pilgrimsfalk?

Hej! Jag var på en paddeltur i somras i Bohuslän. Vid ett par tillfällen passerades jag av en rovfågel väldigt snabbt. Jag lyckades fota fågeln i flykten men är osäker på vad det kan vara för fågel. Finns det någon som möjligen skulle kunna hjälpa mig att artbestämma vilken fågel det är. Jag hoppas att det är en pilgrimsfalk. Mina vänner hävdar att det är en mås;)

Peter
 
Fågelbild

När jag får bilden så ser jag till att den finns tillgänglig för alla här i forumet så fåt vi ta en identifieringsdiskussion.

David - Utsidan
 
fågelbilden

Kanske är det flera fotografer som vill ha hjälp med att artbestämma/lokalisera sina fotade fåglar/djur/platser osv???????
 
Artbestäm fågeln

Här kommer Peters bild:

http://www.utsidan.se/andra_aktiviteter/fagelskadning/oid_fagel.htm

Om ni vet vad det är för en fågel så svara på detta inlägg. Själv gissar jag på en någon tärna pga av de smäckra långa (i förhållande till kroppen) vingarna.

Vad tror nì?

(Kanske att vi också skall ha ett forum för artbestämning. Vi kommer förmodligen ha ett forum för bildkritik där medlemmarna kan ladda upp bilder som de vill att andra skall kritisera och då skulle man kunna återanvända tekniken till detta)

Hälsar David - Utsidan
 
Mås

Hej på er!

Ledsen att behöva säga det men falkteorin får nog tyvärr skrivas av. Huvudformen tyder på att det är en mås, troligen fiskmås(?). Går inte att säga säkert.

Men, som sagt, någon falk är det tyvärr inte. Det går dock att se Pilgrimsfalk längs bohuskusten så du kan mycket väl ha sett en. Fågeln på bilden är dock något annat.

Håkan
 
Måsfågel

Jag håller med Håkan i måsteorin. Har dock en fråga till Peter som fotade fågeln (som f.ö. tagit en stämningsfull bild): Såg Du några färger på fågeln?

Good Birding :)--
 

ulindh

Forumvärd
Ingen rovfågel

Nej som flera redan sagt så är det förmodligen ingen rovfågel, en tärna eller mås är det snarare. Tärnor och måsar kan bete sig ganska ettrigt om man är ute på sjön och kommer nära deras boplateser, med all rätt naturligtvis. Snabba är de också. Men det är inte lätt att bedöma fåglar alla gånger och pilgrimsfalken är en liten rovfågel.
Jag har en gång sett en ung pilgrimsfalk fånga en mås, måsen såg då större ut än falken.
 
Fågeln är en labb

Hej,

fågeln på bilden är nästan säkert en labb, möjligen för reservation för att stjärten ser lite konstig ut. Hursomhelst är det ingen rovfågel.

Det är en labb pga de långa, smala, spetsiga vingarna med de tydliga vingknogarna, den långa stjärten och en smal näbb, som på bilden är svår att se.

En pilgrimsfalk har större huvud, bredare kortare vingar och stjärt.

Labbar finns längst ut i skärgårdarna runt Sveriges kust.

mvh Staffan Danielsosn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.