att det finns många fler än för några år sedan. Men, de som vet bättre säger att avskjutningen inte kan ökas. För ett eller två år sedan tog nog alla jaktlag i jämtland spillningsprover av björn. Den skulle kokas till DNA och de lärde skulle tala om hur många björnar som fanns. Det blev så mycket "skit" att svaret är fördröjt något år eller två

Har någon sett vad en förbannad liten, fet kamphund kan göra så bör man nog ha en hel del respekt för 200 kilo (ca tio stycken kamphundar i en!!!) förbannad, mager och skithungrig björn. Får man de nallarna på gården bland husdjur och barn är det väll inte så konstigt att bössan plockas fram hos de som har den möjligheten? Att sedan komma undan med självförsvar räknas nog som i princip omöjligt. Bättre då att ställa tillbaka bössan och plocka fram spaden.

Var inte så förbannat svarta eller vita i omdömena.
 
Senast ändrad:
Snubben;323763 sa:
Brukar man ha skjutklara bössor när man skall ställa ordning ett jakttorn?

Ja, det brukar man. I min fars jaktlag blev det vanligt då man observerat björn i terrängen. Bössor gjordes skjutklara utifall att något liknande det som nu inträffade i Lillhärdal skulle bli verklighet, dvs hunden kommer med en ilsken björn i släptåg.
 
Ja, det brukar man. I min fars jaktlag blev det vanligt då man observerat björn i terrängen. Bössor gjordes skjutklara utifall att något liknande det som nu inträffade i Lillhärdal skulle bli verklighet, dvs hunden kommer med en ilsken björn i släptåg.

Utan att ha någon jakterfarenhet så vill jag påstå att skjuta i det läget är det absolut sämsta man kan göra. Det finns inget farligare än en skadeskjuten björn och dessutom är det oerhört svårt att fälla en björn som kommer framifrån - då ska man träffa hjärnan (stor som en tennisboll) och tänk dig en sådan som kommer studsande i 50 km/h.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...