Varg: Debatten går framåt.

Såg faktiskt ett av alfaparen para sig ute på sjön. Det var en väldigt häftig känsla! Vi var på vargspaning i samarbete med Scanulvprojektet. Hade då kontakt med lokalbefolkningen. Varje gång man diskuterar varg känner jag mellan raderna att man betraktar vargen som en konkurrent om viltet. Tror det är där skon klämmer egentligen fast man vill inte riktigt säga det. Tycker det är sunt att ta kontakt med lokalbefolkningen för att de ska få chans att vara med i debatten. Att vända människors inställning verkar dock vara svårt även vid generationsskifte. Ett problem i frågan är att vi värderar oss människor och våra egoistiska intressen aldeles för högt i de flesta argumentationer...
/J
 
Att vända människors inställning verkar dock vara svårt även vid generationsskifte. Ett problem i frågan är att vi värderar oss människor och våra egoistiska intressen aldeles för högt i de flesta argumentationer...
/J

utbildning och förståelse från båda sidor är kristisk för att vargdebatten skall lösas.. Det finns några hållpunkter som måste lösas innan man kommer vidare..

1. tjuvjakt måste sluta.
2. avskjutning av oönskade individer måste tillåtas oavsett stammens storlek(aktiv avel).
3. djurhållare måste ta sitt ansvar och göra det svårt för rovdjuren.
4. löshundsjakt i rovdjurstäta områden måste omvärderas.
5. förespråkarna måste komma ner från sina höga hästar och sluta behandla lokalbefolkningen i rovdjurstäta områden som lantisar och idioter, bristande respekt och arrogans bygger inte broar.
 
...
Varje gång man diskuterar varg känner jag mellan raderna att man betraktar vargen som en konkurrent om viltet. Tror det är där skon klämmer egentligen fast man vill inte riktigt säga det.
...
/J

Jo, så är det. Finns det varg så flyr älgarna och hundarna blir rivna. Självklart tycker inte de som har jakten som sitt största intresse om det.

Jag tycker som en viltvårdare (eller vad han nu var, minns inte vad han hette) sa i TV. Finns ingen anledning att ha kvar den spillra/blindtarm av vargstam som finns i Sverige. Kostar massor av viltvårdens resurser. Det finns många andra hotade arter som man skulle behöva rädda istället. Pengarna kan användas till annan betydligt bättre naturvård. Dåligt använda pengar helt enkelt.

/Lars
 
jo, nog finns det bättre ställen att lägga resurserna på än en halvt inavlad och dessutom tämligen oönskad vargstam.. vargen kittlar någon form av storstads-ego, folk från stan vill ha vargen i skogen, synd att förankringen hos dom som bor tillsammans med vargen fullständigt saknas. personligen tycker jag att en vi satsar enorma resurser på ett djur som inte på något sätt är utrotningshotat, låt dom försvinna om stammen inte bär sig, det finns intresantare objekt att satsa på om vi önskar mångfald, lägg pengarna på fjällräven eller järven o låt vargen dö ut i sverige om den inte klarar sig på egen hand, världen är full av varg, det finns 1-200 000 vargar..
 
lägg pengarna på fjällräven eller järven o låt vargen dö ut i sverige om den inte klarar sig på egen hand, världen är full av varg, det finns 1-200 000 vargar..

Nu orkar jag inte googla fram en masa exakta siffror. Men inte är fjällräven och järven så hotade heller. Fjällrävar finns det så det räcker och blir över både på grönland och svalbard.

Har vi nått djur i Sverige som är globalt hotat?

Christian
 
Har vi nått djur i Sverige som är globalt hotat?

Christian

Första djur jag tänkte på var läderbaggen. Är hotad över hela dess utbredningsområde och flest lokaler finns i Sverige. Man borde kanske lägga vargpengarna på läderbaggen istället. Skyddar man läderbaggens lokaler så blir det även skydd till en hel del andra arter.

/Stellan
 
Återigen typiskt mänskligt tänkande att vi skulle vara privilegade att välja vilken fauna vi ska ha i naturen. Viltvård behövs inte.
/Jan M

vi kan faktiskt välja var vi vill lägga resurserna, viltvård behövs av många orsaker.

sedan kan man diskutera hurruvida fjällröven, järven eller vargen ska finnas i vår fauna.. de flesta djur delar inte sverige som vargen, jag vet inte riktigt varför men det är ett faktum. jag kan därför hålla med om att det är tveksamt om alla dessa resurser skall läggas just på vargen.. vargen tillför faktiskt inget mer än att dela upp sverige i två grupper.. MEN har våra folkvalda beslutat att vi skall ha varg så måste dom ta ansvar och se till att det förankras hos dom som lever med vargen runt knuten.. Detta är egentligen inget varg-problem utan ett människoproblem, klassiskt exempel på hur folk beteer sig när dom känner sig överkörda..

som djurägare har jag naturligtvis ett elstaket med 6-trådar och ett elaggregat på 16joule, skulle ett rovdjur ta sig in och anfalla mina djur så kommer jag att agera, så är det.. man lackar ju ur när djurägare gnäller i media om att deras djur blivit rivna o så ser man ett skrangligt taggtrådsstängsel i bakgrunden, pinsamt..
 
Senast ändrad:
Återigen typiskt mänskligt tänkande att vi skulle vara privilegade att välja vilken fauna vi ska ha i naturen. Viltvård behövs inte.
/Jan M

Med detta sätt att resonera så är det ok att döda ett gäng arter till alltså?

Ett ganska egoistiskt sätt att resonera tycker jag. Människan är den enda varelese som kan utrota andra arter på global nivå, och just detta gör att vi har ett ansvar att se til att just detta inte händer.
 
Det jag menar är att skulle vi låta bli att störa i faunan skulle naturen sköta det hela själv med hjälp av sjukdomar och rovdjur. Att vi människor ägnar oss åt viltvård innebär ofta att fel djur dör eftersom man inte har kunskap att välja ut de djur som på naturlig väg skulle försvinna till exempel på grund av svaga gener.
/J
 
Ok Janne, skönt att jag missuppfattade dig.

Men om vinte ska peta alls så får vi allt lägga om vår kurs en hel del. tror inte att vår civilisation klarar av detta, utan vi måste nog peta lite för att motverka en skada vi gör.
 
kanske lite för sent att låta naturen fixa det själv, med vårt industrialiserade samhäll, infrastruktur, jord och skogsbruk så har vi tagit bort mycket av naturens möjligheter att sköta sig själv..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2
Gujo Debatten om vargar... Vilda djur 14
jonken Är vargen värd risken och den otroliga summan om det går snett ?? Vilda djur 51
jonken Så går det ! Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.