Jägare och hund björndödade

Om vi nu är inne på avdelningen spekulationer och tänkbara scenarier, så finns ett till.

Med anledning av förra gången en människa dödades av björn, sägs i artikel i Aftonbladet: "Det var en helt annan situation än det som hände här. Då var det jakt och den björnen var sårskjuten, säger Krister Andersson"; http://www.aftonbladet.se/nyheter/article960487.ab

Det gavs tidigare kritik efter björnjakten i Jämtland, som lämnade flera skadeskjutna björnar i skogarna. Kanske denna björn är en av dem?

Raskesven
 
Såg någon de synnerligen beklämmande grymma bilderna av tjuvjakt på björn i Rapport i söndags?

Jepp, oerhört otäckt.
Och det är precis detta jag menar; Nu kommer det säkert bli ännu vanligare, tjuvjägarna vet att det är svårt att upptäcka dessa brott. Och risken finns ju at björnhatardebatten blossar upp för fullt igen.
 
Kanske denna björn är en av dem?

Raskesven


Det som sagts är att ingen björn skadskjutits i det aktuella området. På svensk sida, sen har vi ju "norska" björnar också. En annan tes kan ju vara att alla björnar som blivit skadskjutna inte inrapporterats. Och hur långt kan en skadskjuten björn förflytta sig? Beroende på skadan, säkert ganska långt.
 
Det går ju förstås att tänka sig att en helt vanlig björn etablerar ett revir nära bebyggelse. Ex/ Vilhelmina för ca 5 år sedan när spaningar pågick efter en deprimerad man som hotat ta sitt liv. Helekopterspaningen efter honom visade att 7 björnar vistades helt nära samhället med ca 5000 inv. Om där i reviret finns en stuga som låt oss spekulera står tom största delen av året så ser nog inte björnen detta som en människobostad. Björnen vistas nära en bebodd ort och är därför delvis orädd för människovittring.Om sen björnen haft svårt att hitta bär och därför känner en genetisk hösthunger för att fylla fettdepåerna inför vintern och där i stugan sätts en hund ut på brokvisten framåt kvällen för att få sig lite luft, kanske är det varmt för hunden i stugan. Kanske ser björnen i denna hund ett bytesdjur. Björnen försöker helt enkelt ta drevern på bron men denna börjar skälla i panik så hundägaren går ut för att se vad som händer. Björnar med byte kan vara aggressiva om de upplever att de blir hotade.

Tankarna går till de närstående och även till invånarna i Valsjöbyn.

Bosse
 
Snubben. Det där var väl ändå osmakligt skrivet. Att raljera över en död privatperson skänker ingen heder.

I övrigt är det nog balanserat för debatten att betänka att mannen var på sin egen "(i och för sig ensligt belägna)" förstubro när det hände. Pressen kallar honom jägare, kanske var han när det hände mest en hundägare eller en fritidshusboende.
Olyckligt för debatten att han i dag kallas jägare då detta göder förbittring mellan jägare och människor som anser att naturen helt skall sköta sin egen balans, det göder också rovdjurshatet i glest befolkade nordliga landsändar som anser sig styrda av en rovdjurspolitik som drivs från storstaden och av människor som inte vill se deras behov.

Bosse

Vadå raljera?

Jag spekulerar. Kan man inte göra det för att någon är död eller?

Är det lika osmakligt om det var på det sättet?

Och angående tituleringen så åkte han ju upp för att deltaga i älgjakten. Det var jägarkamrater som hittade han när han inte dök upp i jaktlaget osv. Känns inte helt ovidkommande att kalla han jägare. Du får gärna kalla han hundägaren.
 
Senast ändrad:
Snubben.

Våra tankar om vad som är etiskt när en person dött i en olycka skiljer sig. Därmed inte sagt att min är bättre även om jag själv tycker det. Jag reagerade på spekulationer av helt faktamässig okänd art som mer tydde på ditt försök till vitsighet och tvistade infall, jag hade svårt att uppskatta den och skrev därför ett svar. Jag gillar den typen av spekulativt tänkande, dock inte helt anknutet till en verklig händelse som av nära och kära kan uppfattas som stötande.

Bosse
 
Grejen är att jag har varit i Valsjöbyn och det fanns en del typer där som jag kan tänka mig muckar med en björn. Tjuvjakt och tjuvfiske var något som de skröt om.

Det skall i alla fall bli intressant att se vad utredningen kommer fram till. Jag tror inte björnen gick till attack oprovocerat.
 
. Jag tror inte björnen gick till attack oprovocerat.

Däri tror vi lika. Vad jag dock tror i övrigt är att en hungrig och för årstiden ovanligt mager björn kan provoceras av annat än en påskjutning. Kanske bara att man råkar gå ut ur sitt hus och på så sätt komma provocerande nära en björn som är inriktad på ett byte, dvs hunden.

I min gamla hemby är björnar tidvis närgågna så det förslår, vad jag vet är ingen rädd för björnar men anser att det är en god ide att harkla sig lite i dörren när man skall gå till soptunnan. Björn har aldrig vitjat några sopor ännu men det skulle nog vara potentiellt farligt att komma för nära första gången det händer.

Bosse
 
Var finns bästa sammanfattningen så här långt?

Jag vill gärna följa faktainsamlingen om detta men tycker att det är alldeles för tidigt att ha någon egen teori.

Tragisk olycka hur som helst.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.